Ni som har sadlar för 25.000 kr och uppåt...

kopur

Trådstartare
...rider ni ute i dem i alla väder eller har ni en enklare sadel att ta till dagar när regnet öser ner?

Sv: Ni som har sadlar för 25.000 kr och uppåt...

De jag känner som ahr 20 000:- sadlar undviker att rida ut i regn om det går, men man får ju tänka att en FB, County, Albion osv tål regn.... De fräts ju inte sönder precis... Och det är ju onödigt att köpa en så dyr sadel om man inte kan anv'nda den.

kopur skrev:
...rider ni ute i dem i alla väder eller har ni en enklare sadel att ta till dagar när regnet öser ner?

Min dressyrsadel kostar iofs "bara" 20.000 kr i nyinköp, oerhört mycket pengar för mig så jag är väldigt rädd om den. Dock rider jag ut i regn med den. Är väldigt noga med att torka av den när jag kommer hem från ridturen, vilket jag är även om det INTE regnat.

/Lizzie

Jag rider i min sadel i alla väder och den kostade 27.000kr.
Samt att jag snart kommer få en Cobra sadel:)

Det är ingen undanflygt att om är dyra.
Man kan ju till expel inte säga "nämen idag regnar det och min sadel va ju så dyr"
Näpp sadel som sadel dom ska användas.

Buteten rider jag inte när det regnar, eller iaf undviker. Den är så känslig och blir nästan vattenfläckar på en gång.
Jaguaren däremot rider jag ut i, i ur och skur. Den kostade inte 25, utan "bara" 22. :angel:

i värsta fall kanske man kan ha på en lös fårskinnssits eller liknade, det är ju oftast skinnet i sitsen som är mest ömtåligt

Vad är vitsen med en sadel som bara kan användas vid vackert väder.
Min Albion är visserligen begagnad, men även om den hade varit ny så hade den användts vid regn.
Dyra sadlar har för det mesta hög kvalité och hög kvalité betyder att de tål lite, med förutsättningen at de sköts som de ska - precis som allt annat...

Apo

ofta så tkr jag att ljusa sadlar, vilket märke det än är, kan får märken av vattendroppar, trots att man torkar av sadeln eftert elle smörjer med sadeltvål (gör jag alltid när det regnat på mina grejer).

beauspirit skrev:
ofta så tkr jag att ljusa sadlar, vilket märke det än är, kan får märken av vattendroppar, trots att man torkar av sadeln eftert elle smörjer med sadeltvål (gör jag alltid när det regnat på mina grejer).

Jag hade en Ljus lädersadel(Butet)
Den använde jag på en träningsläger då det ös regnade hella veckan inte blev där prickar på den

Mina ljusa sadlar har blivit fläckiga av regn. Ju mjukare och bättre läder, ju mer fläckar... :crazy:

Men har man en svart sadel så spelar det ingen roll.

har bara en sadel - en FB - o den rider jag jämt i. Jag brukar smörja av den med lädertvål el liknande om det regnat mkt men visst tål även de sadlarna regn osv!

Jag har en County - hoppsadel som är ljusbrun och den har varit riktigt dyngsur flera gånger! :crazy:

Jag var helt säker på att den skulle se helt förstörd ut första gången det hände men det syntes faktiskt inte att den varit utsatt för störtregn. :)
Verkar vara riktigt bra kvalite på lädret! :d

När den blir riktigt blöt hänger jag in den i sadelkammaren , tar bort stigläderna och låter torka över natten - smörjer sedan sadeln och låter den vila till nästa dag.

ljust läder är alltid känsligare för ljus och vatten...

dessutom mörknar det med tiden vilekt gör dom snyggare om jag får tycka det.. :angel:

har lädret en tjock finish så påverkar vatten mindre för det kan inte tränga ner i porerna,en med mycket lite finish å i mitt tycker med läderkänsla kommer att påevrkas av vatten då det tränger ner i porerna.Beroende på hur lädret är garvat så blir det ibland fläckar å ibland inte.Man kan få bort dom om man blöter hela sadeln men då mörkar den :crazy:

Nu kostade min sadel bara 20. Men den rider jag i oberoende av vädret. Vad vore det för vits att köpa en sadel som man inte kan använda? Att jag sedan kanske inte rider ute så mkt när det regnar beror mer på min bekvämlighet. Då rider jag hellre ut dagen därpå. ;)

De flesta fläckarna går väck när sadlen har torkat... Kalvskinn har jag på min...
Fast jag är rättså bekväm och ser till att det är ledigt i ridhuset när det regnar... hihi...

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
907
Senast: MissFideli
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
394
Senast: Freazer
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka