Ni som har kört med släde:

Sirpafinnen

Trådstartare
Hur beter sig egentligen släden när ni kör, jag menar: glider/slirar den inte sidledes om tex vägen svänger och det är väl-bil-till-plattad snö så att skaklarna trycker mot hästens sida/bakben?? Konstig fråga kan tyckas :crazy: men vi får det inte att funka vettigt med en gammal gödselsläde (flak med medar) som sambon har byggt säten på. Första ggn provade vi med en bit kätting mellan släde o skaklar men det blev helt livsfarligt: medparet gled åt alla håll och hela ekipaget vek sig sidledes vilket tryckte ena skakeln mot närmsta bakben - tur att hästen höll sig lugn... Nästa gång kortade vi kedjan så att det blev stumt men även om det inte vek sig där så gled ju släden sidledes av bara farten och det var återigen bara att vända hem efter 15 meter..

Härav min underliga fråga! :D Hoppas ni förstod min förklaring... En fundering är att släden kanske är för tung baktill och gör att baken får skjuts iväg sådär åt sidan, men nu vill jag veta hur "riktiga" slädar är att köra med :bump: Snön smälter...

Sv: Ni som har kört med släde:

har kört släde en gång(en väldigt gammal slädemed kuskbock bak) Släden var nog lika tung fram som bak .vi satt i mitten vet inte hur det funkat med en kusk längst bak.Men om vägen lutade så åkte ju släden iväg så det var lite trixigt att köra det gick inte fort om inte vägen var helt plan o rak.Vet inte om det är tänkt att det ska vara bil-tillplattad-snö som underlag förr var det ju inte skottat o åtkört på vägarna som idag.Vet inte, en tanke bara. Hoppas du kommer fram till något bra sätt.

Hej!

När jag kör med min släde (som är en äldre modell, men inget hemmabygge) så går det bra, den åker inte åtsidan så mycket men lite får man räkna med! :D

Jag tyckde det var kul så då gjorde jag om en liten kälke som jag kunde köra efter shettisarna, men den åkte som bara den! En slank han hit och en slank han dit och en slank han ner i dike! :rofl:
Tur med snälla småhästar! :crazy: :o :D

Ja så jag har för mig att far mummlade något om att skaklarna var ditsatta fel och att det kunde bero på det.
På den stora släden så finns ingen svängel :( och skaklarna som sitter ihop (fyrkantigt U) har två fäst annordningar ungefär mitt framför var mede på släden.
Jag antar att det är så det ska vara samt att det fungerar sämmre med draglinor/svängel då jag körde med det på mitt hemmabygge?
Nä man får väl prova sig fram, synd att det är så förbaskat halt! Kan inte brodda pållarna! Det blir väl inge mer släde än på ett tag:( fast snart kommer ju sommar'n :) !

Mvh Lisa

Slädar är gjorda för att åka i snö, därför de breda medarna. Vill man ha spårighet på is, gäller skridskoskär. ;)
Slädar är inte för dagens vägar och trafik!

Jag kör själv med släde på vägarna, när så går, och visst halkar det i sidled, fr a p g av vägens dosering. Någon gång ibland är jag tom i höjd med hästens huvud.

Tips! Åk så långt ut på vägkanten som möjligt. Där brukar det fästa bättre. Och se fr a till att hästen inte bekymrar sig om, vad som händer med släde, skaklar mot benen osv.

LIA

:rofl: va?? haru varit ända framme vid hästens huvud!!?? :rofl: O jag som tyckte våra provturer var livsfarliga :rofl:

Jo har tänkt på det där att slädarna är gjorda för "riktig" snö men eftersom de används fortfarande så tänkte jag att det kanske var nåt större fel på våran :D
Nu har sambon kortat av hela släden med en tredjedel (onödigt lång) o satt "styrstål" på medarna som det är på skoterskidor så få se hur det funkar nu då :p Tanken min är ju att åka på snöiga vägar men för å ta sig dit så gäller "stora vägen" en bit. Lite kul omväxling mot speedcarten hade jag tänkt *ler*.

Återkommer när vi tagit en provtur!

Hej hopp!
Själv är jag en släd och hästsnöplogsfantast. Kör nog mest på vintern. Jag har oxå använt mig av en dyngsläde, som jag senare spikat brädsidor på, kallas så brädskrinda. Skaklarna är timmerskaklar, med en verkligt kort kedja i mitten, som sprintas i släden. Svänger man för tvärt klättrar släden upp på axarna, som trycker ned skackeländen i backen, bromsar. Denna koppling blir sladdrig på en plogad, eller isig väg. Passar bäst i rena slädspår, men det går bra att köra om man är van. En del körkarlar föredrar ett underrede till en timmerstötting, då kan man styra framstöttingens medar med fötterna. Har dock kört en gammal brädskrinda där skaklarna och släden hade två kedjor (korta) som sprintades i släden. blir något stabilare. Risslorna, finslädarna, hade ofta svängel, lite längre bak, så att skaklarna stödde mot medarna längre fram, vilket gjorde att ekipaget inte kan vika sig. Istället får man svänga förssiktigt! Appropå styrjärn så var det precis vad en bybo gjorde på en rissla, längst bak på medarna, då han tyckte att den var för slängig på vägen. Går dock betydligt tyngre för hästen att dra.
Själv föredrar jag enpunktsfästet, då det med en låg släde ger en möjlighet att köra släden med sladd, samt att parera sladden med hästen. Sen är man ju knäpp oxå! :rofl:
Draglinor enbart kör jag bara i djupsnö, då man riskerar att glida ikapp hästen annars... :eek:

Tack för den utförliga informationen! Kanonbra.
Nu har vi testat ekipaget och måste säga att det fortfarande kändes typ livsfarligt.. :smirk: Vi ville köra kilometern eller vad det är utmed byvägen för å komma till en lagom snöig skogsgrusväg. Styrstålen tog i förvånansvärt mycket men stadgade väl upp det hela något. Dessvärre märkte vi att släden ville dra ut mot vägmitten hela tiden o var livrädd att det skulle komma nån bil då det hade blivit pinsamt uppenbart hur dålig koll vi hade på det hela :angel: . Bara några meter ifrån skogsvägen gav vi upp och vände hemåt igen o sambon stod längst bak och styrde upp åbäket när det ville driva iväg ut i vägen.

Väl hemma sådär lite lagom besviken kollade vi styrstålen och då såg vi att det ena baktill satt lite snett - därav den eviga dra-ut-mot-mitten-gången!

Just som du beskriver i det första exemplet har vi; timmerskaklar med en kort kedja i mitten.

Hm.. får se hur vi gör härnäst.. Just nu är sambon lite less på mitt gnäll :p Ja att det krävs lite speciell teknik märkte man ju när man skulle svänga, ville snäva för mycket först vilket inte var så lyckat.. hästkraken har väl blåmärken på benen :crazy:

Fler som har erfarenheter att dela med sig av? Både bra o dåliga välkomnas :D

Jag blivit erbjuden att låna en släde till mina shettisar men är osäker på om jag kommer att använda den. Hästen som körs mest är fortfarande ung och jag vill inte att han drar tungt (för det måste det väl bli när det är mycket snö?).

Skulle dock vara himla mysigt och framförallt kul att kunna köra vintertid :)

Hade en gång i tiden en släde som gled sidledes nått förskräckligt. Vi svettsade en kort sträng mitt under(bak) på varje mede, vilket gjorde att den blev något stadigare. Som ett litet "roder" ungefär. Hoppas du förstår hur jag menar, kan vara värt ett försök.....

Åh vad fuskigt. Hur mysigt skulle det inte vara att åka släde efter småpållarna.
Håller med dig om att det kanske skulle bli lite för tungt för en ung shettis.

Gubben körde upp en bana med snöslungan i hagen åt mig o en kompis när vi ville testa åka snowracer bakom shettisen. Min shettis är lite segstartad (trodde inte det fanns sådana..) och först efter en timmes (!!) tjoande, hejande o gapskratt (vi hördes säkerligen över hela byn..) blev det sån fart på honom så att det blev riktigt kul :rofl: Han till o mä galopperade av sig själv :smirk: . Det hela slutade dock med att kompisen kraschade i en stenhård skithög med ont knä och trasig racer som resultat :rofl: :angel: .

Dagen efter slängde gubben ihop en kälke - typ en sån i trä som man kan köpa till barn, men den blev ju tyngre o inte lika sladdvänlig så det blev ingen riktig fart på hästskrället :smirk: :(

Senast ändrad:

Speciellt nu när vi har "lång-vinter" för en gångs skull, brukar ju mest vara slask annars.

Har ni kvar alla shettisar? Har för mig att jag såg annonser på nån/några av dem.

Pärlan & Korall är sålda, inte jag som bestämde det. Dom två jag brukar tävla med är kvar, den ena är dräktig. Sen så hjälper jag till lite med 3 andra shettisar. :)

Fuxen är himmla fin, men hon är igentligen inte såld. Hon står hos I-B & dom för försäljning. Ev. att hon kommer tillbaks om hon inte blir såld.
Det är den vita som är dräktig om du sett henne, fölisen kommer i slutet av mars.
Ägaren till shettisarna har precis köpt en som är efter Bonance, undan Horizon, född förra året.

jag kör släde och det är bara att konstatera tatden skal inte vara på plogade vägar..du har fått en hel del bra råd,men det enklaste är nog att kör me domdöme,och se tillatt du kör med vägens dosering i tanken.

jag kör ju på väg för tat komam upp till fält/skogsväg och man får helt enklet se tillatt hålla sig där det lutar så lite som möjligt:)

Thina

Frida
Frida i boxen.
Var tvungen att länka en bild på min lilla Pärla. ;)
Hur många har du som ska ha föl? Ska du ta emot många ston på betäckning? :)

Senast ändrad av en moderator:

Tänkte bara nämna en annan faktor, farten. I skritt går det mesta, snövallar är bra att ta stöd mot (har väl ngn fler skrivit här). Med timmerskaklar har man den fördelen att när det sladdrar för mycket håller man in hästen så att släden klättrar upp och bromsar med skaklarna, stabiliserar de flesta tokigheter och rätar upp ekipaget.
Snö är kul!

Har två dräktiga, båda fölar i slutet av maj/början på juni.

Ett par betäckningsston utifrån kommer jag ta emot i år. Vill inte ha så många i år med tanke på stundande bruksprov och kvalitetsbedömning senare i år :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka