Fotnoter a la Håstad... har en bild på en sida där det är 1/4 löpande text och 3/4 fotnotstext...
"Justitieråd Håstad tillägger för egen del..." nio extra sidor i en dom på tre sidor.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fotnoter a la Håstad... har en bild på en sida där det är 1/4 löpande text och 3/4 fotnotstext...
"Justitieråd Håstad tillägger för egen del..." nio extra sidor i en dom på tre sidor.![]()
Jag kan tycka det borde vara lika på tentor. Jag lider med examinatorerna som rättar tentor. Handskrivna 30-P tentor. För 200-250 elever i stöten. Och vissa skriver 10-15 A4 sidor per fråga. Där det hade räckt med 1.5 sida.
De får dock inte poängavdrag för att skriva långt då. Men måste vara hemskt att sitta ovh tröska igenom, särskilt med stressad handstil.
Vi har i princip alltid sidbegränsningar på tentor. Senaste tentan stod det uttryckligen att det som gick utöver angivet sidantal skulle inte rättas.
Fast det spelar ju ingen roll egentligen. Jag är enormt tacksam för att någon som är duktig på att lära ut och skriva uppsats är villig att hjälpa. Spelar ingen roll om personen är min handledare eller inte, speciellt inte med tanke på hur min förra handledare var så sjukt obrydd.Nja jag menade just frågan om vapendirektivet. Att om du vill skriva om det så borde det väl vara en handledare och inte den tidigare examinatorn som bedömer om det är lämpligt eller ej. Alltså då förutsatt att du känner att du verkligen gärna skriver om vapendirektivet. Så jag menade![]()
Lånar tråden lite och hoppas det är okej!
Det verkar finnas personer här inne som har bra koll på det här med universitetet så jag tänkte slänga in en fråga och se om ni kan hjälpa mig.
Jag ska söka till hösten. Den kurs jag helst vill gå är det extremt lite chans att jag kommer in på men jag vill ju ändå söka den i första hand för att ha en chans. Mitt andraval borde jag komma in på om inte poängen höjs alldeles. Min fråga är således om jag på något vis kan förstöra mina chanser vad gäller mitt andraval genom att just sätta det som andraval? I och med att jag ju allra troligast inte kommer in på mitt förstaval. Rangordnas mitt andraval lägre jämfört med andra som satt det som sitt förstaval till exempel? I så fall - gör jag bättre i att sätta mitt andraval som förstaval för att just ha det som förstaval och därmed sumpa min chans till det jag egentligen vill ha som förstaval?
Hoppas ni hängde med och tack på förhand för svar!
Tack för svar! Det var så jag trodde (och hoppades!) att det var. Då fortsätter jag som planerat.Den påverkan det har är om det är 30 P kurser båda två. Kommer du in på det du angett som förstahandsval stryks då sitt andrahandsval automatiskt. (Man kan antas till högst 45 P per termin).
Så nej du förlorar inget genom att ha ditt andrahandsval som just andrahandsval. Kommer du inte in på ditt förstahandsval har du samma chans som alla andra (inkl de som sökt det i första hand) på ditt andrahandsval.
Nä, det visste jag inte. Är det något helt nytt?
Klart författarna i regel får betalt. En del enklare kompendier och liknande ligger inom tjänsten kanske men knappast läroböcker som ges ut på förlag.
Du skriver nu vetenskaplig litteratur och det är ett betydligt vidare begrepp än de läroböcker vi diskuterat. Så kan man väl inte göra om man skall vara seriös? Vetenskaplig litteratur omfattar hela spannet med även vetenskapliga artiklar (och ibland böcker) där man oftast inte får betalt av utgivaren utan det ryms inom forskningstjänsten man har. När det gäller läroböcker är det säkert ganska vanligt att de skrivs på sk. fritid men då får författaren istället ersättning vid försäljning och ibland även vid utgivning beroende på kontrakt med förlaget.Nej, man får i regel inte betalt för att ge ut vetenskaplig litteratur. Det är så kontrakten med förlagen ser ut, deras villkor för att ge ut boken är att man ger bort rättigheterna till dem. Att förlaget står för tryckkostnaderna är stort nog, skriver man i ett mindre ämne, som teatervetenskap, så får man i regel betala tryckkostnaderna också, även om det är ett bra förlag (alltså inte print on demand eller eget förlag eller liknande).
Visst kan det finnas något undantag, men i regel skriver forskare gratis, och forskningen finansieras av lön eller externa forskningsmedel. Inte av bokintäkter.
Kompendier lär du inte få räkna in i tjänsten heller eftersom det inte räknas som en publikation, sånt får man göra på sin fritid i så fall.
Du skriver nu vetenskaplig litteratur och det är ett betydligt vidare begrepp än de läroböcker vi diskuterat. Så kan man väl inte göra om man skall vara seriös? Vetenskaplig litteratur omfattar hela spannet med även vetenskapliga artiklar (och ibland böcker) där man oftast inte får betalt av utgivaren utan det ryms inom forskningstjänsten man har. När det gäller läroböcker är det säkert ganska vanligt att de skrivs på sk. fritid men då får författaren istället ersättning vid försäljning och ibland även vid utgivning beroende på kontrakt med förlaget.
Läroböcker är (bör vara) vetenskaplig litteratur men som jag skrev är det ett mycket vidare begrepp än att bara omfatta läroböcker som vi diskuterade. De läroböcker jag känner till lite mer om som utgivits på Studentlitteratur har författaren fått betalt för.Med vetenskaplig litteratur menar jag även läroböcker utgivna på t ex Studentlitteratur. Läroböcker bör ju vara åtminstone populärvetenskapliga. Och nej, det får man inte betalt för i regel.
Och vadå "sk" fritid - vad ska man annars kalla sådant man gör utan ersättning från arbetsgivaren utanför arbetstid? I en tjänst ingår forskningstid, då ska det bli publikationer (kompendier räknas inte), och undervisning, då är man schemalagd i sal. Det finns lite förberedelsetid, men den är absolut inte tillräcklig för att skriva läroböcker, eller ens läsa in litteraturen man ska undervisa på.
Det är ju därför väldigt få vill skriva läroböcker - man får inget extra betalt, och man kan sällan räkna in det i tjänsten eftersom en lärobok inte är värd mycket som publikation betraktat.
Läroböcker är (bör vara) vetenskaplig litteratur men som jag skrev är det ett mycket vidare begrepp än att bara omfatta läroböcker som vi diskuterade. De läroböcker jag känner till lite mer om som utgivits på Studentlitteratur har författaren fått betalt för.
Det är min erfarenhet också.Läroböcker är (bör vara) vetenskaplig litteratur men som jag skrev är det ett mycket vidare begrepp än att bara omfatta läroböcker som vi diskuterade. De läroböcker jag känner till lite mer om som utgivits på Studentlitteratur har författaren fått betalt för.