Ni som klipper era svansrötter!

Sv: Ni som klipper era svansrötter!

mm det är skitfult med klippt svansrot, usch och fy! ser ut som hästen har exem och har kliat av sig... låter man svansen vara i fred så blir det inte några utstickande hår.

dessutom har svanshåren en funktion....

mm det är skitfult med klippt svansrot, usch och fy! ser ut som hästen har exem och har kliat av sig... låter man svansen vara i fred så blir det inte några utstickande hår.

dessutom har svanshåren en funktion....

Dessutom om man nu vill ha bort svansen, gör en inbakad fläta! Syns knappt att den e flätad om man kan sin sak! Och i sådanafall bara på nära håll.

På sommmaren får jag alltid fläta min herres svans. Detta då han viftar så mycket att svansen snor sig runt svansroten=( Följden blir att han får skav...

Dessutom om man nu vill ha bort svansen, gör en inbakad fläta! Syns knappt att den e flätad om man kan sin sak! Och i sådanafall bara på nära håll.

På sommmaren får jag alltid fläta min herres svans. Detta då han viftar så mycket att svansen snor sig runt svansroten=( Följden blir att han får skav...

Fast om hästen har kliar sönder svansroten med jämna mellanrum hjäper det inte att vänta på att det ska växa ut och det är lögn att göra inbakad fläta.

Men som sagt, för övrigt håller jag med om att det är snyggast när svansen är naturlig.

Jaa, vad ska man säga, smaken är som baken... ;)

För övrigt, att det skulle se ut som eksem köper jag inte. Hur många hästar får eksem bara på sidorna av svansroten och sen helt orörd på "baksidan", det är ju på ytan de kliar, inte på sidorna.

Fast det beror ju på rasen också=)

Tänk dig om jag skulle klippa denna svansen så...:D

20563569.jpg

En sån svans har mitt hbl-sto.. =) och hon var klippt när jag köpte henne, i nån sorts flygplansfrisyr, en V-klippning liksom.. Brett upptill nära korset, smalnade av 15 cm längre ner och sen vanlig svans. Såg mkt märkligt ut när det fick växa ut!

Har hästen eksem så ryker oftast hela svansen..

KL
Det är ju inte så att jag klipper för klippandets skull. men det var två jätte långa toffsar som stod typ 90 grader ut på sidorna. efter jag klippte av det såg det både snyggt och naturligt ut. hon har en tunnare svans, på hästar med tjockare svans ser det så avklippt ut:crazy:

vi klipper alla hästarna vid svansroten på skolan..
tycker det blir riktigt snyggt, helst om man håller
den så också :P
har en b-ponny här hemma som jag testade att göra det
på, och hon ser 10år yngre ut nu :P (hon är 26 ^^)
klippte även min tävlingsponny, och hon fick ett helt annat
uttryck..
Men, man behöver öva, öva och öva..
Man kan inte räkna att det blir perfekt första gången.

Är inte håret vid svansroten en del av hästens skydd?:S (jag vet inte, har bara hört det nånstans)

tänker samma, inte bara att de ser fult ut att klippa, men nu på sommaren e de precis tätt så inga knott kommer in där ju! (om de får ha kvar håret)

kl

Jag klipper min hästs svansrot, tycker det ser hemskt ut men är så illa tvungen att göra det, om han får för tjock päls/svans och det blir fuktigt ute får han exem. Har dock lyckats fixa till veterinärens totala rakning av svansrot till en någorlunda snygg igelkott-frisyr :D

Fast om det är pga knotten man inte vill klippa svansroten...Känns som att det finns gaaanska många andra ställen knotten kan komma åt förutom just där...

Jag ska klippa efter sommaren, både lite mer på längden och uppe vid svansroten. Men kanske blir det bara längden till en början för hon hade mask innan jag köpte henne och hade kliat sönder halva svansroten :( Det börjar dock se lite mer normalt ut nu. När de värsta insektsstormarna är över kommer saxen fram...

Ponnyn har också längre man nu (speciellt panluggen) än vad hon kommer ha till hösten, då jag ska rycka lite mer så hon ser civiliserad ut när hon ska in från betet till boxen... Nu lullar vi mest i skogen ändå! :angel:

Jag tycker verkligen att det är fullt när man klipper/rakar svansarna så:crazy:

Särskillt de som rakar så långt ner!!

nej mina hästar klipps ingen svansrot på:crazy:

Tycker detsamma! Mina pållar får ingen röra svansen på utom mig själv.. :p

Sen så ser ju oftast hästarna på ridskolor ut så i svansarna.. tycker det är styggt faktiskt..

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
985
Senast: Piaff
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Just nu drar orkanen Milton fram över Florida på andra sidan Atlanten. Människor har tvingats lämnat sina hus och hästägare får nu hjälp...
Svar
0
· Visningar
173
Senast: Gunnar
·
Kläder & Bli fin Ser att det finns folk som kan klippa sitt hår själva? Hur lyckas man klippa i nacken? Luggen går ju, men resten? Uppriktigt nyfiken.
2
Svar
25
· Visningar
1 485
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar