Ni som har promenadhästar

A

AnnikaH

Vad ger ni dem att äta? Min häst är ett halvblod på 20 år och han har blivit promenadhäst i år pga skada. Han går mest i hagen men motioneras lätt ca 2-3 dgr per vecka. Vi har tidigare tävlat i hoppning.

Just nu får han samma foder som när han tävlade, men naturligtivs mycket mindre. Han äter vanligt hö och det ska han fortsätta med.

Skulle vara intressant att veta vad andra ger för foder och då menar jag kraftfoder!

Sv: Ni som har promenadhästar

Min gamling som blir 20 år snart är promenadhäst sen många år o promeneras mest från backen men även tömkörs o rids lätt, o han äter vetekli, linfrön, alfalfa, o mineraler som "kraftfoder" (och så får han Glucovett för lederna).
Sen äter han ju hö så mycket det bara går.

Har en gamling på 22 år med mkt fbl i som är svårfödd och inte tillgodogör sig grovfodret så bra. Han har nu fått förutom hö 2,5 kg lusern pellets, 1 kg betfor, 1 kg Hippo Alfa. Eftersom han behöver lite mer energi, men inte mer protein, nu när det är kallt så ska han ist få 2 kg lusern, 1 kg betfor, 0,5 kg Hippo Alfa och 1,5-2 kg Hippo Basic. Rätt mkt mat för en häst som endast motioneras lätt 2-3 ggr/v :smirk:

Min behöver ca 70-75 MJ, så vilket kraftfoder jag ger, om ens något, beror på hur säsongens hö ser ut.

I år blir det 1 kg havre, 500 g betfor och lite lucernhack.

Hur får du i din häst mineraler när du bara ger hösilage???

Får jag svara?;)

Mineraler innehåller salt, vilket de flesta hästar gillar. De pelleterade mineralerna är dessutom så finfördelade att det inte ger känslan av att "äta grus".

Mineralpellets äter många hästar som om det vore godis!:d

Eko, eko.... man KAN ju läsa klart tråden innan man svarar, men jag tycker inte det är nån sport.... :angel: ;) :D

Inget kraftfoder. Mitt mål, oavsett om det är tränande hästar eller pensionärer är att de ska kunna äta bara hösilage och mineraler.

Så, både promenadhästen och treåringen står på hösilage med bra värden, och så får de mineraler. Sen får de en ytterst symbolisk giva på 100 gram havre var per dag, för att blanda pulvertillskotten i. Dels får båda två fosforbalans (massa Ca i hösilaget här..) och så får de nu från nyår till våren ADE-vitamin. Valacken får också ledtillskott.

Behövde jag inte ge 'pulvertillskott' skulle bägge hästarna äta enbart hösilage och mineraler.

Ponnyn: hö
halvblodet: hö, lusernpellets o havre
Kallblodet: hö, prix (Finska foders foderblandning), mineraler

Det beror på vad man menar med promenadhäst. Min är iaf promenadhäst nu på vintern.
Nordsvensk bruks, 21 år, 151 cm hög, rids nu relativt lätt skogsrundor 3-4 gånger i veckan.

Hon äter:
2 olika sorters hö (7,1 Mj/26 g Smrp vs. 8,3 MJ/75 g smrp)
4-5 kg av varje.

Havrehalm
Fri tillgång, skulle tippa 1-1,5 kg per dygn.

Krafft Grund
Cirka 100 gram.

Miner Grön
80 gram, en deciliter.

Betfor
2 deciliter.

Morötter
Cirka 0,5 kg.

BioMag
1 dosmått.

Hippo Vitamin Multi
10 ml.

Den ena sortens hö är snart slut och då kommer hon få följande:
Hö (8,3 MJ/75 g Smrp) 7 kg

Havrehalm fri tillgång

Samma mängd kraftfoder fast hon ska inte få någon Krafft, lite mer betfor i stället.

Min kan väl nästan räknas som promenadhäst, rids ganska lätt motionsridning.
Hon står på:

11 kg hösilage
2 kg hö
2 kg lusern
2 kg kornkross
2 dl olja
0,2 kg betfor
selen
+ att hon äter 2-3 kg halm

125 mj, kvot 6.7.

Svårfödd fullblodsdam
Vill inte tänka på hur mkt hon skulle behöva om hon reds hårt:crazy:

Jag har en halvblodsgubbe på 20 år som bara promeneras sporadiskt (eller tömkörs) men detta räknar jag inte som något direkt motionstillägg. Går på lösdrift och har fri tillgång på hö där han klämmer i sig 15-20 kg. Pga lite lägre proteininnehåll i höt än önskvärt får han 300 g Soja, 75 g Betfor, 250 g Vetekli samt Chevinal Plus, DKR, vitlök och mineraler. Iom fri tillgång får han mycket mer än vad han behöver men klarar sig bra på det ändå, har en liten mage och är en smula piggare när man är ute och går (märks när det händer nåt läskigt plus att han tycker det är dötrist att stå still). :)

Mitt Eng.Fullblods sto är inte en promenadshäst direkt men det är den nivån vi rider på nu! Håller på att rida igång.

Hon äter med god aptit;

Fri tillgång på hösilage ute i hagen mellan ca7.30-17.00.
+ 6kg silage delat på insläpp och kväll. Samt att hon alltid har fri tillgång till sitt hönät med torrhö i boxen, som hon oxå äter så mycket hon vill av.

(Innan vi började med hösilage och jag räknade vikt på fri tillgång av torr hö åt hon mellan 16-20kg om dagen samt en lite högre kraftfodergiva)

0,5 Krafftskopa med Dod*on and Ho**ell-Build up müsli fördelat på 3 fodergivor, samt 0,5l (torr) betfor oxå delad på 3 givor.

Det är den lägsta kraftdoergiva jag kunnat ge henne sen jag fick hem henne o april 05. Nu är hon jättefin i hullet och tycker med fördel att så mycket hö/hösilage och så lite kraftfoder som möjligt är det optimala.

mvh

Fatima, f 1984, 162 hög, ca 500 kg.

Rids i vanliga fall 5-6 dgr/v blandad ridning, skog, samt dressyr på ängar, trädor och vad man kommer över, ibland lektionsridning... =) och så en hel del arbete vid hand, longering både i lina och lös, samt promenader vid hand.

För närvarande har Tima pga MIN "dagsform" ridits lite sporadiskt sen mitten av december. Men vi är på G, även om Tima är mer på G än jag... =)

Tima äter....

10 kg hösilage
1-2 kg hö
En hel del halm... väldigt mkt ax kvar i halmen som stallägaren har...
1.2 kg havre
0.3 kg hippo bas
0.5 kg lucern
"två mått" biotin
1 dl miner vit

Hej!
Damen i vårt stall går på Vigör musli. Ett foder från just...horsefeed. Det funkar kanon för henne.:)

Min häst är inte en promenadhäst utan han rids och körs ganska mycket. :)
Han och hans tjej går på lösdrift och dom äter tillsammans:
11 kg torr hö och 21 kg hösilage

Jag bär ut det åt dom varenda dag men det blir lite hösilage över varenda gång. :smirk:

På våren när han fäller pälsen faller han lätt ur och då kompliterar vi med lite grovfoder:
1 kg kraft groov
2 nävar betfor
1 kg lusern (som får svälla lite)
:)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
991
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
629
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 358
Senast: Krumben
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama