Ni som köpt häst

Sv: Ni som köpt häst

Det är mycket individuellt. Min förra häst hade jag 1 1/2 år. Hon var lika spänd, stressad och nervös den dag hon lämnade som den dag hon kom. Enda gången hon var avslappnad var i hagen. Lyckligtvis fick hon åka tillbaka till sitt gamla hem o sin gamla ägare.

Min nya häst (haft 1 1/2 månad) är betydligt lugnare. Redan från början. Hon har tagit flytt och miljöombyte med ro. Men så letade jag oxå efter en lugn och cool häst. Självklart kan hon vara lite avvaktande för helt nya saker o platser, och vi har inte hittat rätt i ridningen ännu. Där kan hon bli lite spänd. Men vi jobbar på det.
 
Sv: Ni som köpt häst

Första ponnyn - ca 4 minuter (vi hade ju gräs hemma!!)
Nästa ponny - nästan två månader. Hade blivit både psykiskt och fysiskt misshandlad, både av människor och sin hagkompis så hon behövde tid.
Sista ponnyn - ca 2 veckor. Fösta två dagarna skrek hon meste efter mamma :p (vi hämtade henne vid avvänjningen). Sedan var allt läskigt och nytt eftersom hon hade gått som vildhäst från födseln men hon hade väldigt bra psyke och fattade fort att det inte var så farligt. När vi flyttade henne till nytt stall tog det väl ca 1 dag innan hon kom in i gemenskapen s a s.

Annars har jag som tumregel att första två dagarna får hästen vara häst och bara landa. Sedan ut på promenader, jobba från maken osv för att hitta varandra så en normal häst skulle jag rida efter en vecka. Träna och verkligen kräva saker efter kanske en månad (såklart individuellt) och tävla minst 2 månader, gärna längre. Detta dels för att jag är ganska försiktig av mig - jag vill känna hästen innan jag ger mig iväg vind för våg ^^ Dels för att jag absolut inte är någon proffsryttare och det tar tid att hitta nya knappar! OCh som sagt - hellre en dag för mycket än för lite :)
 
Sv: Ni som köpt häst

Otroligt olika! Allt från 1-2 månader till att redan när jag tog över grimskaftet var hästen "hemma". Det vanligaste tror jag varit 2-3 veckor :)
 
Sv: Ni som köpt häst

Jag köpte min häst av en bekant i samma stall, så han var hemma redan från början, haha. Bytte bara box och hage så det var inga problem alls.
Har haft hästar på foder innan, då har det tagit någon vecka eller två innan de kunnt slappna av.
 
Sv: Ni som köpt häst

Fullblodet accepterade aldrig vissa ställen, det gick inte. Så i han fall; aldrig i somliga stall. Ett par stall jag stått i har även mycket stökiga hästar funnit sig tillrätta efter 10-15 minuter, vilket överraskat ägarna kolossalt.

Jag skulle vilja säga att det beror på hästen och framförallt den miljö hästen hamnar i.
 
Sv: Ni som köpt häst

Hästar jag tagit hem har anpassat sej bra. Max nån vecka men oftast har hästarna känt sej hemma i hagen inom nåt dygn. Med mej innom några dagar och miljön efter nån vecka..
 
Sv: Ni som köpt häst

Min häst är av den lugna typen så han var aldrig nå stressad eller så, han verkade känna sig hemma direkt ;)
 
Sv: Ni som köpt häst

Beror väl lite på vad man har för krav på slappna av och känna sig hemma.

Min gamla häst (bruksnordis med tyvärr för många ägare på kort tid) gick inte att lämna själv i hagen eller boxen dom första åren och blev lätt orolig när han var själv fast än man själv var med :eek: Utan det var först när jag flyttade hem honom och han insåg på riktigt att där skulle han bo för alltid som han gick att lämna själv och kunde slappna av till 100% på stallgången när han var ensam. Hade honom på 2 andra ställen men hemma bodde han i 7 år ungefär.

Nuvarande hästen, pensionerad varmblodstravare (1 tidigare ägare) tog det kanske 2 veckor för att landa ordentligt.

Men tror att 2-3 veckor är vanligare än flera år som med min bruksare. Han hade ju som sagt gått i genom ett antal ägare innan mig så jag har förståelse för att det tog tid för honom.
 
Sv: Ni som köpt häst

Allt mellan 1 timme och 1 vecka har mina tagit här ute :o I sthlm tog det evigheter i mina ögon.
 
Sv: Ni som köpt häst

Häst nr 1 (sto 7år xx/trakehner) kände sig aldrig hemma någonstans pga stress pga smärta.

Häst nr 2 (hingst 4år xx) kände sig hemma på typ 2minuter precis överallt (var bara tvungen att först blåsa upp sig och berätta att han var kung och ägde allt). När jag åkte in till veterinärer trodde de inte på att han var fullblod och hingst för att han var så cool och kikade mellan benen på honom för säkerhets skull.

Häst nr 3 (val 3år svhlb) var förvirrad precis när han klev ur släpet, sedan var det lika dant överallt som att han stått där i flera år, avslappnad men lätt tittig.

Häst nr 4 (sto 7år kwpn) har problem med stress antagligen pga smärta, men om man bortser ifrån den så verkar hon vara rätt avslappnad på nya platser efter ca 30min.
 
Sv: Ni som köpt häst

Har en häst som kan vara ganska nervös av sig. Jag har haft henne i tre olika stall och det har varit olika långa perioder varje gång. I första stallet tog den säkert 1/2 år (stod där i 1 år). I andra stallet 1 månad (stod där i ca 2 år) och i tredje stallet max 2 veckor (har stått där i precis 1 år nu). :) Med tidigare ponnyn tog det ca 5 min. :p
 
Sv: Ni som köpt häst

Jag håller helt med. Min häst fann sig aldrig helt tillrätta i det första stallet han stod i i min ägo, trots att det var ett litet, lugnt stall med noll omsättning på hästar och folk. Stod i det stallet i 2 år och när vi sedan flyttade till ett annat stall så tog det ungefär en vecka innan hästen blev totalt omvänd. Står nu i ett tredje stall och är fortfarande lugn och trivs ypperligt. Så även om jag gillade stall nr 1 så gjorde uppenbarligen inte hästen det.
 
Sv: Ni som köpt häst

Tror han kände sig hemma andra dagen i stallet och hagen. Han är fd tävlingshäst så han är van vid nya platser. Han blev överlycklig av att få gå i stor hage i 8-11 timmar per dygn. Tidigare var han ute max 1-2 timmar per dag :cry: Han är den som vill in sist nu. Han är dock fortfarande lite tittig när man rider ut men det tror jag är hans personlighet och det är inget som inte går att övervinna.
 
Sv: Ni som köpt häst

Det tog cirka 6 månader innan min unghäst kände sig helt hemma och bekväm i sitt nya stall. Men för hästen innan tog det cirka en vecka innan hon hade acklimatiserat sig ;) Så visst är det olika. Men det är viktigt att ge hästen tid, låta hästen vara just häst första veckan. Bara gå ut och hälsa i hagen osv. innan man börjar fixa och trixa, då tror jag även att relationen mellan ägare och häst blir bäst! :)
 
Sv: Ni som köpt häst

Min tjej lugnade ner sig efter 8 månader ungefär...
När vi hade börjat känna varandra ordentligt och hon började lita mer på mig kom en lugnare och snällare tjej fram :)
Dock kan vi få bakslag ibland, men det händer :)
Hon är en import så man vet ju inte riktigt vad de har råkat ut för!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 178
Senast: MML
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp