Ni som klipper era svansrötter!

P

Pacific03

Ni som klipper eran hästs svansrot. Har ni bilder ni kan lägga upp på dom?

:)

Sv: Ni som klipper era svansrötter!

Är också lite nyfiken på att se bilder på detta. Har tänkt göra det ett par gånger, men aldrig vågat...
Dels tar det lång tid innan det växer ut igen om det inte blir snyggt och dels är jag rädd att det ska se ut som han har sommarexem :crazy:
Såg en ponny modell större för ett par år sedan med klippt svansrot :love::d

Min nya häst har kliat sig så så hans svansrot liksom spretar, inte alls snyggt :crazy:..
Så någon kan väl slänga in en bild? :idea:

Såg framför mig hur ni försökte klippa av den hårda delen på svansroten, men sen förstod jag :p

Puttar ,puttar, vill se vad dumenar : )

Har tyvärr ingen bättre bild än denna på min ponny som jag klipper vid svansroten (jag är dock noga med att bara ta "på undersidan" för att det inte ska se avskavt ut)

IMG_7886.jpg

*en fråga*

Varför gör man det?

För att vissa hästar har fula flaskborstar till svansrötter. Bl a min egen. Jag har dock inte klippt - även om jag funderar på det varenda dag faktiskt. Det är så fult med spretigt hår "på utväxt" ut åt sidorna. Trodde att det skulle växa ut till en jämn fin svans - men min ser ut så, månad efter månad.....

Ingen som har en närbild på en snyggt klippt svansrot. Kan meddela att nästan alla hästar klipptes så på 70-talet :)

Jag fick lära mig att ibland väljer man att klippa vid svansroten på en häst som har en liten rumpa. Trimmar man den så där inte spretar ut en massa svans så syns mer av hästens bakdel och då ser den rundare/mer musklad ut.

Här klipper vi alla hästars svans, inget snack. Ser ju ut som en gammal avelsmärr när de har utväxt där uppe, usch! haha

Jag har inte heller någon bra bild, men här syns det väl ganska bra...

23907809.jpg

Jaaaa. Sannerligen. På lördag åker saxen fram. Damen ser verkligen anskrämlig ut vid svansroten... Det där är ju riktigt prydligt!!!

*kl*

Vill oxå dra fram saxen. Kan någon förklara hur ni gör för att få bästa resultat? Har tänkt på detta länge nu men är så rädd att jag ska massakera hans redan tunna svans :crazy:

*kl*

Vill oxå dra fram saxen. Kan någon förklara hur ni gör för att få bästa resultat? Har tänkt på detta länge nu men är så rädd att jag ska massakera hans redan tunna svans :crazy:

Jag klipper med klippmaskin. Börjar underifrån och tar bit för bit tills det känns bra. Filar eventuellt till det med en sax. Har man väl gjort det en gång är det ju lättare nästa gång eftersom man har något att gå på.

Det låter bra! :D Man behöver ju inte klippa så himla långt ner på svansen, räcker med typ 15 cm. kanske, ta lite i taget och se hur det blir. Ett bra tips är att klipp vänster först (eller höger om du är vänsterhänt), höger blir alltid mycket finare och då kan det vara svårt att få vänster lika fin. Så börja med vänster sen gör höger likadant. Lycka till! Och en grej till, klipp inte håren längst ut kortare än de närmast rumpan, utan de ska ju liksom täcka över håren länst in, annars ser det inte klokt ut! hihi

Det var ju lite lustigt att du skriver så då jag undrade varför man klipper svanroten på en tävlande häst då jag bara vet sedan tidigare att många klipper svansroten på just sina avelsmärrar pga hygien, de du ;)

Haha det är väl mest fördomar antar jag, att avelsmärrar brukar se lite småskabbiga och ovårdade ut... ;)

Jag tycker verkligen att det är fullt när man klipper/rakar svansarna så:crazy:

Särskillt de som rakar så långt ner!!

nej mina hästar klipps ingen svansrot på:crazy:

Håller verkligen med dig. det tar dessutom en evighet för håret att växa ut igen ifall man ångrar sig:crazy:Svansen blir sig aldrig lik igen. Hade en i stallet som gjorde så på sin häst, för det hade hon fått lära sig i tyskland.. tror det är mer vanlig nere på kontinenten.

Själv kör jag en stor fin fluffig svans och bara stryker på lite babyolja högst upp, då blir den glansig och fin och håller sig på plats:)

Här klipper vi alla hästars svans, inget snack. Ser ju ut som en gammal avelsmärr när de har utväxt där uppe, usch! haha

Jag har inte heller någon bra bild, men här syns det väl ganska bra...

Fast det beror ju på rasen också=)

Tänk dig om jag skulle klippa denna svansen så...:D

20563569.jpg

Jag tycker det beror på hur hästens svans ser ut. Är den tjock, jäm och fin så är det ju snyggast att låta den vara. Men t ex Ella, hennes favoritsyssesättning i hela världen är att klia rumpan mot krubban, hon gör det för jämnan. Hennes svansrot är fruktansvärt spretig och ful, den växer aldrig ut för hon kliar sönder den. Då är det snyggare att klippa. Även min andra har en svansrot som mest ser ut som ett buskage, nu har jag gett upp och klippt svansroten.

Jag tycker inte att det ska synas att den är klippt om man inte tittar efter noga, det är snyggast om man bara kan ta undersidan. Men det går ju inte alltid, beror på hur svansen ser ut.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
985
Senast: Piaff
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Just nu drar orkanen Milton fram över Florida på andra sidan Atlanten. Människor har tvingats lämnat sina hus och hästägare får nu hjälp...
Svar
0
· Visningar
173
Senast: Gunnar
·
Kläder & Bli fin Ser att det finns folk som kan klippa sitt hår själva? Hur lyckas man klippa i nacken? Luggen går ju, men resten? Uppriktigt nyfiken.
2
Svar
25
· Visningar
1 485
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar