Ni som vet..

D

dear_jessie

Funderar på att skaffa mig en shettis som sällskap till mina ridhästar. Jag skulle vilja köra den och nu undrar jag om det finns någon rekommenderad maxvikt för kusken?
Mvh Jessica

Sv: Ni som vet..

Snälla läs de trådar som finns redan!
Det finns väldigt många trådan om just körning och hur tungt ponnyn kan dra!!
För kusken!!??
Så länge kärran har hjul kan du lassa på skapligt mycket!
Jag har kört shettis (grov, 95 cm) men enkel bröstsele och en fyrhjuligvagn med fyra vuxna och ponnyn drog lätt den vagnen.

Men om du har en enkel bröstsele (fast brösta med dragringar/skakelremmar o utan baksele o draglinor) tycker jag ponnyn inte ska behöva dra mycket alls faktiskt! Den selen ÄR inte bra och bör alltid kompleteras (japp trots att säljaren hävdar att den är komplett :() med draglinor, svängel, däckelunderlägg och baksele.
Se till att köpa rätt sele från början!
Om du inte vill lägga ut så mycket kan du köpa equilex.se selar för dom är billiga och bra, med bla. baksele o draglinor. Men om man väljer nylonförstärkt håller selen ännu bättre/längre!
Med en tvåhjulig vagn kan ponnyn dra 150 -200 kg. Se till att den är rätt avvägd och att skaklarna är lite högre upp i fram. Samt att det finns svängel o bakselefästen. Driveout.se har bra vagnar se bild:
Maj08%20-%20DOR%2010%20hela%20X.jpg

/Lisa

Senast ändrad:
Sv: Ni som vet..

hm..okej kollade lite men hittade inte nån tråd, men jag får väl spana lite mer noggrant nästa gång.
så att köra ensam, ibland två är alltså okej. Bra då vet jag!
Tack för hjälpen!

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
981
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Behöver skaffa (mobilt?) bredband då jag flyttar ifrån lägenhet som har fiber. Undrar nu vilket ni kan rekommendera alternativt varna...
2
Svar
33
· Visningar
845
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Min ena lilla behöver snart klippas igen och kommer då frysa. Hon har sedan ett tid ratat de stickade tröjorna och en annan i något...
Svar
11
· Visningar
666
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka