Ni som har riktigt små hagar

Trollfia

Trådstartare
Ni som har riktigt små hagar till era hästar, hur stora har ni på ett ungefär? Vad är anledningen till att ni har små hagar? Hur gör ni med sommarbete? Hur sköter ni era små hagar? Vad finns för fördelar/nackdelar med små hagar?
/ Undrar en blivande hästägare med små hagar... :)
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Ni som har riktigt små hagar till era hästar, hur stora har ni på ett ungefär? Vad är anledningen till att ni har små hagar? Hur gör ni med sommarbete? Hur sköter ni era små hagar? Vad finns för fördelar/nackdelar med små hagar?
/ Undrar en blivande hästägare med små hagar... :)

Vi har inte små hagar egentligen, men just nu en skadad ponny. Gick först i box-stora hagar, säger hagar eftersom vi flyttade den/dem hela tiden varefter den blir så där härligt lerig och upptrampad.

Men han går nu i en liten hage, kanske 10*10. Blir inte lika upptrampad, men ett himla mockande är det för att få hagen att vara ok...
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Vad bedömer du som små hagar? Det krävs ju i alla fall att hästen kan röra sig i alla gångarter, om det inte handlar om sjukhagar.

Främsta nackdelen är väl det uppenbara, mindre rörelse vilket leder till mer stillastående (kolik, stärker inte benen, ingen motion, tristess med vävning, träätning etc). Större slitage på ytorna (lera, vilket stängt ett par anläggningar tidigare om åren här i Skåne - uteförbud för hästar i leriga hagar), högre parasittryck om inte mockningen sköts väldigt bra.

Fördelar kan jag faktiskt inte se några, även om vissa hästar kan acceptera det. Andra hästar går det inte alls med.
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Vad bedömer du som små hagar? Det krävs ju i alla fall att hästen kan röra sig i alla gångarter, om det inte handlar om sjukhagar.

Främsta nackdelen är väl det uppenbara, mindre rörelse vilket leder till mer stillastående (kolik, stärker inte benen, ingen motion, tristess med vävning, träätning etc). Större slitage på ytorna (lera, vilket stängt ett par anläggningar tidigare om åren här i Skåne - uteförbud för hästar i leriga hagar), högre parasittryck om inte mockningen sköts väldigt bra.

Fördelar kan jag faktiskt inte se några, även om vissa hästar kan acceptera det. Andra hästar går det inte alls med.

Jag är medveten om att det främst finns nackdelar, men för vissa finns inga alternativ, och därför skulle jag vilja ha lite tankar och erfarenheter från andra med små hagar för att se hur de löser olika saker som kan uppkomma!
Vad som menas med små hagar är väl en öppen fråga, en häst ska ju kunna röra sig i alla gångarter som du skriver, men det kan ju en häst i praktiken också göra i en hage som är lite men avlång...
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Jag ser inga fördelar med små hagar öht.

nackdelen som är den största är att hagen blir totalt söndertrampad. Det tenderar även bli mer söndertrampat med en långsmal hage än en fyrkantig. Liten hage bör vara grusad om hästarna skall kunna vistas där vinterperioden och kunna röra sig på ett humant sätt.
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Om jag hade en pyttehage skulle jag lägga markduk och grusa upp den. Sen skulle jag mocka supernoga och kanske ha nåt "kul" i hagen.
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Små hagar trampas upp på en dag = de behöver grusas upp och dräneras, = hästen har inget gräs att pilla med = man måste stödfodra extra mycket. + att man måste mocka och kratta ut alla hålor som hästen av tristess gräver upp, och det finns oftast inte tillräckligt med utrymme för hästen att sträcka ut ordentligt.
(Jobbat i stall med grusade vinterhagar på 5× 6 ca, var ordentligt gjorda men omöjlig att mocka utan att få med sig 10L grus, hästarna gnagde på stolparna och det vär smått omöjligt att få ner stolparna när hästarna dragit upp dem).
Jag har i mina ögon ngt små hagar, minsta är 18×80kvm och där går 2 hästar. Men jag byter hagar åt dem varje dag efter väder och bete så de alltid har det tort om fötterna och gräs att pilla i + ngt kilo hö till lunch när det inte växer. Har 6 hagar att variera mellan åt 2 hästar. En permanent hage på 18×80 t ex är för litet även för en häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har riktigt små hagar

I vissa fall finns ju helt enkelt inte tillräckligt med mark. Så kan det vara tyvärr... Vi har inte obegränsade ytor heller, men helt fullgoda storlekar på hagarna. Ett par som är ca 20x 80 m kanske, och 3 ännu större. Inte kan jag påstå att de rör sig särskilt mycket i hagarna, och i trav o galopp är det sällan jag ser dom ;) Vanligaste storleken på ett ridhus är ju 20x40 så nog kan de galoppa där om de vill. Som andra redan skrivit så får man ju se till att hålla efter mer, kanske grusa upp vid ingången och runt matplats om det blir lerigt där.
Jag känner rätt många (även om jag inte delar deras uppfattning) som vill ha ganska små hagar (typ 20x40) för skaderisken med stooora ytor. Oftast/enbart tävlingshästar. På ridskolan här finns ett helt gäng hagar som är ca 10x15 m och där går hästarna året om, i ur o skur o stekande sol utan skydd :( Fattar inte hur man som hästägare kan se sin älskling stå så varje dag... men men.
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Jag tycker våran vinterhage är väldigt liten, ungefär 50m på kortsidorna och 100m på långsidorna. Kuperad här och där och en del träd, samt ligghall.

Han önskat bra mycket större.
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Ni som har riktigt små hagar till era hästar, hur stora har ni på ett ungefär? de vid mitt stall ligger väl på ca 10m*50m. nån större och nån mindre
Vad är anledningen till att ni har små hagar? det finnas väldigt lite mark till anläggningen
Hur gör ni med sommarbete? man får åka och ha hästen borta på bete
Hur sköter ni era små hagar? de flesta är grusade och så får man hålla efter med mockning
Vad finns för fördelar/nackdelar med små hagar? nackdel: det är smått och trångt och har man fler än en häst så blir det lätt bråk eftersom ytan är så begränsad.
fördel: lätt att mocka?

Jag har min häst i den minsta hagen på anläggningen och detta är för att när han går i en sån långsmal så springer han full fart och tvärnitar och full fart - tvärnit när han anser att det är dags att gå in och då tar hans framben stryk.. i den lilla han går i nu så springer han istället runt på en volt och det tål benen bättre. (och just nu är han halt och ska ändå gå i liten hage.. för jag va "snäll" och låt han gå i en större)
det är inte det bästa men han tycker det är ok och han får alltid gå på bete i stora hagar =)
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Om du inte gjort det så tycker jag du ska kolla med samtliga markägare i närheten som har mark som kan användas som hage. Så länge det inte handlar om en hästhatare så borde väl det flesta kunna låta dig anlägga en hage ifall de gör en liten vinst på det.

För att slippa låta hästarna gå i för små hagar så tycker jag det borde vara värt vad det nu kan kosta för att säg bonden ska tjäna kanske en tusenlapp mer på markbiten än ifall den brukats som vanligt.
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

I vissa fall finns ju helt enkelt inte tillräckligt med mark. Så kan det vara tyvärr...

Fast så kan man inte resonera. Det finns ju massor med gårdar som inte kan hysa hästar (eller djur) just för att det finns för lite mark. Det är ju inte en rättighet att ha hästen hemma, fast man egentligen kanske inte har förutsättningarna för att på vettigt sätt hålla häst.

Då kan man ju få överväga att stalla upp hästen någonannanstans. Jag har haft häst som funkat i små hagar (30*30 ungefär), men jag har också haft hästar som aldrig hade pallat de förutsättningarna.
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Jag håller med...

en mening som ofta dyker upp här på buke är att dte inte är ngn rättighet att ha häst....och det stämmer... kan man inte tillgodose hästens behov ska man helle rinte ha ngn häst...punkt
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Jag håller med...

en mening som ofta dyker upp här på buke är att dte inte är ngn rättighet att ha häst....och det stämmer... kan man inte tillgodose hästens behov ska man helle rinte ha ngn häst...punkt

Ja, så är det faktiskt!
Förstår inte varför man absolut ska ordna uthyrningsverksamhet när man har pyttelite mark och försöka knö in 20+ hästar (tänker på en tidigare granngård :cautious:)
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Vår vinterhage kommer vara ca 3000 m2, den är inte kvadratisk utan lite snirklig och kuperad, mycket träd, finns flera vindskydd och väldigt bra skogsmark som ligger högt, dvs. jag tror inte det kommer bli så lerigt.
Sen till sommaren hoppas jag på att få arrendera mark från någon granne, finns två bra alternativ som ligger på ca 1½ ha. Den ena är mest skog, den andra mest äng. Vilken som passar bäst beror väl på om hästarna är lättfödda eller ej. Vad tror ni om dessa ytor?
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Jag är medveten om att det främst finns nackdelar, men för vissa finns inga alternativ, och därför skulle jag vilja ha lite tankar och erfarenheter från andra med små hagar för att se hur de löser olika saker som kan uppkomma!
Vad som menas med små hagar är väl en öppen fråga, en häst ska ju kunna röra sig i alla gångarter som du skriver, men det kan ju en häst i praktiken också göra i en hage som är lite men avlång...

Det finns alltid alternativ, men det kanske inte är alternativ som ägaren kan acceptera eller har råd med. Hagstorleken är en avvägning mellan faktorer som pris, avstånd, faciliteter etc.
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Vår vinterhage (till fyra hästar) är på ca 3000 m2. Två tredjedelar av den är dränerad och grusad efter konstens alla regler, medan resten är gräs. Så länge det är plusgrader får hästarna hålla sig i den grusade delen, om det blir hårt i marken får de gå även på resten.
Vi har drygt 6 hektar bete, och idag är faktiskt första dagen hästarna stått i vinterhagen. De brukar gå dygnetrunt på betet från början av maj till slutet av november, om vädret tillåter.
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Jag har ju funderingar på att ev. utöka med inackorderingsstall för ca 12 hästar. I era ögon så blir det väl isf små hagar då, ca 20x60 för de minsta hagarna, och kanske 40x90 för de största. Möjlighet kommer dock att finnas större beteshagar på sommaren, men antingen blir det då en extra kostnad för de som vill ha sina hästar där, eller så får de helt enkelt släppa ut o in dem själva- p.g.a. det är flera hundra meter att gå och det är grymt tidsödande om man ska få någon slags lönsamhet :/. Det tar för mkt tid helt enkelt. Alt. att de har dem där dygnet runt under några v./månad.
Jag är förvånad! Att så många verkligen tycker det är så hemskt med så "små" hagar som ca 20x40 för en häst. Det optimala är naturligtvis så stora som möjligt, men jag kan säga som så att ca 80% av hästägarna häromkring har hagar i den storleken, många faktiskt mindre ( :( ). I ett stall här står det ca 10 hästar och de har hagar om ca 10x20 m.. hemskt i mina ögon, men tydligen så acceptabelt för många :O
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Vet inte vad som räknas med riktigt små, men våra vinterhagar är lite mindre och är inte helt hundra på storlek heller men de är mer långsmala och de tillåter rörelse i samtliga gångarter i alla fall, vilket är ett minimum för mig.

Anledningen till storleksmåttet antar jag är marktillgång och skötsel/möjlighet att kunna städa och underhålla underlaget regelbundet. Storleksmässigt tycker jag dem är över medel i de stall jag stått inhyst i hittills och är de hagarna som är bäst utformade då hästar rör sig fram och tillbaka, inte runt runt som fyrkanter tenderar till.

Sommarbete finns i 3 stora hagar i direkt anslutning till gården. Här har man satsat på att kunna ha större sommarhagar med bra bete där man kan ställa av hästen på vila men den motionerar/underhåller sig själv i stället för större vinterhagar/noll sommarbete.

Skötseln av våra hagar är att de ska mockas helt rena årligen, före bete. De flesta mockas regelbundet året runt. Stallägare underhåller underlag och stängsel efter behov.

För och nackdelar då (ur min synvinkel som inhyrd)..Lite mindre hage innebär bättre möjlighet till skötsel för mig då jag vill kunna mocka och hålla rent hela tiden. Jag vill inte heller att det ska ta 30-60 min att leta och hämta hästen i hagen, det ska ta någon minut.
Bättre överskådlighet över hästarna, lättare att upptäcka skadade hästar eller när något inte är som det ska, trasig hage tex.
För mig eller min häst har det hittills inte funnits behov av megastor hage, finns inget bete kvittar det. Det viktiga är att hästen kan stimuleras ändå och motioneras i rätt portion.
Nackdelen är att motionen blir lite begränsad i hagen och att man själv måste se till att verkligen motionera hästen tiden på året som de står i vinterhage.
Blir hagarna allt för små minskas möjligheten till att låta hästarna gå i lag riskfritt.

Så jag vill påstå att hagstorlek är både marktillgång, markens läge och lite av en bekvämlighetsfråga utifrån sin situation, i vissa fall säkerhetsfråga också.

Hade jag haft eget stall hade jag nog dock satsat på en bra åretrunt hage och i värsta fall tagit betet som sekundär tillgång..i vår tid måste inte en häst ha bete årligen, de nöjer sig om de har tuggbehovet uppfyllt så har man en riktigt bra hage året om kommer hästen att vara nöjd och glad ändå för näringsbrist pga avsaknat bete kan jag garantera att vi inte har..det brukar snarare vara tvärtom. Betet idag är också det endast en bekvämlighetsfråga för våran del, det finns inget annat vi tjänar på det och är ju inget som vi egentligen ska se som att "ge igen" för resterande tid av året i tråkig hage precis.

Altså, jag hade hellre prioriterat en stor bra hage som kan funka året runt men utan bete i värsta fall, än små vinterhagar för att kunna ha bete 2-3 månader om jag haft möjligheten att välja. Hästarna nöjer sig nog med handbetning tex.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Jag är förvånad! Att så många verkligen tycker det är så hemskt med så "små" hagar som ca 20x40 för en häst.

Jag hade blivit mer förvånad om folk inte tyckt det var hemskt med så små hagar. Har man häst så förutsätter jag att man läst på om dess grundläggande behov och då faller ju hela diskussionen.
20x40 är ingen hage, det är möjligen en rastfålla.
 

Liknande trådar

Anläggning Upplever att det är ungefär så de flesta hästgårdar häromkring (norra VB) ser ut. Små rutor till hagar och någon enstaka liten gräshage...
2
Svar
30
· Visningar
633
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 236
Senast: L(i)FE
·
Anläggning Går i tankarna att byta arbetsplats och flytta till Uppsala från Norrland och vill så klart i såfall ta med min häst. Hur ser det ut...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: Oknytt
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 059
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp