Ni som kör balsammetoden

mandalaki

Trådstartare
... blir ert hår ett torrt fnöske varje gång ni använder sista-shampo?

Jag använder mitt när jag varit hos frisören, hon har i en massa vanliga produkter i mitt hår som jag alltså behöver tvätta ur med sista-shampot innan jag börjar med balsam igen. Men det tar flera dagar innan håret INTE är en frissig jäkla risbuske.

Hur är det för er?

Nu gör jag det inte längre, men det spelade stor roll för mig vilket mitt sista-schampoo var. Blev helt klart risbuske av fel sort.

Nu har jag hittat ett som passar mitt hår så bra att jag inte kör balsam-metoden längre, "den vita kokoskakan" från Lush.

Mitt hår blir alltid, och har alltid blivit, som en risbuske efter schampo. Dock brukar det ge sig om jag öser i balsam, så det inte blir frissigt i flera dagar. :)

Obalansen i början är ett aber. Risbuske utan rätt balsam. Fett och i kaka med fel balsam.

Själv kör något mellanting just nu, d v s regelbundet sista-schampo och ett balsam som i alla fall gör att håret ser ut som något annat än Kvast-Hildas frisyr.

Jag växlar mellan 3-4 olika balsam och har dessutom ett BM-godkänt shampo någon enstaka gång. Funkar bra. Men just efter sista-schampot ser jag bedrövlig ut och det är så trist när man just varit hos frisören. Fast jag får pröva andra sista-shampon och ha i mer balsam, helt enkelt.

... blir ert hår ett torrt fnöske varje gång ni använder sista-shampo?

Jag använder mitt när jag varit hos frisören, hon har i en massa vanliga produkter i mitt hår som jag alltså behöver tvätta ur med sista-shampot innan jag börjar med balsam igen. Men det tar flera dagar innan håret INTE är en frissig jäkla risbuske.

Hur är det för er?

Skippa produkterna hos frissan?

Jag har fått förklarat för mig på lo**igt.se att det beror på att din riktiga hårkvalitet kommer fram när man schamponerar med sista-schampo. Att det liksom är hela grejjen med just att använda det.

Jag älskade BM tills jag flyttade till en kommun med stenhårt vatten. Då fungerade det inte längre. Använde det i ca 4 år.

Trots BM och regelbunden klippning så var mina toppar alltid skit-trasiga.

Skippa produkterna hos frissan?

Nja, jag vill inte köra över hennes yrkeskunskaper och val.

Jag har fått förklarat för mig på lo**igt.se att det beror på att din riktiga hårkvalitet kommer fram när man schamponerar med sista-schampo. Att det liksom är hela grejjen med just att använda det.

Då sitter jag verkligen i skiten. :laugh: Har inte läst på lockig på jättelänge, tog en del som skrevs där med en rätt stor nypa salt. Men nu ska jag dit igen och kolla vad de har för sistaschampon.

Ja, tyvärr... utgår ifrån att det är något man måste leva med i o m att ett "sista schampo" måste innehålla SLS för att man ska få bort allt "skit". Och att SLS:ens inverkan på håret inte kamoufleras av siliconer. Resultatet är alltså inte "din egentliga hårkvalitet" som någon skrev utan "vad SLS egentligen gör med ditt hår". För att kompensera sätter jag rejält med inpackning i håret efteråt (undviker dock hårbotten så gott det går eftersom den redan blivit retad av SLS:en och kommer att producera extra fett för att "försvara sig". Tvättar dessutom håret igen lite snabbare än normalt - för att hantera just den tillfälligt lite fetare hårbotten. Eftersom jag då självklart använder ett tvättbalsam så stör det ju inte att tvätta igen så tätt inpå. (Med mer SLS-schampo igen hade man däremot hamnat i en ond cirkel.)

Ja, tyvärr... utgår ifrån att det är något man måste leva med i o m att ett "sista schampo" måste innehålla SLS för att man ska få bort allt "skit". Och att SLS:ens inverkan på håret inte kamoufleras av siliconer. Resultatet är alltså inte "din egentliga hårkvalitet" som någon skrev utan "vad SLS egentligen gör med ditt hår". För att kompensera sätter jag rejält med inpackning i håret efteråt (undviker dock hårbotten så gott det går eftersom den redan blivit retad av SLS:en och kommer att producera extra fett för att "försvara sig". Tvättar dessutom håret igen lite snabbare än normalt - för att hantera just den tillfälligt lite fetare hårbotten. Eftersom jag då självklart använder ett tvättbalsam så stör det ju inte att tvätta igen så tätt inpå. (Med mer SLS-schampo igen hade man däremot hamnat i en ond cirkel.)
Ja, det var bra påpekanden, tack! Jag hade nämligen funderat på om jag behövde använda sistaschampot igen, att det inte räckte med två shamponeringar i första tvätten efter frisörbesöket.

Men naturligtvis skulle jag hamna i den onda cirkeln om jag tog sistaschampot några dagar senare igen.

Bara nyfiken fråga från en som inte kan eller vet något om balsammetoden - varför använder ni avsiktligt schampo med sls enligt ovan?

JA, Svintovarning på det, inte kul!!!
Min nuvarande frisör använder dock silikon- och parabenfria produkter, så det kan räcka med ett "snällt" schampoo från Urtekram för att få bort dem. Tyvärr ger även detta schampo ledsna lockar och frizz, men håret hämtar sig på en vecka, max två...

Har samma bekymmer. Men har köpt bättre sista-schampo från Faith in Nature som funkar mycket bättre, sen inpackning därefter så slipper jag mycket risbuske.

Jag har BM:at i några år. Nu på det senaste halvåret kört enbart med Redkens balsam som funkar perfekt för mig.

Kör vanligt diskmedel som sista-schampo vilket funkar fint. Först "schampo", sedan balsam som lugnar ned håret. Det blir ju kanske en gång varannan månad eller så. Annars redken rakt av.

Lite OT, men jag hoppas det är okej @mandalaki!
Är det någon av er som kör BM som har rakt hår? Jag har rakt, ganska "nordiskt" hår - mycket rött i och tunna hårstrån men normaltjockt. Och mitt hår ser så himla tråkigt ut med BM! Körde det framtills för någon vecka sen då jag inte stod ut längre! Håret blir platt, livlöst och vill gärna klumpa ihop sig. Inte så att det är fettigt utan det bara håller ihop. Testat 4 olika balsam och att bara köra med inpackning.. :(

Vad innebär "sista-schampo" för en okunnig?

Jag kör själv på balsam-metoden ihop med inpackningar och det känns som om mitt hår mår mycket bättre än det gjorde när jag höll på med schampo och balsam.

Mitt hår blir risigt efter schampo. Häver därför i massor av balsam numera. Men jag har ALDRIG haft kluvna hårtoppar sedan jag började med balsammetoden för några år sedan. Det är faktiskt första gången i mitt liv som jag sluppit det. Dessutom, den absolut största vinsten, hårbotten kliar inte alls längre. Jag gillar verkligen balsammetoden, men jag har ett problem fortfarande: Håret i nacken blir fett nästan genast. Vet inte vad jag ska göra åt det, men det blev det även när jag använder schampo så jag fortsätter att "balsama".

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 110
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Jag har problem med mitt hår. Det ända schampot som har fungerat (burts bees) har slutat att tillverkas och jag hittar inget likvärdigt...
2
Svar
25
· Visningar
2 361
Senast: 95johsv
·
Kropp & Själ Kortfattat: Har någon koll på vad det finns för "sulfatfria" duschkrämer / schampon? Har misslyckats totalt när jag försöker söka...
Svar
10
· Visningar
1 409
Senast: svea
·
Kropp & Själ Jag har gått från att vara född blondin, haft alla tänkbara färger i håret under många år till att senaste året transformerat mig från...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 512
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar