Ni som kan mkt om spatt....

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare tigger
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 851
T

tigger

kan ni hjälpa mig att förstå detta?

Har ett islandsto 8 år med spatt på vänster bak i en glidled (kommer inte ihåg vilken på rak arm). Detta konstaterades vid röntgen i samband med försäljning för nästan ett år sedan. Hon har aldrig varit halt pga av detta och klarade böjprovet u.a.
Hur som helst tog då dessa "köpare" henne på foder istället för att köpa henne och allt bra så långt.

För en vecka sedan så trampade hon sig själv med en brodd, så att hon fick en skada vid kronranden. Sedan dess har hon varit halt och därför togs det idag ut en veterinär för att kolla. Vet. hittar inget "fel" utan skyller då på att det är spatten som nu gör att hon blivit halt. Jag fattar inte detta eftersom hon var ju inte halt innan hon fick sitt broddtramp. Borde inte hältan snarare ha ett samband med broddtrampet än med spatten? Känns som om vet. inte visste vad som var fel och tog den "lätta" vägen och skyllde på spatten istället.
Kunde tyvärr inte själv vara med och jag fattar verkligen inte hur vet. kunde ställa denna diagnos.

Någon som är "smartare" än jag?

Sv: Ni som kan mkt om spatt....

Vid spatt, efter det akuta stadiet, sker en förbening av brosknabbar i leden. Detta medför att leden blir stelare och oftast att smärtan upphör. Men det kan lossna små bitar av vävnaden t ex om benet slinter eller stukas. Då kan hästen få ont. Troligen tänkte vetten att ngt sådant kunde ha hänt.

Säker kan man ju inte vara med annat än att man bedövar bort ev smärta i foten och ser om hältan kvarstår. Kanske man gjorde det?HH

Säker kan man ju inte vara med annat än att man bedövar bort ev smärta i foten och ser om hältan kvarstår. Kanske man gjorde det?HH

Nej vet. bedövade inte för att utesluta om smärtan kom ifrån hoven.

Vet. kan ju naturligtvis ha rätt, men tycker ändå att det är långsökt med tanke på att hästen var ohalt innan broddtrampet.

Tycker inte det verkar så sannolikt att ett broddtramp ska ge hälta i en hel vecka. Om det bara handlade om broddtrampet ska ju hältan snabbt gå över när sårskadan läker och om det inte händer är det ju något annat fel. Kanske det hände något mer i anslutning till händelsen. Hästen kan ha lärt sig ett rörelsemönster som kompenserar för glidledsproblemen och pga trampet kan den inte göra så längre. Mer utredning verkar behövas för att fastställa vad det är som spökar.

Jag skulle lasta hästen och åka till klinik för att få det utrett.

Behandlande vet. tyckte att vi först skulle avakta denna 3-veckors period (går på butta nu) och se ifall det blivit bättre.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 675
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 138
Senast: Lavinia
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 132
Senast: super
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till... 2
Svar
37
· Visningar
3 137
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka