Ni universitetsproffs - hur många poäng ger vilken examen?

Javisst. Jag ville dock bara påpeka att åtminstone vi måste komma med något nytt. Jag tolkade ditt inlägg som att det inte krävdes. ...
Det jag helst ville skriva om som jag fick nej på var enbart för det fanns så mkt skrivet och var typ "färdigutrett" kanske ska tilläggas. Dvs inte omöjligt skriva om, men omöjligt tillföra något som inte sagts förr. Vilket är sant.
Precis, är man tillräckligt bra går det att skriva om allt oavsett hur mycket som redan skrivits men det är bra mycket enklare i ett ämne som är mindre utrett.

Nej, det gör jag inte. Men jag tror att jag kanske har handlett fler uppsatser än du? De enorma kraven på nyskapande kunskap ställer man inte, man vill ju ha igenom studenterna och är glad om de fixar hantverket. Håller röd tråd, använder metoden rätt, kan välja ut, förstå och återge litteratur, osv. Särskilt en student som haft det svårt, där vill man ju bara få igenom dem.

Och våra handledare och examinatorer ställer uttryckligt krav på att vi måste komma med något NYTT. Nytt ämne, ny infallsvinkel, annan analys eller vad det må vara. Vilket fö är största problemet när man ska komma på ämne.

Om det är specifikt för juristutbildning (typ svårt bedöma om personen behärskar den juridiska metoden annars) eller om det bara är ovanligt tjuriga examinatorer låter jag vara osagt eftersom jag inte vet det. Har du handlett många studenter inom juristprogrammet kanske du vet dock?

Haha. Ingen aning faktisk. Jag skriver inom helt annat rättsområde. Och skulle troligen vara alldeles för biased redan från början för att göra ett bra arbete ;)

Ah, okej. Jag trodde jag drog ett insideskämt där. :D Det var rätt många som skrev om familjerätt både på grundnivå och i examensarbetet och ett av de absolut mest uttjatade ämnena som finns är just sambors arvsrätt. Jag skrev inom arvsrätt på grundnivån och min handledare var så jävla lycklig över att jag INTE skrev om sambors arvsrätt eller särkullbarn. :D

Och våra handledare och examinatorer ställer uttryckligt krav på att vi måste komma med något NYTT. Nytt ämne, ny infallsvinkel, annan analys eller vad det må vara. Vilket fö är största problemet när man ska komma på ämne.

Om det är specifikt för juristutbildning (typ svårt bedöma om personen behärskar den juridiska metoden annars) eller om det bara är ovanligt tjuriga examinatorer låter jag vara osagt eftersom jag inte vet det. Har du handlett många studenter inom juristprogrammet kanske du vet dock?

Ja, det är klart man måste hitta en lite ny vinkel, man kan inte skriva exakt samma uppsats som redan skrivits. Men det finns ju tusen vinklar på samma ämne.

Ah, okej. Jag trodde jag drog ett insideskämt där. :D Det var rätt många som skrev om familjerätt både på grundnivå och i examensarbetet och ett av de absolut mest uttjatade ämnena som finns är just sambors arvsrätt. Jag skrev inom arvsrätt på grundnivån och min handledare var så jävla lycklig över att jag INTE skrev om sambors arvsrätt eller särkullbarn. :D

Jag skyr allt som involverar sambo och juridik. Fick mer än nog av det när jag jobbade för Lawline. Folk har inte en aning vad sambolagen innebär och ffa vad den INTE innebär och är upprörda till max när de separerar eller den ena dör och de inser att de inte får hälften....

Ja, det är klart man måste hitta en lite ny vinkel, man kan inte skriva exakt samma uppsats som redan skrivits. Men det finns ju tusen vinklar på samma ämne.

Och igen - det här börjar kännas tjatigt - det du skriver om vad som krävs och att man bara vill få igenom eleverna osv. Det är något helt annat än det vi möter när vi ska skriva uppsats. Om det är enbart hos oss det är tjurigt eller om det generellt är inom juridik det är så vet jag inte då jag bara läst juridik. Men då TS läser och ska skriva uppsats i juridik kan det vara bra om hon inte får hära sånt som kanske inte gäller.

Många andra får ju skriva examensarbete som är rena litteraturstudier tex. Det är tvärnit här. Visst får man studera vad doktrin uttalat osv men då måste man ha en enormt bra egen analys där man tillför en hel del sen. "Bara" en litteraturstudie går inte. Inte heller bara en empirisk studie osv. Vilket är förståeligt, man måste ju visa inte bara att man klarar att rota ihop ett akademiskt arbete, utan visa den eländes metoden med.

Så jo det finns kanske tusen vinklar på ett ämne, men det kommer inte innebära (tyvärr) att tusen arbeten accepteras. De måste skilja sig nog åt så de snarlika vinklarna måste hoppas över.

Men det Anders säger är något att tänka på, kraven är lägre ju mindre utrett ett ämne är. Jag har gett mig på ett helt outrett ämne och kommer nästan undan med en undersökande uppsats. Jag må ha en analys, åsikt och förslag i slutänden men jag skulle inte få göra på samma sätt i ett mer utrett ämne. Så försöka hitta något (lättare sagt än gjort) som inte skrivits så mycket om sänker oftast ribban och kan vara en ide.

• Gilla
Reactions: Sar
Jag har gett mig på ett helt outrett ämne och kommer nästan undan med en undersökande uppsats. Jag må ha en analys, åsikt och förslag i slutänden men jag skulle inte få göra på samma sätt i ett mer utrett ämne. Så försöka hitta något (lättare sagt än gjort) som inte skrivits så mycket om sänker oftast ribban och kan vara en ide.
Helt OT men har du kommit så långt att du vet ungefär hur många sidor din uppsats kommer att bli?

Helt OT men har du kommit så långt att du vet ungefär hur många sidor din uppsats kommer att bli?

Njäe. Den är ju inte klar. Men jag siktar mot 60-65 sidor. Mitt problem brukar inte vara att jag skriver för få sidor utan tvärtom, dvs jag brukar få kapa och stryka på slutet.

Den ska vara minst 40 sidor, handledaren rek att sikta på kring 60

Följdfråga på det till @Alexandra_W: Hur lång uppsats FÅR ni skriva? Har fått känslan att de håller oss jäkligt kort här i Örebro (på gott och ont).

Oklart. Inte hört något max. Min 40, "sikta på 60 ungefär det är lagom". Inte hört något Max. Men en del av utmaningen är ju att kunna koncentrera. Men vet faktiskt inte vad de säger om man slänger in 80 sidor ;)

Om du är intresserad av EU-förhandlingar och policynivå är ju myndighetsjobb en väldigt bra väg. Du kommer närmre politiken, men från en sakkunnig sida (och förmodligen en kortare väg).

Oklart. Inte hört något max. Min 40, "sikta på 60 ungefär det är lagom". Inte hört något Max. Men en del av utmaningen är ju att kunna koncentrera. Men vet faktiskt inte vad de säger om man slänger in 80 sidor ;)

Lyxigt. Vi har 40-45 sidor, med möjlighet till dispens (men det handlar om +/- några sidor). :p

Och igen - det här börjar kännas tjatigt - det du skriver om vad som krävs och att man bara vill få igenom eleverna osv. Det är något helt annat än det vi möter när vi ska skriva uppsats. Om det är enbart hos oss det är tjurigt eller om det generellt är inom juridik det är så vet jag inte då jag bara läst juridik. Men då TS läser och ska skriva uppsats i juridik kan det vara bra om hon inte får hära sånt som kanske inte gäller.

Många andra får ju skriva examensarbete som är rena litteraturstudier tex. Det är tvärnit här. Visst får man studera vad doktrin uttalat osv men då måste man ha en enormt bra egen analys där man tillför en hel del sen. "Bara" en litteraturstudie går inte. Inte heller bara en empirisk studie osv. Vilket är förståeligt, man måste ju visa inte bara att man klarar att rota ihop ett akademiskt arbete, utan visa den eländes metoden med.

Så jo det finns kanske tusen vinklar på ett ämne, men det kommer inte innebära (tyvärr) att tusen arbeten accepteras. De måste skilja sig nog åt så de snarlika vinklarna måste hoppas över.

Men det Anders säger är något att tänka på, kraven är lägre ju mindre utrett ett ämne är. Jag har gett mig på ett helt outrett ämne och kommer nästan undan med en undersökande uppsats. Jag må ha en analys, åsikt och förslag i slutänden men jag skulle inte få göra på samma sätt i ett mer utrett ämne. Så försöka hitta något (lättare sagt än gjort) som inte skrivits så mycket om sänker oftast ribban och kan vara en ide.

Jag försöker ge handledarperspektivet. Jag förstår att man som student kan uppleva det som du beskriver, att kraven är hårda, man inte tillåts skriva om olika saker, osv. Men från lärarperspektiv så är det verkligen så att man försöker tråckla igenom studenterna. Man får i regel t ex inte betalt för handledningen förrän studenten är godkänd. Blir studenten aldrig godkänd räknas inte handledningen som arbetstid, och man måste jobba övertid senare med annan undervisning för att kompensera. Eller får inte betalt alls om man inte har tjänst. Lite knasigt system, men så är det på de universitet jag känner till.

Samtidigt får man inte godkänna vadsomhelst bara för att få igenom studenterna, och man får heller inte hjälpa dem hur mycket som helst. Alltså gör man sitt bästa inom de ramar man har för att baxa dem över ribban. Vet man att ribban ligger på "måste vara en ny vinkel", så försöker man förstås undvika att studenterna stupar på det och avråder från uppsatsfrågor som i princip inte kan leda till en godkänd uppsats.

Gråter? ;)

Som examinator jublar man definitivt inte över en jättelång uppsats, eftersom den tar evigheter att läsa, man får inte mer tid för arbetet oavsett längd, och i regel beror en lång uppsats inte på att den är ovanligt bra, utan på att den är fullproppad med omständliga utvikningar och darlings man med fördel hade kunnat skippa.

Det är väl huvudanledningen till att det blir vanligare med ordgränser, att man inte får skriva hur långt som helst. På ett av de lärosäten jag har examinerat kandidatuppsatser, så är det rentav så att stringens är en stor del av examinationen, så ordgränsen är med avsikt satt väldigt knappt. Börjar man blaja eller lägga ut texten är man rökt.

Gråter? ;)

Som examinator jublar man definitivt inte över en jättelång uppsats, eftersom den tar evigheter att läsa, man får inte mer tid för arbetet oavsett längd, och i regel beror en lång uppsats inte på att den är ovanligt bra, utan på att den är fullproppad med omständliga utvikningar och darlings man med fördel hade kunnat skippa.

Det är väl huvudanledningen till att det blir vanligare med ordgränser, att man inte får skriva hur långt som helst. På ett av de lärosäten jag har examinerat kandidatuppsatser, så är det rentav så att stringens är en stor del av examinationen, så ordgränsen är med avsikt satt väldigt knappt. Börjar man blaja eller lägga ut texten är man rökt.
Skriva långt är ju, i alla sammanhang, det lättaste som finns. Det svåra är att koncentrera text och skriva kort. Inte minst för att det obönhörligt avslöjar när man inte förstått vad man skriver om. :cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka