L
lindgreen
Hur ser vattnet ut efter att erat hö har legat i vatten?
Hur länge låter ni det ligga?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då jag gjorde detta blev vattnet vackert brunfärgat, såg ut som något från skotska destillerier ungefär.
Jag lät det ligga 20 min, för hosthäst.
Blöter inte höet längre, men gjorde det förr när vi hade en host-häst.
Vattnet blev först ljust gult-brunt. Sen brunare. Bytte vattnet 1ggr/ dag. och la höet i blöt en fodring i förväg. Dvs. l vi la middagshöet i blöt när vi fodrade frukost osv. Hade någon glömt av nån anledning så la man höet i blöt helst minst 1 timme. (ibland kanske man inte hade tiden att vänta så då fick det räcka med kanske 30 min.)
Jag blöter åt fånghäst 2 x 15 min (dvs jag byter vatten efter 15 min). Vattnet blir väldigt ljust gulbrunt.
Ja, det blev brunare för varje omgång. Vi använde oss av ett badkar eftersom det var mycket hö. (tre hästar som gick ihop vilket innebär att allt hö som fodrades ute skulle blötas)
Jag diskuterade detta med en veterinär och minns inte vad han sa om den längsta tiden det skulle ligga i blöt, däremot skulle det ligga minst 1 timme annars kunde det lika gärna kvitta. ( Hans ord, inte mina)
Vi hade vårat i blöt under natten och det funkade jättebra.
Vi hade bara host-ponny som foder men hade honom i sex år, innan han togs bort som 19åring. Och den ponnyn hade verkligen allt; dvs soleksem, allergisk mot knott, tedens till fång ( delvis anledningen till att han fick somna in), sen hosta och lätt för övervikt.
Delvis KL
Det jag lärde mig när jag gick i skolan och på foderkursen var att höt inte skulle ligga i för länge, utan då sjönk näringsvärdet en aning. Är det någon som kan berätta, är det verkligen så? För jag fick höra att det skulle ligga i max 15 minuter så att det bara blev genomblött. Någon som vet?
Jag har också hört detta på håll, men praktiken har visat annat.
Vi la i stortsett allt hö i blöt (utom de stora hästarnas natt-mat då) i flera års tid och våra hästar har alltid hållt hullet och haft fin hårrem och varit pigga och glada. Och ingen av dom fick någon större mängd kraftfoder. Någon näve kraft och betfor bara.
Och då låg ju höet upp till nära på 12 timmar på natten.
Kastar in en liten bild på den lille knodden.
Hur ser vattnet ut efter att erat hö har legat i vatten?