Ni som lämnat häst på inridning!

M

Mynta

Är ni nöjda, vad gick kalaset på ungefär och hur lång tid behövdes det?

Jag har ett ponnysto som blir tre nu i vår och snart är det dags att börja hennes utbildning lite mer på allvar. Jag har ridit unghästar en del men aldrig gjort hela jobbet själv från början och vill därför lämna henne till en duktig unghästutbildare. Någon med stor erfarenhet, referenser och som driver detta som en varaktig verksamhet. Har samlat ihop lite namn på lämpliga personer att kontakta och ställer därför dessa frågor till er som har gjort detta förr. Så jag får lite kött på benen :)

Jag förstår givetvis att det är väldigt individuellt beroende på hästens temperament och hur mycket den är jobbad tidigare. Dessutom kan oförutsedda händelser ske naturligtvis.
Om hästen vid överlämnandet är sadel och tränsvan, longerad och löshoppad, häng och sutten på lite smått - vad är en rimlig tid att räkna med hos utbildaren?

Andra saker ni vill tipsa om? Vad ska man kolla extra noga när man väljer utbildare?

Ligger tråden fel får moderator gärna flytta den. Visste inte om jag skulle lägga den här eller på tex hästmänniska..

Sv: Ni som lämnat häst på inridning!

putter upp!

kanske har jag lagt tråden fel ändå ;)

Eftersom du inte fått nåt svar än så svarar jag ändå fast att jag inte haft min ponny på inridning, än.

Min vallack som blir tre i maj ska iväg på inridning/förberedelse inför 3årstest nästa helg. Efter att ha funderat på "vanligt folk" o "proffs" så bestämde jag mig till sist för vad enligt referenser ska vara en av de absolut bästa unghästutbildarna på ponny i Sverige. Prisuppgiften jag har fått är 240 kr/dag (inkl moms).

Min ponny är träns- och sadelvan, longerad, mycket tömkörd, löshoppad, sutten på samt skrittad uppsutten vid ett par tillfällen.
På min redogörelse för hästens utbildningsnivå o temperament så räknar utbildaren med ca 3-4 v, under den tiden ska han enligt uppgift longeras/tömköras, löshopas hemma och på annan plats, samt ridas. Nu kommer han att vara där i tre veckor "bara" då huvudfokus är treårstest och han måste hinna hem o "vila" innan det är dags. När han kommit hem och tiden fram till testet är planen att vi åker till utbildaren någon/några gånger o får hjälp med löshoppning utan att han behöver stå uppstallad där.

Det är första gången jag ska skicka iväg en häst på utbildning så jag är mycket förväntansfull och hoppas på positiva svar i den här tråden så att man inte behöver bli nervös ;)

När det gäller vad man ska tänka på när man väljer så ta referenser och åk gärna och titta på stället! Det finns massor av klåpare i hästbranschen, så att välja någon med f-skatt framförallt och gärna någon som är "känd" sållar förhoppningsvis bort en del rötägg.. Därför valde jag att gå på proffs, även om det finns många seriösa som håller på mer småskaligt.

Senast ändrad:

Jag har lämnat iväg en häst på inridning.
Jag hade skrittat o travat honom lite innan, så han var sadelvan och dessutom löshoppad. Däremot inte longerad eller tömkörd.

Jag lämnade honom till ett stuteri i närheten som har mångårig erfarenhet av uppfödning, visning och försäljning av unghästar.

Han var där i två månader och det kostade 5000 kr per månad.
De var av åsikten att man inte skulle forcera inridningen utan ville kunna lägga in en viloperiod om det behövdes och dessutom ge honom lite tid att acklimatisera sig på det nya stället. De ville att vargtänderna skulle vara borta så de tog vi bort på klinik på väg till stuteriet.

De longerade, tömkörde, löshoppade och red.

Jag fick löpande information om hur utbildningen fortskred.

När jag skulle hämta hem honom visade tjejen som utbildat honom vilket system hon använt sig av så att jag skulle kunna fortsätta på samma sätt hemma. Hon visade att han kunde klara av ett ridprov på 3 -årstestet.

Några veckor efter att jag hämtat hem honom genomförde vi 3-årstestet med godkänt ridprov samt en ynka poäng ifrån hoppdiplom.

Jag är mycket nöjd med inridningen och kommer att lämna nästa unghäst till samma ställe!

Jag skickade i väg min 3 åring på inridning 1 feb i år. Anledning var att jag är gravid och då inte har möjlighet att rida in och visa en 3 åring i vår. Pålle var då sadelvan, longerad, löshoppad, lasttränad och väl hanterad. Hade endast haft träns endast ett par gånger pga borttagning av vargtänder och unghästvårtor innan.
Efter en månad var hon riden i alla gångarterna, och nu 1 ½ månad senare rids hon själv i alla gångarter. Hon har hela riden varit snäll men med lätt sadeltvång. Varvat med ridning är hon longerad, tömkörd och löshoppad och visad för hand. Jag känner till stallet och personen innan med mkt goda referenser. Eftersom att jag bor ganska nära är jag med ca 3-4 dagar i veckan, och är supernöjd med resultatet. :bow: Planen är att hon ska visas i maj och sen gå på bete, så totalt blir de 4 månader i utbildningsstallet. För detta betalar jag 6500:- i månaden.

KL

Haft min på inridning i Wales och kan väl sammanfatta det som att jag är asmissnöjd. Ta referenser, riktigt tiktigt noga och välj ett ställe som ligger inom rimligt köravstånd. Min kommer ju från Wales så d är inte så att jag valt att lämna ner henne dit fr sverige.

Kanske ska förtydliga. Träningen har säkert varit helt ok, när den blivit av...

Nu väntar jag på att få hem henne men det har också dragit ut på tiden. förhoppningsvis kommer hon i början av nästa vecka.

Eftersom du inte fått nåt svar än så svarar jag ändå fast att jag inte haft min ponny på inridning, än.

Min vallack som blir tre i maj ska iväg på inridning/förberedelse inför 3årstest nästa helg. Efter att ha funderat på "vanligt folk" o "proffs" så bestämde jag mig till sist för vad enligt referenser ska vara en av de absolut bästa unghästutbildarna på ponny i Sverige. Prisuppgiften jag har fått är 240 kr/dag (inkl moms).

Min ponny är träns- och sadelvan, longerad, mycket tömkörd, löshoppad, sutten på samt skrittad uppsutten vid ett par tillfällen.
På min redogörelse för hästens utbildningsnivå o temperament så räknar utbildaren med ca 3-4 v, under den tiden ska han enligt uppgift longeras/tömköras, löshopas hemma och på annan plats, samt ridas. Nu kommer han att vara där i tre veckor "bara" då huvudfokus är treårstest och han måste hinna hem o "vila" innan det är dags. När han kommit hem och tiden fram till testet är planen att vi åker till utbildaren någon/några gånger o får hjälp med löshoppning utan att han behöver stå uppstallad där.

Det är första gången jag ska skicka iväg en häst på utbildning så jag är mycket förväntansfull och hoppas på positiva svar i den här tråden så att man inte behöver bli nervös ;)

När det gäller vad man ska tänka på när man väljer så ta referenser och åk gärna och titta på stället! Det finns massor av klåpare i hästbranschen, så att välja någon med f-skatt framförallt och gärna någon som är "känd" sållar förhoppningsvis bort en del rötägg.. Därför valde jag att gå på proffs, även om det finns många seriösa som håller på mer småskaligt.

Ser att du också är skåning. Skulle du kunna tänka dig att PM:a mig om din unghästutbildare?

Intressant tråd!!!!
Hoppas det är okey att jag hänger på samma tråd med ytterligare en fråga. :)

Kostar det lika mycket att lämna bort hästen oberoende av vilket stadie det är i utbildningen? Eller kostar det mera ju högre upp i utbildningsskalan man kommer, (per månad)? (tex. lämna treåring för att klara av att ridas till treårstest kontra lämna 4 åring med sikte på kvalite eller äldre häst som ska vidare utbildas högre.)

Kan bara svar för det stallet min står i, där kostar det samma oberoende ålder.... Varför skulle det vara prsiskillnad på tex en 3 resp. 4 åring ?

Inte vet jag ;), nej men jag tänkte att det kanske krävs mer utbildning av personalen, intensivare träning osv ju mer utbildad hästen är.

Fast då ska man väll upp ett större snäpp än ett par års skillnad på hästen och inridaren ska ju vara ordentligt utbildad även fast "det bara gäller att förbereda för tre års testet".
(Å vad korkat det låter :crazy:)

Vad jag menar är nog bara att det är ju olika tillvägagångssätt man använder sig av beroende på om man ska vidareutbilda en treåring som inte ska aktiveras varje dag, mot att man lämnar säg en 6 åring i full kondition som bör aktiveras betydligt mera.

Tror inte att priserna skiljer sig, men jag skulle nog inte välja samma person att rida in som att utbilda en äldre häst för högre klass och eventuellt tävla. Oftast är kanske inte en GP ryttare den bästa att rida in en unghäst, eller tvärtom. Självklart får du nog betala lite mera om du skickar din häst till en känd GP ryttare….

Jag betalade 3500 kr för 4 veckor sommaren 2008. Min häst var 4 år, van vid sadel och bett, lite longerad och tömkörd, sutten på några gånger.
Han blev riden i fyra gångarter i paddock och ute, ensam och i sällskap.
Jag valde att lämna honom till en tjej jag kände sedan tidigare, med godkänt unghästprov och en hästhållning jag tycker om.

Men skickar man till de kända GP-ryttarna är det ganska troligt att det mest är deras elever som utbildar inridningshästarna, vilket man också bör ha med i beräkningen.

Liknande trådar

Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 128
Western Så. Nu är det dags. Red min pålla från grunden (har haft ett tinker/varmblodssto) i ca 5 år, hon var i stort sett bara insutten när jag...
Svar
14
· Visningar
1 822
Senast: Scata
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 009
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Detta inlägg hör nog hemma även i ridningsforumet men eftersom det rör även annat så lägger jag det här. Moderator får flytta om det är...
Svar
17
· Visningar
3 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka