Ramona
Trådstartare
Vad jobbar du med?Då ska du jobba med det jag jobbar med. Låter precis som det du vill göra. Fixa din uppsats inom mark och miljörätt först bara![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad jobbar du med?Då ska du jobba med det jag jobbar med. Låter precis som det du vill göra. Fixa din uppsats inom mark och miljörätt först bara![]()
Upp med hakan! Jag tycker du skriver både så man förstår och med tydlighet, och det har du gjort i alla år jag tagit del av det du levererat här! (och det är säkert 12-13 år!)
Tack!
Jag har ju i alla år skämtat om att jag borde bli EU-parlamentariker. Det borde jag egentligen! Sitta och lobba och kunna påverka. Men vägen dit är ju sjukt lång om jag vill sitta för det partiet jag röstar på.
Jag gjorde ju det nu och den blev underkänd igen. Och äntligen fick jag en bra examinator som faktiskt hade bra kritik att komma med. Han var helt övertygad om att min uppsats är så dålig för att jag lyssnat för mycket på andra och att det blivit för många kockar på en soppa. Nu är den förbrukad i alla fall eftersom den lämnats in för många gånger. Nu måste jag komma in med ett nytt ämne, få det godkänt och skriva uppsatsen. Förhoppningsvis hinner jag till augusti med dispens, för jag är ju körd till maj. Men jag har ingen aning om vad jag ska skriva om. Jag får inte välja samma ämne igen, vilket innebär att min paradgren börsrätt försvinner.
Var lite inne på att skriva om hur det nya vapendirektivet påverkar svenska jägare, men det tyckte sista examinatorn, som lovat att hjälpa mig få till ett bra ämne och styra upp syftet etc, var för brett eftersom jag hade uppenbarliga problem att inte vara spretig samt att vi faktiskt inte visste hur det skulle bli eftersom det fattas rättsfall mm då lagen är ny.
Så har någon ett ämnesförslag är jag idel öra.
Den lätta vägen är att ta ett ämne du redan kan mycket om, som hästar och en köprättslig jämförelse i EU. Då skriver sig uppsatsen själv.Jag gjorde ju det nu och den blev underkänd igen. Och äntligen fick jag en bra examinator som faktiskt hade bra kritik att komma med. Han var helt övertygad om att min uppsats är så dålig för att jag lyssnat för mycket på andra och att det blivit för många kockar på en soppa. Nu är den förbrukad i alla fall eftersom den lämnats in för många gånger. Nu måste jag komma in med ett nytt ämne, få det godkänt och skriva uppsatsen. Förhoppningsvis hinner jag till augusti med dispens, för jag är ju körd till maj. Men jag har ingen aning om vad jag ska skriva om. Jag får inte välja samma ämne igen, vilket innebär att min paradgren börsrätt försvinner.
Var lite inne på att skriva om hur det nya vapendirektivet påverkar svenska jägare, men det tyckte sista examinatorn, som lovat att hjälpa mig få till ett bra ämne och styra upp syftet etc, var för brett eftersom jag hade uppenbarliga problem att inte vara spretig samt att vi faktiskt inte visste hur det skulle bli eftersom det fattas rättsfall mm då lagen är ny.
Ta ett ämne du redan kan mycket om, som hästar och en köprättslig jämförelse i EU. Då skriver sig uppsatsen själv.
Har redan skrivits en uppsats om det, "Fel i häst" har jag för mig att den hette.Ja, ett tag var jag inne på att skriva om hur dolda fel funkar i hästnäringen.
Man behöver kanske inte gå så djupt, en jämförelse med några länder vi importerar hästar ifrån borde räcka.Ingen uppsats som innehåller EU-rätt skriver sig själv.![]()
Man behöver kanske inte gå så djupt, en jämförelse med några länder vi importerar hästar ifrån borde räcka.
Du har säkert rätt men ämnet är i varje fall aktuellt.En sådan grund, komparativ utblick tror jag inte räcker. Vi blev avrådda från sådana när jag skrev examensarbete. Gör det ordentligt eller gör det inte alls, ungefär.
Jag gjorde ju det nu och den blev underkänd igen. Och äntligen fick jag en bra examinator som faktiskt hade bra kritik att komma med. Han var helt övertygad om att min uppsats är så dålig för att jag lyssnat för mycket på andra och att det blivit för många kockar på en soppa. Nu är den förbrukad i alla fall eftersom den lämnats in för många gånger. Nu måste jag komma in med ett nytt ämne, få det godkänt och skriva uppsatsen. Förhoppningsvis hinner jag till augusti med dispens, för jag är ju körd till maj. Men jag har ingen aning om vad jag ska skriva om. Jag får inte välja samma ämne igen, vilket innebär att min paradgren börsrätt försvinner.
Jag borde ju veta detta, men jag blir fett förvirrad just nu. Söker ett jobb som kräver att man har en avslutad examen och jag har ju inte avslutat min juristutbildning, men visst har jag en examen?
Jag har ju allting godkänt utom sista uppsatsen. Inom juristprogrammet har jag 240 hp. Det fattas alltså 30 hp för att jag ska få min juristexamen, och det är här det snurrar till det för mig. För enligt högskoleverket ska jag ha en kandidatexamen om jag har 180 hp juridik, och det har jag ju. Men när jag tar examen, och då ska ha 270 hp, så har ju jag en jur. kand. På engelska är det en Master in Law, men på svenska blir ju det en kandidatexamen?? Så vad är skillnaden på en jur. kand. och en kandidatexamen? För visst torde jag ha en kandidatexamen om jag har 180 hp juridik läst?
Förutom juristprogrammet har jag ju pluggat lite annat och allt som allt har jag 315 hp, varav 270 hp är juridik, även om bara 240 hp av de är inom juristprogrammet.
Vad jag kan plocka ut för examen som jag står i dagsläget?
Masshantering är intressant och en stor kostnad i entreprenaderna.Det går ju att kombinera dessa ämnen om man så vill - mark ingår ju i fastighetsrätten och mark och miljö är ju ofta kombinerbart.
Ett tips är att kolla vad som skrivits om för länge sedan där man vet att lagstiftningen ändrats eller håller på att ändras eller som orsakar många tvister i domstol (läs domar från MMD och MMÖ i rättsdatabasen). Då borde det finnas nya saker att skriva om helt enkeltSjälv tycker jag det vore intressant om du skrev om masshantering (dvs hantering av överskottsmassor) och lagreglerna runt det i stora entreprenader
. Både mark- och miljörätt.
Fast man kan inte hitta ett unikt ämne att skriva om i uppsatser.Har redan skrivits en uppsats om det, "Fel i häst" har jag för mig att den hette.
Jag skrev om insiderbrott. Får inte skriva inom samma ämne igen så jag är körd inom börsrätten.Om det är börsrätt du är intresserad av så kanske du kan skriva en straffrättslig uppsats om ämnet istället. Kursmanipulation, insiderbrott?
Utifrån hur jag uppfattar det som varit problem för dig så skulle jag ge rådet att arbeta väldigt mycket med att formulera frågeställningen och välja metod/material. (oavsett vad som blir ämnet). Även om det känns som oproportionerligt mycket av tiden som går till det och du känner att du inte "kommer igång med riktigt arbete"Jag gjorde ju det nu och den blev underkänd igen. Och äntligen fick jag en bra examinator som faktiskt hade bra kritik att komma med. Han var helt övertygad om att min uppsats är så dålig för att jag lyssnat för mycket på andra och att det blivit för många kockar på en soppa. Nu är den förbrukad i alla fall eftersom den lämnats in för många gånger. Nu måste jag komma in med ett nytt ämne, få det godkänt och skriva uppsatsen. Förhoppningsvis hinner jag till augusti med dispens, för jag är ju körd till maj. Men jag har ingen aning om vad jag ska skriva om. Jag får inte välja samma ämne igen, vilket innebär att min paradgren börsrätt försvinner.