Ni som låter erat hö ligga i blöt innan fodring

L

lindgreen

Hur ser vattnet ut efter att erat hö har legat i vatten?
Hur länge låter ni det ligga?

Sv: Ni som låter erat hö ligga i blöt innan fodring

Då jag gjorde detta blev vattnet vackert brunfärgat, såg ut som något från skotska destillerier ungefär.
Jag lät det ligga 20 min, för hosthäst.

Blöter inte höet längre, men gjorde det förr när vi hade en host-häst.

Vattnet blev först ljust gult-brunt. Sen brunare. Bytte vattnet 1ggr/ dag. och la höet i blöt en fodring i förväg. Dvs. l vi la middagshöet i blöt när vi fodrade frukost osv. :) Hade någon glömt av nån anledning så la man höet i blöt helst minst 1 timme. (ibland kanske man inte hade tiden att vänta så då fick det räcka med kanske 30 min.)

Jag blöter åt fånghäst 2 x 15 min (dvs jag byter vatten efter 15 min). Vattnet blir väldigt ljust gulbrunt.

Då jag gjorde detta blev vattnet vackert brunfärgat, såg ut som något från skotska destillerier ungefär.
Jag lät det ligga 20 min, för hosthäst.

Pust, då kan jag andas ut, blev lite orolig när jag såg att det var lite brunaktigt, men då skulle det vara så :D Vad är det bruna egentligen, är det bara damm, eller något mer?

Blöter inte höet längre, men gjorde det förr när vi hade en host-häst.

Vattnet blev först ljust gult-brunt. Sen brunare. Bytte vattnet 1ggr/ dag. och la höet i blöt en fodring i förväg. Dvs. l vi la middagshöet i blöt när vi fodrade frukost osv. :) Hade någon glömt av nån anledning så la man höet i blöt helst minst 1 timme. (ibland kanske man inte hade tiden att vänta så då fick det räcka med kanske 30 min.)

Okej, blev det brunare för att ni använde det till så många olika "omgångar" eller blev det brunare vid en omgång? Hur länge kan hö ligga i blöt? Mina har fri tillgång, men jag fyller på morgon och kväll, kan man låta det ligga i i ungefär 12 timmar utan att det blir ofräscht etc?

Jag blöter åt fånghäst 2 x 15 min (dvs jag byter vatten efter 15 min). Vattnet blir väldigt ljust gulbrunt.

Jag läste ditt svar innan jag gick ut och kände att det var en bra idé, så jag bytte efter 15 min, men nu får det stå i ca 20-25 min. Blir det stor skillnad om man byter vatten och låter ligga "en gång till" med nytt vatten?

Ja, det blev brunare för varje omgång. ;) Vi använde oss av ett badkar eftersom det var mycket hö. (tre hästar som gick ihop vilket innebär att allt hö som fodrades ute skulle blötas)
Jag diskuterade detta med en veterinär och minns inte vad han sa om den längsta tiden det skulle ligga i blöt, däremot skulle det ligga minst 1 timme annars kunde det lika gärna kvitta. ( Hans ord, inte mina)
Vi hade vårat i blöt under natten och det funkade jättebra. :)
Vi hade bara host-ponny som foder men hade honom i sex år, innan han togs bort som 19åring. Och den ponnyn hade verkligen allt; dvs soleksem, allergisk mot knott, tedens till fång ( delvis anledningen till att han fick somna in), sen hosta och lätt för övervikt. ;)

Delvis KL
Det jag lärde mig när jag gick i skolan och på foderkursen var att höt inte skulle ligga i för länge, utan då sjönk näringsvärdet en aning. Är det någon som kan berätta, är det verkligen så? För jag fick höra att det skulle ligga i max 15 minuter så att det bara blev genomblött. Någon som vet? :)

Ja, det blev brunare för varje omgång. ;) Vi använde oss av ett badkar eftersom det var mycket hö. (tre hästar som gick ihop vilket innebär att allt hö som fodrades ute skulle blötas)
Jag diskuterade detta med en veterinär och minns inte vad han sa om den längsta tiden det skulle ligga i blöt, däremot skulle det ligga minst 1 timme annars kunde det lika gärna kvitta. ( Hans ord, inte mina)
Vi hade vårat i blöt under natten och det funkade jättebra. :)
Vi hade bara host-ponny som foder men hade honom i sex år, innan han togs bort som 19åring. Och den ponnyn hade verkligen allt; dvs soleksem, allergisk mot knott, tedens till fång ( delvis anledningen till att han fick somna in), sen hosta och lätt för övervikt. ;)

Oj, då kanske man ska utöka till minst en timma iallafall! Vill ju inte riskera att gör allt detta i onödan :crazy: Speciellt inte med tanke på att fodringarna tar 20 min längre än vanligt, om man inte räknar med tiden det ligger i blöt då!
Hmm 1½ timma minst lät helt plötsligt frestande :P Min pålle har inte slutat hosta, men har bara låtit höet ligga i blöt innan fodring i 2 dagar, idag medräknat. Kan ju kanske ta längre tid än så innan man märker resultat. Lät dock som att han hostade mildare nu på kvällen, eller kanske var det önskehörande :angel:

Oj, inte kul med massa sjukdomar så, även om de flesta hästar verkar ta sådant med ro! Fast fångtendenser är aldrig kul :(

Delvis KL
Det jag lärde mig när jag gick i skolan och på foderkursen var att höt inte skulle ligga i för länge, utan då sjönk näringsvärdet en aning. Är det någon som kan berätta, är det verkligen så? För jag fick höra att det skulle ligga i max 15 minuter så att det bara blev genomblött. Någon som vet? :)

Vill också gärna ha svar på detta!! :bump::bump:

Min pålle behöver all näring som finns i höet, så jag skulle verkligen uppskatta om någon har mer info om detta!

Melen, tack för att du sa det :D

Jag har läst här på buke om en SLU-studie som visade att man börjar mista näring efter 30 min blötläggning, och att 15-20 min x 2 var tillräckligt för att laka ut mycket av fruktanet.

KL

Vi har en häst i stallet som gillar att slänga ner ensilage i sin vattenhink, det vattnet byts ju 1 ggr/dygn och det brukar vara grumligt och mörkbrunt om det finns något kvar. Ser jätteäckligt ut, men jag tror inte att det är farligt.

Jag har också hört detta på håll, men praktiken har visat annat.
Vi la i stortsett allt hö i blöt (utom de stora hästarnas natt-mat då) i flera års tid och våra hästar har alltid hållt hullet och haft fin hårrem och varit pigga och glada. Och ingen av dom fick någon större mängd kraftfoder. Någon näve kraft och betfor bara.
Och då låg ju höet upp till nära på 12 timmar på natten.

Kastar in en liten bild på den lille knodden. :love:
8425279.jpg

Jag har också hört detta på håll, men praktiken har visat annat.
Vi la i stortsett allt hö i blöt (utom de stora hästarnas natt-mat då) i flera års tid och våra hästar har alltid hållt hullet och haft fin hårrem och varit pigga och glada. Och ingen av dom fick någon större mängd kraftfoder. Någon näve kraft och betfor bara.
Och då låg ju höet upp till nära på 12 timmar på natten.

Kastar in en liten bild på den lille knodden. :love:
8425279.jpg

Okej, så om det nu tappar någon näring så lär det inte vara märkbart mkt :P

Underbar sötnos! :love:

Antagligen inte, eller så har vi haft tur med våra hästar. ;)

Javisst är han söt! :love:
Eller var rättare sagt, han är enormt saknad av oss alla.
Lille söte Emil :love:

Okej, skönt att höra även om jag inte vattnar hö längre. Var alltid rädd för att det skulle ligga i för länge, men tio minuter är ju ingenting om ert hö låg i 12 timmar och ingen skillnad märktes på hästarna. Inget att oroa sig för mig alltså :)

Sjukt söt häst föresten! :laugh:

Någon som vill svara på vad det bruna är, är det bara damm, eller kan man se mögelsporer eller tecken på mögelsporer i vattnet också? Alltså om man kan se några speciella tecken som tyder på mögel?

Jag vet ärligt talat inte..
Vad jag har förstått så är det bara smuts.

Kanske är någon annan som vet?

Hur ser vattnet ut efter att erat hö har legat i vatten?
Hur länge låter ni det ligga?

jag brukar bara låta det ligga ca 5 minuter. Det räcker för att min häst inte ska hosta av höet.
och vattnet blir brunt :crazy:
jag trodde att det var jord-damm-- men har ingen aning

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 125
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 560
Foder & Strö Jag fick rådet att blötlägga höet till vår ponny som är fångbenägen. Ni som redan är igång med detta, hur ser era rutiner ut? Hur länge...
Svar
7
· Visningar
1 439
Senast: Emma-pemma
·
Foder & Strö Hej! Har en häst som måste doppa höet när han äter i boxen. Blir väldigt blött i boxen och har gått åt väldigt mycket spån och tid...
Svar
15
· Visningar
3 057
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka