Sirpafinnen
Trådstartare
Hur beter sig egentligen släden när ni kör, jag menar: glider/slirar den inte sidledes om tex vägen svänger och det är väl-bil-till-plattad snö så att skaklarna trycker mot hästens sida/bakben?? Konstig fråga kan tyckas men vi får det inte att funka vettigt med en gammal gödselsläde (flak med medar) som sambon har byggt säten på. Första ggn provade vi med en bit kätting mellan släde o skaklar men det blev helt livsfarligt: medparet gled åt alla håll och hela ekipaget vek sig sidledes vilket tryckte ena skakeln mot närmsta bakben - tur att hästen höll sig lugn... Nästa gång kortade vi kedjan så att det blev stumt men även om det inte vek sig där så gled ju släden sidledes av bara farten och det var återigen bara att vända hem efter 15 meter..
Härav min underliga fråga! Hoppas ni förstod min förklaring... En fundering är att släden kanske är för tung baktill och gör att baken får skjuts iväg sådär åt sidan, men nu vill jag veta hur "riktiga" slädar är att köra med Snön smälter...
Härav min underliga fråga! Hoppas ni förstod min förklaring... En fundering är att släden kanske är för tung baktill och gör att baken får skjuts iväg sådär åt sidan, men nu vill jag veta hur "riktiga" slädar är att köra med Snön smälter...