Ni som hjälper era ston vid fölning

Tilma

Trådstartare
Ni som har rutin på att hjälpa era ston vid fölning. Hur agerar ni när fölsäcken börjar synas? Gör ni hål på fölsäcken omedelbart och greppar fölets ben eller avvaktar ni en stund tills fölsäcken har kommit ut en bra bit och först då gör ni hål på säcken och greppar ni benen?

Jag har läst på nåt oerhört kring just fölning men just denna fråga har jag aldrig funnit svar på.
 
greppar ej tag i benen om fölet inte ser ut att komma ut själv.. har bara behövt hjälpa till 1 gång att dra då fölets huvud var för stort och jag såg på stoet att hon började tappa orken.. drog då i benen vid stoets nästa "värk"
 
greppar ej tag i benen om fölet inte ser ut att komma ut själv.. har bara behövt hjälpa till 1 gång att dra då fölets huvud var för stort och jag såg på stoet att hon började tappa orken.. drog då i benen vid stoets nästa "värk"

Okej men om man behöver hjälpa till? Kan man ta hål på fölsäcken "för tidigt" ?
 
Okej men om man behöver hjälpa till? Kan man ta hål på fölsäcken "för tidigt" ?
Egentligen inte och inte om fölet har nosen ute. Det som kan ställa till är att tiden för att få ut fölet levande kortas ner om hinnorna brister. Så är det ett felläge där man kanske behöver veterinär till hjälp så ska man försöka hålla det helt så länge som möjligt och låta veterinären ta hand om det.
 
Egentligen inte och inte om fölet har nosen ute. Det som kan ställa till är att tiden för att få ut fölet levande kortas ner om hinnorna brister. Så är det ett felläge där man kanske behöver veterinär till hjälp så ska man försöka hålla det helt så länge som möjligt och låta veterinären ta hand om det.

Okej så med andra ord är det bra om fölsäcken är hel så länge som möjligt?
Men om man behöver hjälpa till genom att ta tag i frambenen gör man det utanpå säcken då? Blir inte det halt att hålla i?

Hur kommer det sig att fölet har svårare att klara sig om fölsäcken brister i tidigt stadie?
 
I mitt fall var hinnan trasig när vi behövde hjälpa till och dra. Visst är det halt och kladdigt men man går försöka hålla i så bra det går och jag brukar torka av mig på mina byxor dom går ju att tvätta
 
I mitt fall var hinnan trasig när vi behövde hjälpa till och dra. Visst är det halt och kladdigt men man går försöka hålla i så bra det går och jag brukar torka av mig på mina byxor dom går ju att tvätta[/QUOT

Okej. Men om man säger två scenarion:

1: Frambenen syns i fölsäcken och även mulen strax därefter. Då kan jag utesluta felläge eller hur? Bedömer jag då att det går trögt för stoet så greppar jag frambenen utanpå fölsäcken? ( jag har läst mig till hur och när man ska dra och även sett på film) Om fölsäckenbrister är det då någon fara? Är det extra bråttom att få ut fölet då?

2. Fölsäcken syns men bara ett framben ger sig till känna. Jag måste då agera och kontrollera att fölet kommer rätt. Är det då tillåtet att göra hål på fölsäcken?
 
Okej så med andra ord är det bra om fölsäcken är hel så länge som möjligt?
Men om man behöver hjälpa till genom att ta tag i frambenen gör man det utanpå säcken då? Blir inte det halt att hålla i?

Hur kommer det sig att fölet har svårare att klara sig om fölsäcken brister i tidigt stadie?
Om inte nosen är ute när det spricker så kommer fölet att riskera att börja andas in vatten istället för luft. Vid en normal fölning så när hinnorna spricker och huvudet är ute kan man ofta höra hur fölet tar sitt första andetag.
Så även om man måste "gå in" och känna hur ett föl ligger i stoet är det bra om man kan göra det med hinnorna hela.
 
Om inte nosen är ute när det spricker så kommer fölet att riskera att börja andas in vatten istället för luft. Vid en normal fölning så när hinnorna spricker och huvudet är ute kan man ofta höra hur fölet tar sitt första andetag.
Så även om man måste "gå in" och känna hur ett föl ligger i stoet är det bra om man kan göra det med hinnorna hela.

Tack för tydlig och pedagogisk info :heart Sammanfattningsvis: Är mulen ute så kan man ta hål på fostersäcken?
Är mulen inte ute så avvaktar man?
Och det är väl inte alltid man behöver "gå in" så länge man ser båda frambenen samt mulen strax därefter?

Är det så att man inte ser båda frambenen och misstänker att det kan vara bakåtslaget men fortfarande mulen är framme då är det ingen fara om fostersäcken går sönder när ja går in och känner efter frambenet?

Skulle det vara så att jag misstänker att huvdet är bakåtslaget och jag går in för att korrigera, om då fölsäcken spricker så är det extra bråttom att få ut fölet för att minska risker för vatten i lungorna?

Har jag fattat det rätt?

När är det vanligast förekommande att fölsäcken brister? I samband med vad?
 
Gå in behöver man gör väldigt sällan för i de allra flesta fall löser naturen och stoet det själv.
Även detta att det brister sker vid normala fölning till 99% av sig själv i rätt skede. Man kan var med och se så fölets luftvägar är fria men det är dom oftast.

Är det inte fråga om felläge och man ändå känner att stoet kan behöva hjälp så vänta tills framben och huvud är ute. Ska man dra gör man det när stoet har värkar och då snett neråt (om man tänker sig att stoet står upp) det blir den naturliga vägen ut för fölet. Vissa är breda över bogen och kan det behövas en lite vridning. Men i normalfallet löser naturen det också.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 707
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 746
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 360
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp