Ni som har torv i en permanentbädd. se hit!

bigganl

Trådstartare
Jag har försökt anlägga en permanentbädd med torv i det undre lagret. (ja fick inte tag på tillräckligt med halm iår) Jag trampar, vattnar och trampar ännu mer, men jag lyckas inte få det tillräckligt pressat. Hur jag än gör så blandar sig torven med spånet ovanpå.
Hur gör ni som har torv i bädden? Hur får ni torven pressad?
Det finns säkert massor av tips på hur man kan göra. Dela med er!!:)
 
Sv: Ni som har torv i en permanentbädd. se hit!

Puttar!
Några måste väl ha en bädd med torv?
 
Sv: Ni som har torv i en permanentbädd. se hit!

Vänta med att lägga på spån (om du alls måste ha spån) tills bädden har "satt sig"..
 
Sv: Ni som har torv i en permanentbädd. se hit!

Presic, vänta med spånet :) Man varför har du spån på och inte bara torv? Ett tips är också att kalka botten (men det kanske du redan gjort?)
 
Sv: Ni som har torv i en permanentbädd. se hit!

Om jag ska ha torv i både under och överlager: Hur ska jag då kunna skilja på lagren? Det övre lagret ska ju mockas i och det undre lagret får inte röras. Det undre lagret blir ju blött och ska bränna ihop. Inte vill hästen ligga på den fukten.
Eller menar du/ni att det är bättre att vänta med övre lagret tills det undre lagret satt sig?
Jag har inte haft bädd annat än traditionell med pressad halm i undre lagret. Då är det pressat från början. Under torven har jag Stalosan F. (Utan kalk eller Stalosan blir det en väldigt ammoniaklukt som är skadlig för slemhinnor bla. )
 
Sv: Ni som har torv i en permanentbädd. se hit!

När vi hade torvbädd så la vi först kalk eller stelosan som du sa, sedan "kakor" av torven och slutligen ett övre lager. Det viktiga är att lägga ett lager, vattna/trampa, lägga ett till lager, vattna/trampa. Tror vi gjorde så typ 4 lager till att börja med. Sen blir det ju fler lager på detta men för oss funkade det jättebra. När hästen "kissat ner" bädden lite så sätter den ju sig mkt bättre men det blir ju lite rörigt i början, man får ju trampa som en galning :rofl: Hade iofs inte en häst som grävde. Vi provade att blanda spån/halm med torv men tyckte inte alls att det funkade lika bra som bara torv, lev bara en stor röra :).
 
Sv: Ni som har torv i en permanentbädd. se hit!

Ska det endast ligga kalk i botten när man gör en bädd?
Lägger man inte kalken mellan lagerna av torv oxå?
 
Sv: Ni som har torv i en permanentbädd. se hit!

Jag har bara lagt in torven (torvmix) och sedan plockat ut högarna och jämnat till varje dag. Har jättefina luktfria bäddar (stalosan i botten). Hos ena ponnyn som bara kissar på ett ställe får jag någon dag i veckan skrapa av ett par centimeter av det blöta och strö på mer stalosan. Jag har aldrig hållit på och blött eller packat mina bäddar på något speciellt sätt.
 
Sv: Ni som har torv i en permanentbädd. se hit!

Några kakor av torv vet jag inte hur jag ska få till. Annars gjorde jag ungefär som du beskrev, fast jag lade dit den mängd torv jag skulle ha och vattnade sedan. Jag vattnade inte mellan lager. Det ska jag tänka på nästa gång. Visst sätter sig bädden när hästen kissat mera, men min dam kissar bara på 2 ställen i boxen och det tar nog lång tid innan det rinner iväg till andra ställen. I mitten där hon ligger om natten är det helt torrt och ligger inte alls stilla. Jag vill att hon ska ha varmt och skönt där hon ligger men just där är så torrt att torven inte ligger kvar.. Får nog vattna mera kanske?
Jag ska inte blanda torv med spån. Det tror jag inte heller är så bra. Ett lunderager torv och spån i överlagret har jag.
 
Sv: Ni som har torv i en permanentbädd. se hit!

jag har gjort precis som "toughcookie".

ang. torv i block så finns det olika "torvvarianter" att köpa. Förr köpte jag en annan sort som man fick "slå" sönder med grepen för att det skulle falla isär, men idag köper jag en annan sort som inte är så "blockig", antagligen är det blocktorv som någon annan använt att lägga i lager.

Jag gör såhär och mina två hästar (inte minishettisar) kissar bara på ett ställe i boxen men det fungerar ändå:

Jag har en box som är 3.5 x 4 meter, lägger in 5 st torvbalar och sprider ut allt jämnt. Jag vattnar inget men trampar till det litegrann så det blir så jämnt som möjligt. Tjockleken då är kanske ca 10cm. Sen får hästen stå i detta i några dagar tills den har satt sig mer. Sen lägger jag in spån ovanpå men inte allt på en gång eftersom den första spånen naturligtvis blandar sig lite med torven.
När den legat i kanske två dagar lägger jag in resten av spånen.

Sen är det ljust och fint och det undre lagret håller sig bra konstigt nog utan vattning. Ja iallafall där hästen gör sina behov, där den står och äter kan det bli lite upprivet eftersom hon är lite "rivig" med hovarna.

Men som jag läste i en annan tråd om bäddar så måste jag liksom denne till slut byta ut lite av botten just där ena stoet kissar för det sprider sig inte vidare. (jag vet att du sagt att man då bryter upp botten så ammoniakgaserna kommer fram, men jag tycker inte det luktar från bädden varken före eller efter "operationen")

Och nej, bädden är inte för tunn vad jag tycker, den är mellan 15-20 cm. När jag byter ut den delen av botten känns det "mosigt" att gå där. Det spelar ingen roll hur mycket jag strör ovanpå eftersom hon verkligen bara "punktkissar" och botten blir genomblöt och det blir en "mosig" effekt. När jag sedan tar bort litegrann så dryper det nästan om torven i det undre lagret.

Trots detta är bädden torr ovanpå så allt rinner igenom och lägger sig i det undre lagret.

kanske tror du att det hade hjälpt att vattna och trampa i detta fall?

du har nog en mer fast bädd, men när du vattnar den och den sätter sig, torkar den upp sedan då? Eller strör du på ovanlagret direkt och släper in hästen?

min bädd fungerar och är luktfri, men det kan nog vara så att jag har mer jobb med den eftersom jag får byta ut kissområdet emellanåt. Vet ej om urinen sprider sig bättre i en vattentrampad bädd??? TROTS "punkturinering"
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som har torv i en permanentbädd. se hit!

Det har blivit automatiskt eftersom jag inte är i den och river. Har faktiskt aldrig funderat på det. Kan däremot inte ha bädd till stora hingsten då han kissar vansinniga mängder och älskar att riva runt allting.
 
Sv: Ni som har torv i en permanentbädd. se hit!

HeJ!

Där jag jobbade förut hade vi torvbädd och där la vi in ett par balar varje höst när hästrna kom tillbaka och mockade sedan bara ut skiten och det genomblöta kisset. Sen krattade vi över ny fin torv(eller om det fanns fräsch kvar krattade vi över den) och voila hade vi bäddar hos alla hästar! Funkade super, inget vatten eller nånting.

/ Lavinia, som gjort likadant med sin bädd och det har också funkat
 
Sv: Ni som har torv i en permanentbädd. se hit!

Även om du inte tycker det luktar när du tar upp en bit av bädden så förstör du ju bränningsprocessen. Det är ju för att bädden ska bränna som man har bädd och kan den inte bränns så förstår jag inte varför man inte har en vanlig växelströbädd?
Jag har inte vattnat några mängder utan bara försökt få lagret torv att bli mera packat. Det gick inte bra.
Jag avslutar min medverkan i den här tråden nu för jag ser att det är så många som inte vet vad en permanentbädd är, hur den ska fungera och varför man över huvud taget anläggen en sådan. :cry: Fortsatt diskussion känns meningslös. Tack för alla som engagerat sig ändå.:)
(men jag tycker många kan ta fram en bok om hästens skötsel och läsa om permanentbäddar)
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har torv i en permanentbädd. se hit!

Jag har försökt anlägga en permanentbädd med torv i det undre lagret. (ja fick inte tag på tillräckligt med halm iår) Jag trampar, vattnar och trampar ännu mer, men jag lyckas inte få det tillräckligt pressat. Hur jag än gör så blandar sig torven med spånet ovanpå.
Hur gör ni som har torv i bädden? Hur får ni torven pressad?
Det finns säkert massor av tips på hur man kan göra. Dela med er!!:)

Vi har haft det, men det funkar inget bra. Blir antingen surt eller hårt. Varför inte köra spån i stället? (dock ej som bädd, blir också dyngsurt)
 
Sv: Ni som har torv i en permanentbädd. se hit!

Jag har spån i vanliga fall och då har jag en vanlig växelströbädd. Jag vill ha en permanentbädd under vintern då det blir varmare för hästen plus att min bonde som tagit hand om gödseln inte kan ta den längre och när jag inte vet vart jag ska göra av gödseln är det en fördel att det blir mycket mindre. Det brunna bäddlagret kan jag lägga i säckar och ge bort i vår. Det är ju färdigbrunnen kanongödsel som många vill ha.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 395
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 506
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp