Ni som rider långt....

cala

Trådstartare
Är det någon som vet hur jag gör för att få en slinga uppmätt??? Har en karta och vill veta hur lång sträckan är. Det måste vara så exakt som möjligt. Jag har en gps, men har inte möjlighet att rida eller gå den nu. Finns det någon service på "nätet", eller hur gör ni som gör kartor till tävlingarna

Sv: Ni som rider långt....

Visst är det roligt att "provrida" nya sträckor hemma vid köksbordet!
Jag är lite åldersomlig av mej och har ingen gps. Kartprogrammet på lantmäteriet och liknande fungerar bra men ett annat tips är helt enkelt en kartmätare. Ser ut som en liten penna, man ritar upp sträckan man vill veta längden på och avläser olika beroende på kartans skala. Här där jag bor är det ganska platt så här är det väldigt tillförlitligt, är det mycket backar blir det mer fel. Mät några ggr och ta medeltalet. Min kartmätare är gammeldags med ett hjul som snurrar men det finns nya på bla clasohlson:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21961468

/ Karin

Men tack så mycket, tyvärr får jag inte upp nån karta när jag går in på lantmäteriet, men det kanske bara krånglar just nu. Jag kan alltså mäta min väg där ???? är det tillförlitligt ?

Visst är det roligt att "provrida" nya sträckor hemma vid köksbordet!
Jag är lite åldersomlig av mej och har ingen gps. Kartprogrammet på lantmäteriet och liknande fungerar bra men ett annat tips är helt enkelt en kartmätare. Ser ut som en liten penna, man ritar upp sträckan man vill veta längden på och avläser olika beroende på kartans skala. Här där jag bor är det ganska platt så här är det väldigt tillförlitligt, är det mycket backar blir det mer fel. Mät några ggr och ta medeltalet. Min kartmätare är gammeldags med ett hjul som snurrar men det finns nya på bla clasohlson:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21961468

/ Karin

Men oj, vad bra! Ska genast köpa en sådan! Har beställt en GPS men då måste man ju som sagt prova vägen för att veta exakt. Den där pennan verkar ju supersmart.

I nuläget kör jag med en tråd. Har lagt en tråd och klippt till den efter kartans kilometermått linje. Tyvärr kan det ibland visa väldigt fel med tråden när jag sedan kollat med bilen. Ofta visar min lilla tråd en längre sträcka, kanske för att det ibland blir väldigt kurvigt på kartan medans det i verkligheten bara är en lätt böj på vägen. Eller också är jag slarvig när jag mäter....

Åh, det är där de finns!!?? Jag har letat och letat, men så har jag struntat i det när jag inte hittat någon :(
Men! Nu ska jag till C.O!!!! :bump:

Kan man få ut banprofiler/höjdkurvor någonstans på nätet? Skulle verkligen underlätta vårt arbete med tävlingen. Eller hur gör ni? Nu sitter vi med kartor och tittar vilket tar alldeles för lång tid....:bow:

Tack för tipset :bow: jag har redan provat på att rita i en runda och det verkar stämma. Bra att de gick att spara och skicka som E-post.

/Sigrid

Jag har också en kartmätare..... köpte den nyligen men valde att köpa "en gammal hederlig" med hjul... funkar kanon tycker jag. Sen är det alltid bra att komplettera med de kartor som är på nätet förståss!

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
848
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: Lady_S
·
Övr. Hund Vill gärna höra andras erfarenheter gällande rutiner till hundar. Har två terriers. En airedale och en mindre foxfröken på 11 år. Min...
Svar
12
· Visningar
940
Senast: Migo
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V