Ni som kör!

Z

zanne

Är i tagen och ska köpa ny rockard.Men när man mäter skakellängd är det hela skaklen eller fram till där fästerna till skakelremmarna ska sitta och hur stort avstånd ska det vara mellan hästen och vagnen?Hälsningar Sanna

Sv: Ni som kör!

Man brukar räkna med minst 50 cm mellan häst och vagn. Jag tror tom det står så i TR. Om ekipaget blir längre så blir det onödigt stor svängradie och kanske svårt att nå fram med pisk tex. Det får inte bli kortare så att hästen tar i vagnen bak.

Tack för svar.Det är en shettis det handlar om och ställer jag den i en shettisrockard så är det bara 35 cm kvar bakom och då ska det vara för lite?

45 cm -55 cm mellan häst rumpa och svägel brukar faktist vara lagom för små shettis steg.

Kollade igenom TR och där skall faktist det vara minst 50 cm :o!

Mvh
Emma

Senast ändrad:

Vad är TR?Alltså måste jag köpa en rockard till B ponny?
:)

Hon är 107 cm men mycket grov, från skakelfästet och till svansen är det ca 105cm på henne.

Alltså det beror mycket var du skall köpa din vagn.

Om du skall köpa en globus rockard typ hade jag rekomenderat dig en b-ponny storlek. Men det beror helt var du skall köpa. Beg. eller ny ?

Mvh
Emma

Jag tycker det låter lite väl lite men det beror lite på också var du mätt. Jag har en maratonvagn så vagnens fräsmta punkt är ganska långt ner - risk att hästen slår i om det är för kort. På en rockard eller gigg är ju den främsta punkten högre upp, och där rör sig hästen vanligtvis inte lika mycket :p Jag vet inte om det stämmer men jag tycker det känns ganska logiskt... Och som sagt, ska man tävla ska det vara 50 cm mellan vagn och häst.

tänk på nu när du är i köptankar, att du kanske ska investera i en ny sele. En bra sele har aldrig skakelremmar. Utan den har skakelhållare uppe på selen, och det ingår alltid baksele och draglinor.
En bra rockard har svängel, och fäste för baksele, annars får man svetsa dit det själv.

gå in på cliffords.se (Körskolan) och läs lite.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
618
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
997
Senast: Cattis_E
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 610
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka