Ni som rider Montè!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare trotterhorse
  • Startdatum Startdatum
T

trotterhorse

Hej.
Jag är intresserad av att börja tävla i Montè, men det är några saker jag skulle vilja veta mer om. Ni som rider Montè, kan inte ni berätta lite om tävlandet? Är ni nervösa före loppet? Har ni varit med om någon olycka eller liknande, hur kommer det sig att ni började med Montè? Hur gick det på erat första tävlingslopp? m.m.

Det jag undrar lite över är te.x om man har en egenägd sadel som man har på alla hästar som man rider Montè på? Vad man har för tävlingskläder? Hur ser hjälmen ut (utan eller med skärm)? Vad har man för skor/stövlar? m.m.

Skulle vara kul om ni satte in en bild på er också, när ni rider Montè.

:) // trotterhorse

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som rider Montè!

Kul att du är intresserad av monté! Det är en rolig tävlingsgren och förutom att du har stort ansvar när du sätter dig upp på hästryggen för att rida lopp så är det verkligen en adrenalin kick! Inget för den som endast gillar stillsamma aktiviteter :angel:

Har inte varit med om några montéolyckor men har bekanta och kompisar som varit med om en del i den vägen...

Hur det kommer sig att jag börja med monté? Oj... Det var en bra fråga. Det är en lång historia men för att göra den kort; jag är eg. för feg för att tävla och det var "påtryckningar" från släkten som gjorde att jag iallafall tog licensen, även om jag inte var svårövertalad, och det har jag inte ångrat ;)

Mitt första montélopp gick som jag hade förväntat mig eftersom hästen var galoppbenägen och det var en del bra hästar och ryttare med; oplacerad men utan galopp (felfri var det enda krav tränaren hade innan start) :) detta trots att en ryttare från bakomvarande volt försökte störa och tränga oss... :mad:

När det gäller utrustningen;
De flesta föredrar egen sadel. Det kan vara bra att ha olika sadel till olika hästar eftersom de är precis som oss; olika individer. ;) Men det är en smaksak. Antar att tränaren måste ha tillgång till utrustning eftersom det är dennes ansvar att ha rätt utrustning till hästen vid start, men jag har alltid egen sadel med mig, så att jag vet vad jag har. Men detta gör du upp med tränaren innan start, vem av er som har sadel med sig.
För övrigt så föreslår jag att du beställer hem tävlingsreglementet från STC´s hemsida (www.travsport.se) för att läsa på reglerna när det gäller utrustningsbestämmelser, hur starten går till osv. :idea:
Dessa är det bra att ha koll på redan innan du påbörjar licenskursen.

Min avatar har något år på nacken, men det är jag under lopp, den enda jag bjuder på. ;)

Okej, tack för informationen. Jag ska beställa tävlingsreglemente från STC.

Är det någon mer som rider Montè som vill berätta lite? Det skulle va kul och höra lite hur det är och så :)

//trotterhorse

Hej! Vad kul att det diskuteras monté! Jag är inte heller särskilt insatt i grenen men skulle gärna vilja veta mer. Undrar bland annat hur lång / tung man kan vara? Sliter det på hästens rygg när man rider den och den går i den form som den gör? Kanske man brukar träna den mest för vagn? Krävs jättestarka benmuskler för att orka?Hur som helst ser det himla kul ut och skulle gärna testa nån gång;)

Hej!
Jag har precis fått min licens så har inte hunnit börja rida några löp en.
Ska rida en kompis häst nästa vecka (första ritkgia starten) i ett autolopp. För ägaren vågar inte rida auto sjäv, då hon var med om en obehaglig upplevelse sist hon gjorde det. (Blev hängande i grinden då hästen sprang under)

Trollrjsa - Minimi vikten är 65kg (du måste väga både in och ut över 65kg) finns ingen maxgräns. Men vill man ha chans att rida mycket av andras hästar ska man väga så nära 65kg som möjligt. (Ryttare, sadel+vojlock, är det man väger in med)

Ja, var det det som hände i Norge?
Lycka till i veckan nu! Hoppas det går som du vill.

//trotterhorse

Okej, jag trodde det var det som hände i Norge för nån vecka sen!

Kul att du vill börja med monté det är en rolig sport.. hmm tävlandet, ja jag vet inte vad jag ska säga jag är inte särskilt nervös innan loppet med fokuserad på vad jag ska göra å hur jag möjligtvis kan lägga upp taktiken i start osv. jag började med monté när jag hade vart hos en uppfödare när jag gick i skolan och jag älsakde verkligen en häst jag tog hand om och vi ksulle göra ett skolarbete om något strot och då red jag in denna häst och och tog montélicens på honom.:) min första start var uppe på Arvika travet och kom 5a efter dum startgalopp:o ´hehe.. jag rider själv i en vanlig travhjälm med visir (eller hur det stavs) har vanliga ridskor och shaps till. rider dock aldrig med någon vojlock under sadeln utan har bara nummervojlocken.lättats att inte få den knölad på ryggen. Och jag själv personligen tycker att det är väldigt jobbigt när dom som på Åby travet ropade ut vikterna i monté loppet då jag inte riktigt väger lika lite som alla "pinnarna" till monté ryttare. :crazy: och det är jätte tråkgit att man inte kan få uppridningar pga att man inte väger precis 65 fastän man kan rida mycke bättr eön dom som väger 65 kg men men.. sånt är livet man får väl rida sina egna hästar så har ingen något att säga ;)

lycka till med licensen det är en rolig kurs att gå å mycke mycket lärorík :banana:

Hej trav_malin!
Jag håller med dig om att det är tråkigt om det blir fokus på ryttarens vikt. Jag är själv ingen pinne, men tror att så länge man har bra balans så går det ganska bra ändå :) så jag tror vi kan lyckas i alla fall!

Hej alla! Tack för all information.. Har lagt licensen på is ett tag nu (ska ta upp den till hösten igen). Men jag tränar flitigt om dagarna, man vill ju ha den bästa balansen :) .

trav_malin och Trollejsa jag är heller inte pinnsmal, med rätt benstyrka och kondition så tror jag att det inte är några problem. Hästen går kanske inte bättre med en lätt ryttare än med en lite tyngre ryttare, så jag hoppas att travtränare inte bara ser efter storleken på ryttaren utan också kapasiteten och tekniken.

//trotterhorse

Men hur får man tag i en bra montésadel? Jag har försökt att hitta en som skulle passa min häst men jag hittar bara sadlar med normal bom, han har vid- x-vid..

Bred manke så som travare ska ha... Men då passar somsagt ingen sadel som jag har hittat iallafall. :(

Jag tycker också att monté verkar himla kul. Hade jag varit kvar på travet och vägt mindre hade det helt klart varit något för mig :).

Hej trav_malin!
Jag håller med dig om att det är tråkigt om det blir fokus på ryttarens vikt. Jag är själv ingen pinne, men tror att så länge man har bra balans så går det ganska bra ändå :) så jag tror vi kan lyckas i alla fall!

Ja, detta med vikten är ett trist inslag. Jag bävar inför varje start.:crazy: Jag minns tillbaka när jag i min enfald svälte mig mer eller mindre och landade på 57kg (i mässingen alltså). Det är det minsta jag vägt i ett lopp och troligtvis har jag aldrig varit i sämre form varken innan eller efter. Så, istället för detta urblåsta alternativ skaffade jag lätt utrustning!:idea: Svält er inte tjejer, det är inte värt det. Kram o lycka till!

Ja, det tror jag också. Det borde alla hästtjejer (och killar med för den delen :)) tänka på. Huvudsaken är att man mår bra och trivs med det man gör och med sin häst. Det kommer inifrån.:love:

Så, istället för detta urblåsta alternativ skaffade jag lätt utrustning!:idea: Svält er inte tjejer, det är inte värt det. Kram o lycka till!

Håller med dig fullständigt! Vikten är inte allt och en lättare utrustning fungerar alldeles utmärkt (mindre dövikt att hantera oxå)! Vilket jag påpekat i en tidigare tråd (och vilket liv det blev sen! :o :D)

Till trotterhorse, Trollejsa, trav_malin och er övriga vill jag bara säga;
En rätt balanserad ryttare med lite mer vikt är bättre än en obalanserad ryttare med mindre vikt. Sen finns det alltid andra variabler att ta hänsyn till...

Benstyrka och balans är montéryttarens främsta vapen, fram till lopp; då är loppkänsla och taktik nr 1 och "hur du sitter" nr 2 - har sett "bra" (ja, jag är sarkastisk nu...;) men helt osant är det inte...) exempel på detta... :p

Lycka till med montén önskar jag er alla!

Catten:
Vilken typ av sadel letar du? Det finns en uppsjö av sadlar.
En lätt galoppträningssadel eller en tävlingssadel tycker jag är mer anpassningasbara än "vanliga" montésadlar. Dessutom är de lätta och med rätt benstyrka (och en häst som man inte behöver "hålla om" så mycket) det bästa alternativet som jag hittat. Zilco föredrar jag just nu. :)

Jag har ju bara tittat på montésadlar innan men är det lugnt att använda galoppsadlar i lopp och så? Vad är vanligast? Galoppsadel eller en montésadel? Jag har ridit galopp förut så jag vet ju hur dom ser ut men är dom bekväma/funktionella när man rider monté med längre stigläder?

Min häst skulle iofs säkert passa bra med en galoppsadel eftersom man inte behöver hålla om honom alls och han är så travsäker så jag brukar rida snabbjobben i lätt sits ändå.

Tack för tipset!

Nu har jag kollat på Feed´n Race hemsida, dom har zilco-sadlar, både galopp och monté.. Vilken av alla dessa tror du skulle passa?

Alltså, det är samma sadel. Den som är för monté har fästen för käk och svanskappa redan monterade.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 174
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 975
Senast: a1agnlju
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 221
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka