Ni som rider på ridskola

H

haringenfantasi

Hur självständigt rider ni egentligen?

Red en häst på ridskola för någon månad sedan, t ex när vi skulle fatta galopp behövdes ingen hjälp från mig, det räckte med att ridläraren sa "kooom fraam i gaaalopp" (måste de säga så??) och att hästen framför började galoppera.
Styrde då in på en volt innanför spåret å saktade ner = suuur häst, problemet var sen att jag inte fick nån plats att komma ut på spåret, ville inte tvära in framför någon så fick trava runt några varv innan det kom någon lucka.
Efter lektionen kom ridläraren å sa "XXX brukar ju inte ha något problem med galoppen." :smirk:

I den här gruppen var folk som hade ridit 7-8 år åtminstånde, varför låter ridläraren hästarna fatta galopp på hennes kommando??
Aldrig att min tränare skulle säga högt "kom fraaam i gaaalopp".

Vet inte om den här ridskolan var någon extremt undantag men ni som rider på ridskola, hur är det där? Övar ni något på att just rida självständigt? Lyssnar hästen på tusen andra saker än era hjälper?

Sv: Ni som rider på ridskola

Jeg har ikke ridd så mye på rideskolekurs selv, uten på privattimer, men jeg vet at på de aller fleste rideskoler jeg har vært, så er det slik; hestene skritter/traver/galopperer etter stemmen til ridelæreren - og hvis ikke det er tilfellet så begynner man å galoppere på akkurat det samme stedet hver gang slik at hestene husker det.

Det er nok slik det er når man rir mange på samme gruppe og på liten plass. Vil man ri mer selvstendig for ridelærer bør man nok ta privattimer.

Våran ridlärare "kollar" hästarna ibland och säger helskumma saker, som te.x "då kan ni öka till nästa gångart" eller så pratar hon om något hellt annat och säger i samma tonart att vi kan "ta lite galopp"

ja tycker inte att dom lyssnar så hemskt mycket på ridlärarn,men travar/galopperar hästen före iväg,vill dom flesta följa efter...en o annan liten envis haflingerponny kan kanske skritta på i samma "fart" :angel:

På de flesta ridskolor får man väl rida lite mer självständigt när man kommer upp i grupperna. Jag rider inte på ridskola längre, har egen häst och skulle aldrig nånsin få för mig att rida i en grupp igen. Tycker inte att man får rätt träning eftersom alla måste göra samma sak vare sig det passar hästen och ryttaren eller inte.

När jag red lektion på ridskola så fick vi (nästan) alltid värma upp hästarna själva och jag tycker att det gick bra. Sen att hästarna känner igen ridlärarens komandon eftersom de går nybörjar lektioner också... det kan man ju inte göra något åt. Tänk vad de är smarta! :) Man skulle ju kunna lära dem massa annat nyttigt istället.

malu

Iofs var det här ett ridläger så ridläraren hade inte sån koll på vad alla kunde, men har sett det på andra ställen också, inte bara i nybörjargrupper utan de som kommit en bit oxå å tränar skänkelvikning,öppna,sluta osv.
Håller med dig i det du skriver men undrar varför ryttare som jag vet vill utvecklas hänger kvar på ridskolan.
Det är klart att hästarna kan kommandon men då är det ju ridlärarens ansvar att inte använda dem när det inte ska behövas.

Jag upplever nog samma sak som du - att hästarna lyssnar mycket på ridläraren. Har tidigare ridit rätt mycket lektionsridning men på "min" ridskola anpassades ridningen efter ryttarnas nivå. Uppvärmning/framridning fick vi sköta själva (inkl galoppfattningarna ;) ), med endast individuella kommentarer från ridläraren till varje enskild elev.
Ridläraren beskrev sedan dagens övning/-ar och även där red vi ju självständigt med kommentarer från ridläraren på den egna ridningen.

De (få) gånger vi fick "kollektiva instruktioner", som hästarna trots allt lyssnade på, var iaf jag - precis som du - noga med att hästen skulle lyssa på mig och inte på ridläraren. Om hästen förekom mig vid t.ex. galoppfattning, så fick den lov att bryta av och fatta om galoppen. Men aldrig att min ridlärare trott att det berott på att hästen inte velat fatta galopp ;)

Nja, oftast när vi rider får vi uppgifter vid bokstäver eller koner. tex öppna en långsida, sedan förvändgalopp med serpentin den andra långsidan och för att få variation var 3:e rättvänd, då måste hästen lyssna på dig och det hjälper inte att den "Vet" att det är galopp utan den lyder dina galopp hjälper.

Det är ju upp till ridläraren att se till att vi rider och utvecklas...

Man kan ju säga till ridläraren att man tycker så också. Det är ju bättre om man får lära sig själv så att man vet om hästen bara byter gångart på kommando..

malu

wee!! Jag är måndansare :love:

Senast ändrad av en moderator:

jag vet att våra "gamlingar" vet när läraren ber oss att fatta ex galopp. jag brukar försöka fatta själv etx vänta ett par steg innan fatingen o även vid avbrott.
sen tycker jag att det är bra när hästarna lyssnar pga alla nybörjare som kanske inte kan riktigt än. dock så tycker jag att våra hästar anpassar sig bra efter vilken grupp det är kan vara jätte snälla lektionen innan pga nybörjare o sen gruppen efter få fnatt pga att de är bättre

Jag tror inte det finns någon häst här på ridskolan som fattar galopp för att ridläraren säger det. Däremot har det varit så på en annan ridskola jag var på. Sa ridläraren trav så kom hästarna fram i trav. Sa de halt så tvärnitade hästarna direkt.

Där jag rider nu är hästarna olika, en del fattar lätt för galoppskänkeln. Andra får man göra noga för att de ska förstå och en del andra tvärnitar om man inte gör galoppskänkeln exakt rätt som exempel. Alla är olika helt enkelt. En del riktiga läromästare och en del lite hetsiga eller lata hästar.

I slutet/början för vi rida lite som vi vill och ibland annars också. Annars säger ofta ridläraren vad vi ska göra och hästarna lyssnar inte på ridläraren utan hä får mn kämpa ;)

Tror det är rätt bra att hästarna lyssnar till ridläraren, särskilt i nybörjar grupper. Då får de lära sig hur det känns. I de högre grupperna kan ju ridlärare tala om att nu ska ni galloppera på något annat sätt. Ex: när ni kommer fram till nästa bokstav så förbereder ni för gallop och vid bokstaven därefter fattar ni.

Till viss del är jag väl självständig, men det märks ju att hästarna har ett halvt öra vänt mot ridläraren. Försöker dock få hästen att i första hand lyssna till mig. Brukar lyckas i 90% av fallen.

På nybörjar lektionerna säger våran ridlärare det. men i de mer "avanserade" grupperna säger han typ "då kan vi jogga lite" o så.. Men vi får jobba ganska mycket självständigt

Min ridlärare bytte till 1 för skritt, 2 för trav och 3 för galopp en gång för massor med år sen när jag red. Det tog typ 4 ggr sen fattade hästarna det med.

Men jag upplevde inte alls på sista tiden att de lydde henne. Hon sa sällan så iofs, det var mer i början på nybörjarlektionerna. Mer "och så kan ni gå in på mittvolten i galopp" så fick man fatta när det passade liksom.

Jag har själv varit lektionsryttare på "min" ridskola och nu har jag samtliga lekitoner på tisdagarna. Är dock bara 17 år men det finns alltid en vuxen i närheten i fall att något skulle inträffa.

Hur som helst så skulle våra hästar ALDRIG fatta galopp eller göra som ridläraren Säger,
utan våra elever måste Rida hästarna och själva inverka för att hästen ska t.ex. fatta galopp (och allting annat också för den delen.)

Försöker även att i den mån det går att låta Eleverna få en chans att rida självständigt
och bestämma vad de ska få hästarna att göra, för att de måste kunna lära sig detta!

Våra ridskolehästar kan typ inget. Och de är typ noll känsliga. Så om något händer är det för att någon häst lyssnar på ridläraren och de andra gör som den framför.

Ett par av hästarna på min gamla ridskola hade lärt sig vissa ord som ridlärarna använde, och de brukade därför hitta på lite nya ord för "galopp" "sakta av" etc.

Måste ha verkat ganska underligt för utomstående som såg på lektionerna när ridlärarna använde utryck som "och så fattar vi ÄPPLE!" eller "och nu tar vi nummer två!". :D

Många gånger fick vi också instruktioner i förväg, som "bakdelsvändning åt höger när jag säger NU".

Ridlärarna var väldigt måna om att det skulle vara vi ryttare som gav hästarna kommandon, så om hästarna någon gång förekom oss fick vi alltid göra om övningen tills de väntade på våra hjälper.

Jag kommer ihåg att när jag red på ridskola (för kanske 7 år sen) så lyssnade hästarna jääättemycket på ridläraren, i de grupper som "klarade av det" bytte ridläraren ut tonfallet ibland o så, men oftast var det faktiskt ridläraren som styrde hästarnas tempon även där. Inte alls kul... :(

hahaha kul att se att någon annan intruktör använder frukter...
Jag brukar döpa om skritt/trav/galopp till äpple/päron/banan..

nyttigt både för både elever och hästarna..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Söker efter råd och tips. Mina barn rider på en mycket populär ridskola i Stockholmsområdet. Jag är där 2 till 3 gånger i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
3 814
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·
Tävling Kom inte på någon riktigt bra titel, men hur som. Nu har jag varit ute lite och sett hur några Pay & Jumps går till på 3 olika ställen...
2
Svar
27
· Visningar
3 270
Senast: Gnapp
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka