ni som har skydd i hagen

Nominous

Trådstartare
hur löser ni det under slasktiderna??

hästen har för första gången i livet fått hagkamrat och helt plötsligt är de superkul att tokspringa och busa i hagen :D men till priset av förbannelser av överben :devil: i den här leran känns ju inte bandage nån jättehit men funderar på strykkappor. men hur tycker ni det funkar med leriga hagar och skydd? nåt man bör tänka på? negativa erfarenheter?

:)

Sv: ni som har skydd i hagen

Neoprenskydd som täcker kotan och även en bit upp på benet. Mjuka, följsamma, stängs med kardborre och sköljs lätt av. Kan användas både bak och fram.

jo vilka skydd jag skall använda vet jag. jag tänkte mest på synpunkter kring att ha skydd 12h i en dynglerig hage hur de påverkar benen i längden. för de borde bli blöta.
jag är rätt emot att ha skydd i hagen annars om man kan slippa. men nu verkar jag inte ha nåt val :)

Skölj av benen samt skydden noga varje kväll bara,det kan bli hemska sår av lera som skaver mot hud under skydden..

Nu accepterar jag inte 'dynglerig' hage, men du kanske inte menade så lerig?

Men när det är lerigt (uppt ill halva hoven som värst) så när du rullar och busar osv blir ju skydden skitiga ja. Men inte haft problem, ta av på kvällarna och låta benen torka, ta in och göra rent och torka skydden, sen borsta av benen nästa morgon och sätta på skydden (saknar spolmöjlighet, annars skulle jag spola benen vid intag)

vanliga strykkappor.
har dubbla uppsättningar. så att jag kan spola rent ett par och sen hänga fram en torr uppsättning till kommande dag.

min häst har horze neoprenboots och jacson damasker (såna med ludd inuti). det funkar jättebra, visst stänker det lite lera på skydden men det är ju bara på utsidan.

se till att tvätta ben och skydd varje kväll och ha två set om du inte kan torka dom över natten, så att den alltid får rena och torra skydd på sig på morgonen.

såna heltäckande neoprenskydd är det absolut sämsta du kan ha, dom suger åt sig enormt mkt vatten och blir tunga som bly. använd vanliga strykkappor eller damasker.

såna heltäckande neoprenskydd är det absolut sämsta du kan ha, dom suger åt sig enormt mkt vatten och blir tunga som bly. använd vanliga strykkappor eller damasker.

Beror på vilka, jag har från Equilibrium till min mugghäst att ha ovanpå bandagen i hagen, de suger inte åt sig vatten och andas dessutom. Heltäckande och rejäla, men specialdesignade för att ha i hagen.

Nu accepterar jag inte 'dynglerig' hage, men du kanske inte menade så lerig?

Men när det är lerigt (uppt ill halva hoven som värst) så när du rullar och busar osv blir ju skydden skitiga ja. Men inte haft problem, ta av på kvällarna och låta benen torka, ta in och göra rent och torka skydden, sen borsta av benen nästa morgon och sätta på skydden (saknar spolmöjlighet, annars skulle jag spola benen vid intag)

nu äger jag inte hästen och den kan inte flyttas då ägaren bestämmer vart den skall stå. och jo precis vid grinden blir de ganska lerigt om det regnar ute för de står ofta och trycker där. blir väl så de täcker hoven om de har regnat hela dagar i sträck. och jag kan inte byta hage och kan inte göra nåt åt det. så jag får acceptera läget. benen spolas naturligtvis av varje kväll när de går in och vi har aldrig haft nå problem med benen på nån av alla toppresterande tävlingshästarna.

men jag skall skaffa två par så ett kan torka över natten :)

jag vet hur såna ser ut och dom är säkert bra. men det var väl inte såna som skogstroll syftade på, utan alla kopior på proffesional's choice. och dom är helt värdelösa.

jo har funderat på såna jag också. :)

men är väl tveksamt om djuret gillar dom, han tycker bara om sina luddskydd (eller lindor), alla andra försöker han ta av sig (vilket resulterar i att dom bits sönder). :p

tycker de går lite långt ner :p blir så blöta om de ska gå ner över hoven som boots. men de var intressanta! men funkar nog inte i min hage med lite högre gräs innan man betesputsat. och under vintern lär de bli blöta i all snö. iafl blir lindorna det om man lindar över ballarna.

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken säger, balltramp igen. Första för snart två veckor sen, hade precis börjat rida igen och så igår var det ett till...
Svar
7
· Visningar
4 206
Senast: Apollo 13
·
S
Utrustning Har en unghäst med låååånga ben som hon inte har någon koll på över huvudtaget. Hon är väldigt sprallig och busig, benen flyger åt alla...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: -moa-
·
Hästvård Jag har ingen egen tidigare erfarenhet av lösdrift, och jag vill gärna höra hur ni som har det ser på saken. Vad tycker ni är bra resp...
Svar
10
· Visningar
1 004
Senast: Yrja
·
Hästvård Halvvägs genom finadynekuren, lite drygt. och en Kele full på smärtstillande (får hög dos) tycker att livet kan sammanfattas med ordet...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: _Ishästen_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025