Ni som kan det här med färganalyser osv...

Rie

Trådstartare
...om man har varm eller kall underton.
Kan undertonen ändras beroende på ålder eller annat?
Kan årstiden ändras beroende på ålder eller annat?

För många år sedan ( slutet av 80talet?när kom detta med årstider?) så gjorde jag en färganalys.
Där kom hon fram till att jag var en vår, men kunde ha en del sommarfärger.
Vid koll med silver och guld, blev mitt hår matt av silver och ansiktet blekt medan håret fick guldglans när hon lade guldtyget mot mig och ansiktet livades upp.

Nu gjorde jag en analys ifjol där den personen kom fram till att jag var vinter. Nu har ju hårfärgen ändrats en del, jag har en grå slinga och lite grå hårstrån i pannluggen.
Men har min underton ändrats också då?

Nu såg jag på Youtube att man kan tydligen ha neutral underton också....ytterligare förvirring....

Är lite vilsen över att jag ska söka kalla färger nu. Vissa färger ser jag ju att jag ska ha/inte ska ha och många hamnar på kallt. Tror jag eller så är det för att jag har fått höra det som jag tror det....

Någon som kan förklara?

...om man har varm eller kall underton.
Kan undertonen ändras beroende på ålder eller annat?
Kan årstiden ändras beroende på ålder eller annat?

För många år sedan ( slutet av 80talet?när kom detta med årstider?) så gjorde jag en färganalys.
Där kom hon fram till att jag var en vår, men kunde ha en del sommarfärger.
Vid koll med silver och guld, blev mitt hår matt av silver och ansiktet blekt medan håret fick guldglans när hon lade guldtyget mot mig och ansiktet livades upp.

Nu gjorde jag en analys ifjol där den personen kom fram till att jag var vinter. Nu har ju hårfärgen ändrats en del, jag har en grå slinga och lite grå hårstrån i pannluggen.
Men har min underton ändrats också då?

Nu såg jag på Youtube att man kan tydligen ha neutral underton också....ytterligare förvirring....

Är lite vilsen över att jag ska söka kalla färger nu. Vissa färger ser jag ju att jag ska ha/inte ska ha och många hamnar på kallt. Tror jag eller så är det för att jag har fått höra det som jag tror det....

Någon som kan förklara?

Är inte helt hundra på detta, men tror att man kan komma fram enkelt till vilken hudton man har. När du solar blir du brun direkt? Då är du varm. Blir du röd och sedan brun? Då är du neutral. Blir du bara röd och aldrig brun, då är du kall. Resten kan jag inte svara på.

Är inte helt hundra på detta, men tror att man kan komma fram enkelt till vilken hudton man har. När du solar blir du brun direkt? Då är du varm. Blir du röd och sedan brun? Då är du neutral. Blir du bara röd och aldrig brun, då är du kall. Resten kan jag inte svara på.

Fast stämmer det verkligen? Människor med mörkare hudton blir sällan röda (iallafall enligt min något begränsade erfarenhet) men kan ju självklart vara både varma, kalla och neutrala.

TS: Finns hur mycket bra som helst på youtube om hudtoner, undertoner, vilka färger man passar i osv. Även flera olika sätt att ta reda på sin underton.

Själv är jag väldigt neutral, vilket gör det svårt att t.ex. hitta foundation men lätt med smycken eftersom guld och silver ser lika bra ut på mig.

Fast stämmer det verkligen? Människor med mörkare hudton blir sällan röda (iallafall enligt min något begränsade erfarenhet) men kan ju självklart vara både varma, kalla och neutrala.

TS: Finns hur mycket bra som helst på youtube om hudtoner, undertoner, vilka färger man passar i osv. Även flera olika sätt att ta reda på sin underton.

Själv är jag väldigt neutral, vilket gör det svårt att t.ex. hitta foundation men lätt med smycken eftersom guld och silver ser lika bra ut på mig.

Får väl anta att det var en generalisering för ljushyade människor, men jag antar ju att mörkhyade också kan bränna sig även om det inte syns på samma sätt som för oss med ljus hud, samt att risken kanske är mindre. Det stämmer på mig och mina vänner i alla fall, men kan inte uppge någon vetenskaplig källa på det.

Ja jag är ganska säker på att hur mycket man bryr sig om sånt där lek och humbug ändras med åldern. Förhoppningsvis ändras det till "jag använder vilka färger och smycken jag vill ha utan att bry mig om vad någon som tjänar pengar på hittepå tycker".

Jag bli lite förvånad över att någon tror på sådant. Jag trodde att det var en snabbt övergående fluga från en svunnen tid då det var lätt hysteriskt och de som liksom jag inte passade in i mallen sågs som märkliga med våra naturliga färger.

Vilka färger och nyanser man passar i förändras såklart med åren då hud och hårton ändras men lika mycket förändras vår inställning till vad vi passar i genom modets förändringar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka