Sv: Ni som köper hösilage i småbal.......
Ca 40 kg/snitt på balarna i båda exemplen.
Ena stället 2.50 kr/kg inkl moms. Hemkörning tillkommer eg, men jag får det hemkört och inburet i stallet utan extra kostnad. Alltid rätt värden, MJ på 6 - 6.5 och en kvot på mellan 6 och 10. TS mellan 55 - 65. I år 63% TS, 6,1 MJ/kg foder och 58 gr SRP/kg foder, kvot 9.5
Andra stället jag köpt från bara i år så har prissänkt silaget ordentligt då det är fjolårets. 2 kr/kg vid 50% TS inkl moms. Vid högre TS räknas priset om så man inte betalar mer för vatten. Det jag har ju är 56% TS, vilket ger 2,24 kr/kg.
Får hämta själv, hemkörning kostar 47,5 öre/kg extra, och man måste ta hem tillräckligt mycket annars blir det stoppavgift.
56% TS, 6,3 MJ/kg foder, 39 gr SRP, kvot på 6,3. De har dock lite andra partier med så man kan få ungefär samma MJ men en kvot på 7 om man vill osv.
Det jag kräver när jag söker/handlar hösilage är ett MJ så nära 6 som möjligt, en hyfsat TS som jag inte vill ha under 50% och inte över 65%, och en kvot på minst 6, gärna 7. Gör inget alls med hög kvot.
Men det ska passa mina hästar så att det kan ges som enda grovfoder och fungera på fri eller nästan fri tillgång. Annars köper jag inte. Men hittar jag det som uppfyller mina krav, så betalar jag sålänge det inte är fantasipriser. Om det INTE uppfyller kraven skulle jag inte betala över 1,50/kg.