Ni som har ponnyer o stora hästar tillsammans...

unki

Trådstartare
Hur gör ni med fodringar i hagen?
Har lite funderingar på att skaffa en ponny som sällskap till min häst. Men mina hästar går i hagen minst 12 timmar per dag, alltså får dom en stor del av fodret i hagen oxå.
Min häst får nu 10 kg hö om dagen, varav 5 kg i hagen. Men en liten ponny kan väl inte få så mkt? Har alltså tänkt mig en mindre ponny, typ shettis.

Kanske kan fodra med halm i hagen och lite hö? Oxå ge mera hö inne åt storhästen + kraftfoder?

Hur gör ni? :confused:
 
Jag har en stor och en liten som går tillsammans. Jag ger dem två av fyra mål ute. Russet ska äta ungefär hälften av vad fullblodet ska ha. Jag lägger ut lite mer av russets ranson under dagen så får han lite mindre inne sedan.

Piggy
 
Där jag stått har det varit shettis i hagen på två olika ställen och man fodrar som vanligt ändå. Shettisen äter så klart en hel del mer än den behöver men det går oftast mycket bra ändå. Finns säkert de som inte tål att äta så mycket. Men det är ju en sak att tänka på då du ska köpa en liten kuse, kolla att den inte är kännslig för lite mer mat än brukligt.
 
Jag har ett russ och en nordsvensk tillsamman i hagen och de får hö ute. Det man får ha i åtanke är hur snabbt hästarna äter. Nordsvensken hinner få i sig minst dubbelt så mycket hö som russet under tiden som de äter, alltså blir det inga problem.
 
Min häst äter 12 kilo o kompisens 7 kg. vi har gjort så att vi ger dom 3 kg ute på dan var sen får dom äta resten inne. Det är ingen av hästarna som mår dåligt av det och då vet man ju att dom får i sej det dom behöver.
 
Våra hbl-pojkar går med en I.C-dam och alla tre har väldigt olika foderstater.Vi har löst det så att de får en storbal halm i hagen.kanske inte det mest optimala,men ändå tilltugg och nått att pyssla med hela dagen.
 
Det är lite knepigt när en äter 3 kg och den andra 12 kg men jag har löst det så att den stora får fri tillgång i boxen 2 ggr/ dag och den lilla får kanske ½ kg inne + halm och så delar jag resten i hagen 2 ggr/dag. Shettisen är nog rund men det fungerar bra. Jag skulle inte säga att hon är fetare än de som har bara småttingar. Har man tur så är den som behöver mest åxå ranghög, då brukar de sköta det själva.
 
Jag har en stor och en mini häst. Den stora ger jag fri tillgång till ute med hjälp av en lastpall med kragar på = minishettisen når inte att äta där i från.
Till den lilla fodrar jag på backen.
Fungerar jätte bra och den lilla äter inte i hjäl sig:-)
 
I medryttarhästens hage går en liten shettis. Han går med tre andra hästar, men får hälften så mkt mat. Ändå är han nog en av de två som alltid står längst och tuggar. Han tuggar väl långsamt antar jag... :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
540
Senast: Sesca
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
514
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
830
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 260
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp