Ni som tävlar/åker iväg med era hästar

Nikki o Fabian

Trådstartare
vad har ni för ställning bak på transporten när ni kör era sulkysar samtidigt som hästen? Hur fäster man på den? Måste den skruvas på?

Senast ändrad:
Sv: Ni som tävlar/åker iväg med era hästar

Ja..vad heter det? Hmm, sulkyhållare till transport tror jag..

Det är en tillvalsutrustning som de flesta transportmärken säljer eller kan beställa hem så ring din transporttillverkare och hör efter med dom?

Men..jag har för mig att du har en stor och tung rochard (jättefin) och frågan är om den får plats i fästerna?
Fast det finns kanske olika varianter på det..har bara haft till träningsvagnarna och aldrig behövt flytta de större vagnarna tillsammans med hästen utan de har fått åka släpkärra istället!:p

Trygg skrev:
Ja..vad heter det? Hmm, sulkyhållare till transport tror jag..

Det är en tillvalsutrustning som de flesta transportmärken säljer eller kan beställa hem så ring din transporttillverkare och hör efter med dom?

Men..jag har för mig att du har en stor och tung rochard (jättefin) och frågan är om den får plats i fästerna?
Fast det finns kanske olika varianter på det..har bara haft till träningsvagnarna och aldrig behövt flytta de större vagnarna tillsammans med hästen utan de har fått åka släpkärra istället!:p

Jo jag har tre vagnar varav en är en stor o väldigt tung rockard men det är inte den som ska åka utan om fabbe ska hem igen till sin ägare måste hans speedcart med oxå. Så det är alltså en speedcart som ska åka.

Va??

Ska han hem?? Eller OM han ska hem menar du..det är alltså inget bestämt? Ni är ju så fina ihop..

Vill du köpa loss han eller får du inte?

Trygg skrev:
Va??

Ska han hem?? Eller OM han ska hem menar du..det är alltså inget bestämt? Ni är ju så fina ihop..

Vill du köpa loss han eller får du inte?

Nej han ska hem till sin ägare, jag tror det blir så, tyvärr. Min lilla älskling har pålagringar på båda fram o kommer endsat kunna gå rakt fram som kör häst men jag vill ju rida dressyr oxå, sen är jag rädd för att han kommer få kotledsinflamation efter kotledsinflamation pga pålagringarna, han e ju bara 7 år.
Nu står han ¨på boxvila o ska göra det tills återbesöket den 20/7, så han är behandlad i kotorna o går på butta. Men han trivs bra i sin box där han kanm kolla ut, sen har han två sjukhagar han får varriera mellan, så tre olika ställen står han på på ett dygn.
P7060005.jpg
[/IMG]

Senast ändrad:

Åh, så trist!

Han är ju så fin och de bilderna du har tagit har ju varit helt underbara en del!

Kommer ihåg nu att jag såg tråden som handlade just om det inne på körning..

Har du någon travbana eller någon amatörtränare i närheten?
Du kanske kan fråga om du mot dep. kan få långa sulkyhållare av nån i så fall..vansinnigt att köpa för en resas skull!

Trygg skrev:
Åh, så trist!

Han är ju så fin och de bilderna du har tagit har ju varit helt underbara en del!

Kommer ihåg nu att jag såg tråden som handlade just om det inne på körning..

Har du någon travbana eller någon amatörtränare i närheten?
Du kanske kan fråga om du mot dep. kan få långa sulkyhållare av nån i så fall..vansinnigt att köpa för en resas skull!

Ja det kan jag ju göra, finns ju iaf tre st trav stall här i närheten, men kan man bara hänga på hållaren?

Lite beroende på hur ditt släp ser ut i bak, så kan man binda med spännband i forstegen och fast i transporten. Om du har någon form av "ringar" el annan typ av fäst anordning på släpet.
Före jag köpte till sulkyhållare, så använde jag vanliga armeringsjärn som va lite formade som s-krokar. När övre luckan va stängd så kunde jag haka fast dem i luckan och på så sätt hänga på vagnen. Kan behövas några spännband till så brukar det gå att hänga på vagnarna rätt bra.

Det fanns en kant på den transport som vi hämtade Fabbe med(som tur var) så vi kunde hänga vagnen på den med sätet sen tog vi longer linor o grimskaft tror jag det var. Men en annan gång när vi skulle flytta från ett stall till ett annat kunde vi inte fästa vagnen på detta vis för det fanns ingen kant, så speedcarten belv stående tills en bekant kunde köra över den med vablig släpkärra.

Har du ingen bild på det du beskriver?

Du kan ställa vagnen på dragstången och luta skalmarna mot framändan på transporten.

jari skrev:
Du kan ställa vagnen på dragstången och luta skalmarna mot framändan på transporten.

Smart:idea: Att man inte tänkt på det tidigare.
Men vagnen kan inte hindra svängrummet då? Ska man ta av hjulen?

Jag brukar också bocka till ett par armeringsjärn till formen av ett S, men jag brukar även trä en grövre vattenslangstump (industrimodell, typ) över böjen som vagnen ska hänga i för att den inte ska skava, det fungerar fint att hånga dem över kanten om vagnen är öppen, På min transport går det bra när den övre luckan är stängd också, Då hänger jag den i bultarna som fungerar som ett gångjärn för stängningen av den övre luckan.

Det har funkatr i 20 år utan problem

Nikki o Fabian skrev:
Smart:idea: Att man inte tänkt på det tidigare.
Men vagnen kan inte hindra svängrummet då? Ska man ta av hjulen?

Det kan du kolla då du lyfter dit den (som svar på bägge frågorna:angel: ) men jag tror inte det

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 217
Utrustning Liten spinoff på tråden om att rida ut. En av mina mardrömmar när jag rider ut är att jag ska trilla av och hästen ska sticka så att...
Svar
5
· Visningar
968
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 688
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur