Ni som tävlar, hur lättlastade är era hästar?

break_a_leg

Trådstartare
Våra nuvarande ponnyer är oerhört lättlastade, men den ena har inte alltid varit så. Då övade vi massor hemma och nu är det sällan några problem med lastning, oavsett var vi befinner oss.

I dag var jag på klubbtävling och häpnade lite över hur lite folk verkar öva på detta med lastning innan de ger sig ut "bland folk". En familj tog över en timme på sig och då var hela familjen engagerad i lastandet. En annan familj tog inte lika lång tid på sig, men var väldigt "duttiga" med ponnyn innan de fick in den i släpet.

Ska man inte kunna lasta lätt om man kommer så långt som till att man vill tävla?

Sv: Ni som tävlar, hur lättlastade är era hästar?

Håller med om att man ska kunna lasta lätt om man ska tävla. Ponnyn som jag tävlar går rakt in, om vi inte har lånat en annan transport, då måste han alltid snusa först:D

Jag håller helt om att man ska ha ev. sådan träning avklarad innan man åker ut.
Jag skulle bli helt vansinnig om jag var på tävling och hästen vägrade kliva på släpet.
Min kliver på när man ber om det, lägger bara grimskaftet över halsen och smackar. Mer ska inte behövas tycker jag.

vadå.. menar ni att bara för att ponnyn inte är lättlastad så ska man inte kunna tävla för de?

vet många ponnyägare som tränat sina hästar med lastning i flera år utan att de går speciellt bra

ska inte dom kunna tävla för de??

En häst som inte frivlilligt går på har ju nånting emot att åka/ är osäker. ska man tävla blir det ju en del åkande, så det är ju en fördel om hästen inte har något emot det.

jo det kan man väl göra. Men JAG skulle inte vilja stå på en tävlingsplats och inte få in hästen i släpet.
Det ingår i allmän hästuppfostran att hästen ska gå där man ber den att gå - tycker JAG iaf.

Har man tränat i flera år (:eek: ) utan resultat har man nog tränat på fel sätt eller nåt...

jo det kan man väl göra. Men JAG skulle inte vilja stå på en tävlingsplats och inte få in hästen i släpet.
Det ingår i allmän hästuppfostran att hästen ska gå där man ber den att gå - tycker JAG iaf.

Har man tränat i flera år (:eek: ) utan resultat har man nog tränat på fel sätt eller nåt...

kanske de men hästen är allmänt rädd och blir hysterisk för allt möjligt:crazy:
kan väl påpeka att ägarna är smått hysteriska dom också;)

inte så konstigt då kanske att det inte funkar....

hehe

vet några andra som slår sin häst som galningar när hästen inte går in i transporten

de är inte heller så bra eftersom hästen kopplar ihop transport med smärta

hehe

vet några andra som slår sin häst som galningar när hästen inte går in i transporten

de är inte heller så bra eftersom hästen kopplar ihop transport med smärta

Dom skulle kanske tänka på det...:smirk:

*kl*
Själv skulle jag aldrig stå en timme både hemma och på tävlingsplats för att kunna lasta. Då är det ju någonting som inte funkar...

Ja, jag tror att de flesta inte riktigt vet hur de ska göra... Många står och försöker locka med godis, andra med långa linor bakom(det kan ju vara en utväg men inget att rekomendera enligt mig...)

Det är ju så lätt:bow: Nu ger jag lite lastningsråd till er som har hästar som är svårlastade:D

Kolla så att hästen lyssnar på dig hela tiden genom att föra den i en cirkel runt dig, kolla inte på hästen utan försök att ha blicken fäst så mycket som möjligt på transporten. När hästen tänker framåt(men den måste lyssna på dig också) går du bara rakt mot transporten. Om hästen stannar smackar du lite, annars lägger du till spöet bakom dig(du ska stå bredvid hästens huvud ungefär och ha spöet i den fria handen. Om hästen stannar och sedan backar måste du vara snabb att vända så att det är du som backar ut hästen och inte tvärt om! Om hästen viker av åt sidan bredvid rampen visar du den tillbaka i den rätta positionen med hjälp av spöet. Såhär håller man på tills hästen går in och med mitt svårlastade arabsto gick det på fem minuter första gången:banana:

Men man måste komma ihåg att alltid berömma hästen när den gör rätt och tänker framåt. Ett jättebra sätt att träna lastning utan transport är att helt enkelt ta ut hästen i ett vanligt grimskaft och med ett spö till hjälp och träna att flytta hästen! Den ska backa, flytta i sidan och gå fram så fort man ber om det. Om den går emot dig måste du vara hård och säga till ordentligt med spöet. För om en häst går emot en försöker den flytta en(ta över rangen med andra ord) och då är det i stort sätt omöjligt att lasta hästen!

Så om du har högst rang kommer hästen att lite på dig och kommer att flytta över "ansvaret" på dig. Den lägger då all sin tillit på din sida och kommer att följa dig överallt:bow: Även in i transporten;) Så det man måste göra är helt enkelt att ta över rangen över hästen genom att flytta den(var konsekvent och hård när den går emot och mjuk och fin när den gör rätt)

Då kan alla hästar gå in i transporten:bow:

*kl*
Själv skulle jag aldrig stå en timme både hemma och på tävlingsplats för att kunna lasta. Då är det ju någonting som inte funkar...

jag har stått en hel eftermiddag
de är tålamod som gäller
till slut ger hästen upp,, om inte du gör de först förstås :rofl:

Tycker absolut att man inte ska behöva "bråka" med hästen när man ska åka hem efter tävling. Vilken belöning.....
Min häst tog 2 timmar att lasta när jag började lastträna, idag går hon in lika obehindrat som när hon går in till stallet. Lastar henn själv både in och ut.
Det är hon värd efter en tävlingshelg!

De ponnyer jag har haft ute o tävlat har varit lite blandat. Den jag har nu var ganska svår för några månader sedan, men i och med att vi åker så mycket transport har hon vant sig och går nu på direkt. I början tog det kanske upp emot 20 min eller så. Och jo, vi åkte iväg med henne ändå. Inte på tävlingar för det var hon inte redo för då, men på träningar, sadelprovning, löshoppning osvosv. Att åka till olika platser är ju en stor del av träningen bara det tycker jag.

De flesta ponyer jag haft har dock varit väldigt snälla, någon kunde man behöva linor till ibland. Men sen har jag haft en B-ponny som var väldigt speciell. Vissa dagar gick han på som ingenting och stod jättesnällt när vi körde och ibland kunde det ta en timme att få in han och sen stod han o sparkade och bråkade så han var HELT genomblöt när man kom fram. Man visste aldrig hur han skulle bete sig. Samma ponny har också lyckats kasta sig inne i transporten så att grimman gick sönder, han har gått över frambommen osvosv.

Det jag menar är att, man kanske har lasttränat, och det kanske fungerar oftast, men ibland fungerar det inte. Så dessa ponnyer man ser på tävling som inte vill gå in... de kanske övar för fullt hemma, de kanske brukar gå in jättesnällt, men det är ändå levande djur vi håller på med!

Och istället för att tänka 'suck, vad har de att göra på en tävling' kan man ju gå fram o fråga om de behöver hjälp:)

Jag frågar nästan alltid när jag ser att folk har "problem" eftersom vi själva haft problem med svårlastade hästar.

Kan ju vara så att hästen går in snällt som oftast, men den kanske har blivit almänt upphetsad på tävlingen och blir därför svårare att lasta.

De som höll på "i en evighet" talade glatt om att de stått och lastat i över en timme hemma också...

Min häst är otroligt lättlastad. Inga problem alls.
Klart man ska ha tränat på att lasta innan man ger sig ut, men ibland kan det vara svårt.
Tävlade en häst förut som inte var min, den var inte tävlad tidigare och hade väl knappt åkt transport förut. Damen i fråga var 7 år gammal och ja, vi hade en hel del problem. Det gick ju men var ganska jobbigt. Tyvärr kunde ju jag inte göra så mkt åt det, vi tränade ju en del och det blev bättre med tiden.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 908
Senast: Tennessee
·
Hästmänniskan Hej! Jag, min mamma och lillasyster har en 22 årig (riktigt pigg) C-ponny som vi "delar på". Jag och min lillasyster tävlar regelbundet...
Svar
7
· Visningar
1 294
Senast: Bass3
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 009
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur