Ni universitetsproffs - hur många poäng ger vilken examen?

Upp med hakan! Jag tycker du skriver både så man förstår och med tydlighet, och det har du gjort i alla år jag tagit del av det du levererat här! (och det är säkert 12-13 år!)
:love: Tack!

Jag har ju i alla år skämtat om att jag borde bli EU-parlamentariker. Det borde jag egentligen! Sitta och lobba och kunna påverka. Men vägen dit är ju sjukt lång om jag vill sitta för det partiet jag röstar på.

:love: Tack!

Jag har ju i alla år skämtat om att jag borde bli EU-parlamentariker. Det borde jag egentligen! Sitta och lobba och kunna påverka. Men vägen dit är ju sjukt lång om jag vill sitta för det partiet jag röstar på.

Fast hade du verkligen, verkligen, verkligen velat, så hade du satsat på politiken för länge sedan! :D

Jag har ett antal sådana där jobb som jag i fantasin skulle älska att ha! Tex så tänkte jag läsa europaprogrammet på Göteborgs Universitet och jag ville ha inriktning samhällsutveckling eller historia.

Men jag kom för det första inte in på det alternativet och sedan hade jag nog inte, på riktigt, orkat med att armbåga mig fram i de politiska kretsarna. Jag är för ointresserad av det tråkiga som verkar komma med på köpet.

Så, då, när jag deppar lite över alla roliga saker jag inte gjort, så tröstar jag mig med att jag nog egentligen inte verkligen, verkligen ville.

Jag gjorde ju det nu och den blev underkänd igen. Och äntligen fick jag en bra examinator som faktiskt hade bra kritik att komma med. Han var helt övertygad om att min uppsats är så dålig för att jag lyssnat för mycket på andra och att det blivit för många kockar på en soppa. Nu är den förbrukad i alla fall eftersom den lämnats in för många gånger. Nu måste jag komma in med ett nytt ämne, få det godkänt och skriva uppsatsen. Förhoppningsvis hinner jag till augusti med dispens, för jag är ju körd till maj. Men jag har ingen aning om vad jag ska skriva om. Jag får inte välja samma ämne igen, vilket innebär att min paradgren börsrätt försvinner.

Var lite inne på att skriva om hur det nya vapendirektivet påverkar svenska jägare, men det tyckte sista examinatorn, som lovat att hjälpa mig få till ett bra ämne och styra upp syftet etc, var för brett eftersom jag hade uppenbarliga problem att inte vara spretig samt att vi faktiskt inte visste hur det skulle bli eftersom det fattas rättsfall mm då lagen är ny.

Så har någon ett ämnesförslag är jag idel öra.

När jag skulle skriva mitt examensarbete var jag i en period där jag hade lite svårt att motivera mig medelst intresse, framtida karriär och liknande, så jag valde ett ämne som gjorde mig förbannad istället. Det har inte särskilt mycket med min tänkta karriärbana att göra, men att känna att ämnet slog an något väldigt personligt hos mig funkade.

Men vad gäller vapendirektivet så tycker jag att det borde gå att göra ett examensarbete av det. Vilken grund vilar det egentligen på avseende jägarna? Kan man jämföra med andra regleringar som syftat till att minska brottsligheten genom att sikta in sig på ett specifikt vapen/tillhygge och se vad de haft för effekt? Hur god är överensstämmelsen mellan vapendirektivets krav och svensk lagstiftning rörande jägare och deras vapen idag?

Kanske Jägarförbundet har någon jurist som har en del frågor och funderingar hen skulle vilja ta bena i om hen hade haft tid, något som kanske vore perfekt för en juriststudent att ägna en termin åt?

Eller, om man vill gå på något aktuellt inom ett helt annat ämne; den fällande domen från igår där en hockeyspelare dömdes för misshandel. Tillåtet/otillåtet risktagande, social adekvans etc., kanske läge för en komparativ studie med någon annan stor hockeynation?

Har inte läst alla svar så kanske har någon redan svarat detta, men för att få ta vissa beslut inom vissa områden måste man ha en examen. Inom branschen jag arbetar måste man för att ha en position som beslutar om vissa saker ha 180hp men det krävs inte examen, och vid vissa positioner där andra beslut tas måste man dessutom ha en examen.

För att få en kandidatexamen i Sverige är jag tämligen säker på att du måste skriva en C-uppsats inom det ämne du ska ha examen i, och få den godkänd. Det genererar inte nödvändigtvis en titel, men en fil. kand.

Jag gjorde ju det nu och den blev underkänd igen. Och äntligen fick jag en bra examinator som faktiskt hade bra kritik att komma med. Han var helt övertygad om att min uppsats är så dålig för att jag lyssnat för mycket på andra och att det blivit för många kockar på en soppa. Nu är den förbrukad i alla fall eftersom den lämnats in för många gånger. Nu måste jag komma in med ett nytt ämne, få det godkänt och skriva uppsatsen. Förhoppningsvis hinner jag till augusti med dispens, för jag är ju körd till maj. Men jag har ingen aning om vad jag ska skriva om. Jag får inte välja samma ämne igen, vilket innebär att min paradgren börsrätt försvinner.

Var lite inne på att skriva om hur det nya vapendirektivet påverkar svenska jägare, men det tyckte sista examinatorn, som lovat att hjälpa mig få till ett bra ämne och styra upp syftet etc, var för brett eftersom jag hade uppenbarliga problem att inte vara spretig samt att vi faktiskt inte visste hur det skulle bli eftersom det fattas rättsfall mm då lagen är ny.

Den lätta vägen är att ta ett ämne du redan kan mycket om, som hästar och en köprättslig jämförelse i EU. Då skriver sig uppsatsen själv.

Man behöver kanske inte gå så djupt, en jämförelse med några länder vi importerar hästar ifrån borde räcka.

En sådan grund, komparativ utblick tror jag inte räcker. Vi blev avrådda från sådana när jag skrev examensarbete. Gör det ordentligt eller gör det inte alls, ungefär.

En sådan grund, komparativ utblick tror jag inte räcker. Vi blev avrådda från sådana när jag skrev examensarbete. Gör det ordentligt eller gör det inte alls, ungefär.
Du har säkert rätt men ämnet är i varje fall aktuellt.

Jag är i en liknande situation. Jag har inte gjort uppsatsen pga att jag blev sjuk, och det har dröjt många år innan jag orkade börja fundera på att studera igen. Jag valde till slut att påbörja andra studier, trots 240 hp från juristprogrammet. Tanken är att skriva uppsatsen inom något år, men det är ett ganska långt hopp till att ta kontakt med GU igen.

Hur kommer det sig att du måste söka dispens för att få lämna in uppsatsen i augusti?

Licensjakt på varg var något som diskuterades när jag läste miljörätten, men det är inte lika aktuellt längre (hittade en uppsats från 2016 som rör detta). Veterinärvårdsförsäkringens särställning jämfört med andra försäkringar har kommit på tal. Dolda fel i häst som tidigare nämnts. Jag läste senast att man försöker se över konsumentköplagen gällande levande djur - jag vet inte om det är möjligt att analysera vad det skulle få för konsekvenser för hästnäringen?

Jag röstar för att ta kontakt med någon av de organisationer du vill jobba inom, tex jägareförbundet. De har säkert några idéer kring vad du kan skriva om och det är en bra väg in för att senare få jobb där. Kanske du kan göra uppsatspraktik där, sitta där och skriva? Min man gjorde uppsatspraktik 2×1 månad på en åklagarkammare, det var väldigt värdefullt tyckte han!

Jag borde ju veta detta, men jag blir fett förvirrad just nu. Söker ett jobb som kräver att man har en avslutad examen och jag har ju inte avslutat min juristutbildning, men visst har jag en examen?

Jag har ju allting godkänt utom sista uppsatsen. Inom juristprogrammet har jag 240 hp. Det fattas alltså 30 hp för att jag ska få min juristexamen, och det är här det snurrar till det för mig. För enligt högskoleverket ska jag ha en kandidatexamen om jag har 180 hp juridik, och det har jag ju. Men när jag tar examen, och då ska ha 270 hp, så har ju jag en jur. kand. På engelska är det en Master in Law, men på svenska blir ju det en kandidatexamen?? Så vad är skillnaden på en jur. kand. och en kandidatexamen? För visst torde jag ha en kandidatexamen om jag har 180 hp juridik läst?

Förutom juristprogrammet har jag ju pluggat lite annat och allt som allt har jag 315 hp, varav 270 hp är juridik, även om bara 240 hp av de är inom juristprogrammet.

Vad jag kan plocka ut för examen som jag står i dagsläget?

Vart har du läst någonstans?
Jag har inte koll på exakt vad som krävs för olika examen, men man kan ju inte ta ut en examen om inget universitet vill ge ut en examen baserat på det man läst. Alltså borde det bara vara att fråga skolan som du läst på om de kan ge dig någon examen eller berätta vad som fattas för att du ska få en.

Det går ju att kombinera dessa ämnen om man så vill - mark ingår ju i fastighetsrätten och mark och miljö är ju ofta kombinerbart.

Ett tips är att kolla vad som skrivits om för länge sedan där man vet att lagstiftningen ändrats eller håller på att ändras eller som orsakar många tvister i domstol (läs domar från MMD och MMÖ i rättsdatabasen). Då borde det finnas nya saker att skriva om helt enkelt :) Själv tycker jag det vore intressant om du skrev om masshantering (dvs hantering av överskottsmassor) och lagreglerna runt det i stora entreprenader :p. Både mark- och miljörätt.
Masshantering är intressant och en stor kostnad i entreprenaderna.

Ett angränsande område som känns som att det blir allt mer aktuellt, ju fler centralt placerade platser som vi vill bygga på är förorenad mark och hantering av denna. Som varande icke-jurist (dock läst 20 hp miljörätt) så tycker jag att domsluten om ansvar för markföroreningar nästan utan undantag är svåra att förstå sig på.

Har redan skrivits en uppsats om det, "Fel i häst" har jag för mig att den hette.
Fast man kan inte hitta ett unikt ämne att skriva om i uppsatser.
Däremot kan man försöka hitta lite nya vinklar i hypoteserna.
Om man inte pluggar inom ett extremt litet område med få som läst just detta.

Om det är börsrätt du är intresserad av så kanske du kan skriva en straffrättslig uppsats om ämnet istället. Kursmanipulation, insiderbrott?

Om det är börsrätt du är intresserad av så kanske du kan skriva en straffrättslig uppsats om ämnet istället. Kursmanipulation, insiderbrott?
Jag skrev om insiderbrott. Får inte skriva inom samma ämne igen så jag är körd inom börsrätten.

Utifrån hur jag uppfattar det som varit problem för dig så skulle jag ge rådet att arbeta väldigt mycket med att formulera frågeställningen och välja metod/material. (oavsett vad som blir ämnet). Även om det känns som oproportionerligt mycket av tiden som går till det och du känner att du inte "kommer igång med riktigt arbete"
Om du nu har en bra handledare så ta hjälp av honom att bolla detta och få det bra och genomarbetat från början. Så kommer resten av arbetet att flyta på och hålla ramarna genom att du följer den väg som du stakade ut från början. Så att avgränsningar och syfte blir ett stöd du kan ta hjälp av i arbetet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Mellanpudel
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Tillbaka