Ni som tränar med rakt bett

Zolimita

Trådstartare
Upplever ni att ni måste rida på annat sätt? Jag funderar på att prova mitt raka svagt böjda igen och undrar lite över funktionen.Det måste ju bli lite annorlunda signaler när man ställer,böjer osv än på vanligt två el tredelat?

Sv: Ni som tränar med rakt bett

Jag upplever att det blir en aning "cykelstyre". Lite svårare att vara finkänslig, fast hästen fungerar väldigt bra på rakt iaf. Brukar rida på det en eller 2 dagar i veckan just nu. Tycker att det känns bäst att variera med att rida på det vanliga tredelade.

Precis,rider mest på tredelat men vill variera och då inte använda skarpare.

Precis som Kim_N säger blir det lite mer cykelstyre men det behöver ju inte bara betyda negativa saker.. Min ponny funkar absolut bäst på rakt, ingen tvekan. Tredelat kan man ju "styra" inverkan på mkt mer tycker jag iaf men det blir för lite stöd för min ponny eller hur man ska säga.

Det går jättebra att växla mellan rakt och tredelat, det tvingas jag göra..

ingen skillnad som jag märkt iaf, hästen funkar super på det! :D synd att man inte får tävla på det bara :(

Jag upplever ingen skillnad alls faktisk. Förutom att han blir stadigare. Ställa och böja ska man väl göra med sitsen ffa? ;)

Håller med.
Hört cykelstyre liknelsen i samband med rakt bett flera gånger men tycker det är en total urban legend och cliche som folk verkar dra till med. Har absolut inte den känslan.

Fast jag då som rider oftast med rakt bett fåt den kännslan.. Kanske inte när jag rider med det utan när jag rider med tredelat, då rider jag lite annorlunda.

Okej, det är ju helt olika hur man uppfattar saken. som ngn nämner tidigare så ställer man ju inte och böjer enbart med handen, men jag vet inte hur ni gör, men jag använder sig av den för att få till en fin ställning i nacken. Jag har inte ridit på rakt bett så mkt tidigare (började använda det för ca 2 mån sen och använder det bara nån gång i veckan). Hästen trivs med det, men stadig är hon annars också.

Ifall man upplever sin häst som stadigare på rakt bett kanske man håller på och "plockar" för mkt, bara det att det inte märks lika väl på ett rakt bett som på ett 2 eller 3 delat????

Jag tycker att det känns lite cykelstyre i visst jobb på böjda spår, fast det kanske bara är som jag inbillar mig???:o

Ponnyn blir bara stadigare med rakt, hon tycker allra mest om det bettet, så synd man inte får tävla med det:(... Har aldrig upplevt att det skulle bli cykelstyre eller så, känns helt normalt som vilket annat bett som helst. :bump:

Ni som har rakt bett har ni samma strl som på de andra betten? Läste nånstans att vid ridning med rakt bett får man ofta gå ner en storlek:confused: Varför isåfall?

Är det bara jag och fjordtokan som upplever en viss skillnad?? Jag pratar inte om att det är som att manövrera en cykel (tycker egentligen inte heller om cykelstyre begreppet), men att det blir en liiiiite annorlunda känsla som påminner en liten aning om det IBLAND... Självklart märks det ingen skillnad på rakt spår.

Tycker att det är konstigt att så många hästar känns likadana med ett bett som är helt rakt som på ett bett med en eller flera brytningspunkter... Nån skillnad måste man väl känna??? :confused:

Ni som har rakt bett har ni samma strl som på de andra betten? Läste nånstans att vid ridning med rakt bett får man ofta gå ner en storlek:confused: Varför isåfall?

En gissning från mig skulle vara att ett tre- eller två-delat bett som ligger i munnen "viker" (ursäkta uttrycket..) sig i munnen och blir på så sätt kortare än om man lägger det bara rakt ut platt på marken. Medan ett rakt inte är "böjbart"... Har ingen aning om det är ngn som håller med, men skulle gissa på det iaf!

Nix jag har väldigt stadig och mjuk hand så det har inget med det att göra. Tror inte mackan är den sortens ryttare som håller på och trixar med bettet heller... :cool:

Men vissa hästar är känsligare i munnen helt enkelt. Tredelat med lösa ringar är ett riktigt starkt bett på min häst.

Har en stl mindre eller samma.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
848
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 840
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar