Ni som har stora hästar...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Inspirador
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 4 433
I

Inspirador

Ni som har stora hästar, (180 +) hur stora var dom som unga? Jag har en hingst fødd mai 2005, som nu är 168cm. :eek: Hur stor skulle den kunna bli som vuksen? Det är en Dansk Varmblod.

louis1.jpg

Sv: Ni som har stora hästar...

Hej hade ett sto som var 167 som 1 åring hon var 153 som 4 månaders ,, som 4 åring ca 177 cm ..

Ett annat sto 167 som 2 åring 174 som 4 åring

En valack 170 som 3 åring och 180 som 6åring .

Testarossa i allihopa i stammen och alla är borta i dagens läge !

Mia

(svälj):eek: Jag har ett sto född maj 04 som är 170 och jag tycker det är stort:confused:
Vilken jättehäst, men den ser väldigt fin ut.

Min pålle var 170cm som treåring och 183 cm vid fem. Sen slutade jag mäta och kontaterade att han va störst i stallet.. :)

Inget hinder det, din ser jättefin ut och stora blir dom goaste! :love:

Oj en jag tittar på är ca 168 idag och är 3 år. Han kanske blir stooor då *Hoppas*

Min medryttarhäst är ca 185cm och han är ungefär 4år, vilket betyder att han inte vuxit klart än, han är Norsk varmblods ridehest

Många av internationellt blod är faktiskt i stort sett färdigvuxna på höjden redan som 2,5 åringar så han behöver faktiskt inte alls bli mkt större.
Min danske hingst tex var 167 cm som 2,5 åring (dec) och växte 2 cm till fram till 3-års testet (maj) har därefter inte vuxit en enda cm på höjden utan bara breddat på. (6 år i år)

Har även innan haft danskingar med tyskt blod som legat helt stilla höjdmässigt från 2,5 år.

Mina avkommer till hingsten ovan (med mammor som också innehåller tyskt blod) har redan passerat 160 nu som åringar men jag gissar att de precis som pappa blir klara höjdmässigt tidigt. Mamman till den ena har förövrigt endast vuxit 2 cm sedan hon var 2,5 år även hon.

Vi har också en "förvuxen" här på gården, född i april 2004 och 173 i höjd.
Valpig, vinglig, svår att muskla bak, trots uppväxt i kuperade hagar osv...

Hoppas han stannat nu, för vi vill inte ha en 180 häst här hemma!

Har även haft en Testarossa avkomma som var över 175 iallfall...

Min 8 åring var mätt till 177 på 3 årstest(nu ca 180) och min 4 åring var 175 som 3 åring, nu är han väl ca 179.... Ingen utav dom upplever jag som tungridna på något sätt. Dock tar vi det väldigt lugnt med 4 åringen då han har vart väldigt valpig, men nu verkar det som han har stannat i växten lite (äntligen) och vi har börjat jobba lite intensivare.

Senast ändrad av en moderator:

Jag var o tittade på en häst som var strax under 4 år och 183 :eek:

Han var....stor :D O supersnygg :love: Men han gick inte genom besiktningen :cool:

Vi har en 4-åring (Landlord - Ramiro) som är 1,83. :crazy:

Och som kan ha 1,35 i täcken. Med andra ord bara långa ben, ser ut som en älg.

Vet dock inte hur han vuxit.

Efter vilka hingstar generellt lämna såhär stora avkommor?

(är ute efter nåt upp måt 174+ )

Vad är det för stam på honom och hur hög var mamman? Vissa hingstar är ju kända för att lämna stora avkommor. Han ser väldigt fin ut på korten!:love:

Ramiro har lämnat mycket stort. Vet inte om man kan säga samma om Robin Z dock?

Landlord har ju lämnat mycket stort, tex Lanz, men även en del smått. Dock ligger han högt i mkh-blup tror jag.

Generellt vet jag egentligen inte alls...men vi sålde nyligen en valack född 2005 e. Rubinrot-Maraton som precis efter betet nu mätte 173 cm över korset och någon cm mindre i mankhöjd.

Hans mor var knappt 163 cm och med Maraton på mödernet finns heller inte mycket stort att falla tillbaka på.

KL

Jag har haft en vallack på 180cm, han var (F1) e: Strauss (162?)- AlladinZ. Lite väl mkt häst...

Jag har också en 05:a som är ca 1,68. Danskt varmblod han med. Lite lik din faktisk. Vad är det för stam på honom? Jag hoppas på att min inte växer så mycket mer....

Liknande trådar

Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
930
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 985
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag ser massvis med stora dyra husbilar överallt nu för tiden. Kanske mycket för att jag själv drömmer om en plåtis. Kruxet är att ska...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
16 038
Senast: Badger
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 004
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka