Ni som köper hösilage i småbal.......

Sanette

Trådstartare
...vad får ni betala för det och hur många kg är det i dem? Får ni de levererade till stallet eller hämtar ni själv?
Mycket tacksam för svar!:bow:

Sv: Ni som köper hösilage i småbal.......

Det är ca 40 kg / bal och det brukar ligga på 90 - 100 kr och det får vi hämta. Men det är bättre kvalitet än i de stora, som lätt möglar:mad:

när vi ger småbal (har det hemma under sommaren) ligger dom på 40-50 kg/st och kostar 100 kr/balen. hämtar sjäv.

Balarna jag köper väger mellan 25 o 30kg eftersom de är gjorda med en vanlig balpress för hö o plastade efteråt.

Ts ligger närmare 70 % i år när det har varit så varmt i sommar. Jag betalar 2kr kg. Bonden väger alla balar innan jag betalar. Skulle det råka vara lite is på dem petar han bort det. Så jag slipper betala för sånt.

Jag hämtar dem själv för det är bara 2km från stallet o jag kan bara ha max 10 st hemma åtgången. Så jag lagrar resten hos honom.

Vi tar 70 kr för drygt 30kgs balar i år, bra värden (62% ts, 43 mj, 8g smbp).

Vi producerar småbal i första hand till oss och säljer det som vi inte behöver.

Det är nog ingen vidare affär, med tanke på allt jobb som krävs.

Okej! Jag betalar 80kr för 30kg balar och 250kr för 150kg balar. 30 kg balarna får jag hämta själv och 150kg balarna kommer från en leverantör som kör hem dem till mig, 3 åt gången och då tillkommer frakt på 150 kr för tre balar. Då är väl inte det något över pris, eller?

Vi köpte hösilage förra året, kostade 2 kr kg och balarna vägde ca 35 kg stycket.

Ca 40 kg/snitt på balarna i båda exemplen.

Ena stället 2.50 kr/kg inkl moms. Hemkörning tillkommer eg, men jag får det hemkört och inburet i stallet utan extra kostnad. Alltid rätt värden, MJ på 6 - 6.5 och en kvot på mellan 6 och 10. TS mellan 55 - 65. I år 63% TS, 6,1 MJ/kg foder och 58 gr SRP/kg foder, kvot 9.5

Andra stället jag köpt från bara i år så har prissänkt silaget ordentligt då det är fjolårets. 2 kr/kg vid 50% TS inkl moms. Vid högre TS räknas priset om så man inte betalar mer för vatten. Det jag har ju är 56% TS, vilket ger 2,24 kr/kg.

Får hämta själv, hemkörning kostar 47,5 öre/kg extra, och man måste ta hem tillräckligt mycket annars blir det stoppavgift.

56% TS, 6,3 MJ/kg foder, 39 gr SRP, kvot på 6,3. De har dock lite andra partier med så man kan få ungefär samma MJ men en kvot på 7 om man vill osv.

Det jag kräver när jag söker/handlar hösilage är ett MJ så nära 6 som möjligt, en hyfsat TS som jag inte vill ha under 50% och inte över 65%, och en kvot på minst 6, gärna 7. Gör inget alls med hög kvot.

Men det ska passa mina hästar så att det kan ges som enda grovfoder och fungera på fri eller nästan fri tillgång. Annars köper jag inte. Men hittar jag det som uppfyller mina krav, så betalar jag sålänge det inte är fantasipriser. Om det INTE uppfyller kraven skulle jag inte betala över 1,50/kg.

Hur många balar köpte ni då och vart? :)

Här nere har jag sett att de kostar runt hundralappen och att det är runt 50 kg i dem.

Oj gammal tråd, men jag svarar ändå ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
657
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V