Ni som har koll på det här med Lucernpellets

Gallardo

Trådstartare
Snälla moderatorn, låt tråden ligga kvar. Jag ber ingen göra en foderstat åt min häst, utan jag vill bara höra om de tycker att det ser vettigt ut och vad de tycker om lucern som extra proteintillskott.

Jag hittade en sida där det stod att en arab har följande behov vid lätt träning:
Normalhull:
73 MJ 438 smrp Ca 24 Fosfor 17
Mager:
81 MJ 486 smrp Ca 26 Fosfor 18

Hittills har min arabkille(2,5år) fått:
9kg Hösilage (6,6MJ och 43,4g smrp)
500g (1L) Kornkross
100g (3dl) Betfor
+ morötter, mineraler och vitaminer

Då har han haft följande värden:
66,6 MJ och 435,6 smrp

Han är ju inte direkt mager, men i lagom arabhull. Jag skulle ändå vilja att han får i sig lite mer protein eftersom han är en unghäst, så jag har funderat på att börja ge honom lucern.

Om jag lägger till 0,5kg lucern i den nuvarande foderstaten, blir värdena:
71 MJ, 490 smrp, Ca 43,8, Fosfor 15,8

Kvoten mellan smrp/MJ= 6,87
Kvoten mellan Ca/P= 2,77

Vad tror ni om att lägga till lite lucern?
Stämmer det att lucernpellets bildar plack i magen på hästen?

Sv: Ni som har koll på det här med Lucernpellets

Om jag lägger till 0,5kg lucern i den nuvarande foderstaten, blir värdena:
71 MJ, 490 smrp, Ca 43,8, Fosfor 15,8

Kvoten mellan smrp/MJ= 6,87
Kvoten mellan Ca/P= 2,77

Vad tror ni om att lägga till lite lucern?
Stämmer det att lucernpellets bildar plack i magen på hästen?

Plack i magen har jag aldrig hört om lusern. Vem sprider en sån skröna?
Det är inte fel att lägga till lite lusern. Men jag tycker även att du ska höja fosforn så att behovet är täckt.
// Linda

9 kg hösilage är lite lite tycker jag, och kvoten i silaget är ca 6,5. Jag skulle lägga till mer hösilage. Lucern är ifs också grovfoder så ge du det om du hellre vill det. Det finns ju många hästar som ätit det hela livet utan att ha fått några problem. Det där med plack i magen har jag hört om alla pellets och till och med om vanliga mineraler. Jag tror inte det är nån fara. :)

9 kg hösilage är lite lite tycker jag, och kvoten i silaget är ca 6,5. Jag skulle lägga till mer hösilage. Lucern är ifs också grovfoder så ge du det om du hellre vill det. Det finns ju många hästar som ätit det hela livet utan att ha fått några problem. Det där med plack i magen har jag hört om alla pellets och till och med om vanliga mineraler. Jag tror inte det är nån fara. :)

Grejen är att han inte äter mer än 9 kg. Det är 78,3%TS per kg foder, så det är väldigt torrt hösilage. Då täcks hans behov gott och väl, och eftersom han inte äter mer så känns det som att jag inte har annat val än att lägga till lite lucern.
För det är ju proteiner som jag vill få i honom.
Det känns iaf som att lucern är det klokaste att fodra med :)

Jag ger extra mineraler så att fosforbehovet täcks ;)

Hej
jag har oxå precis köpt Lucern för att få upp proteinet.
Hon blev lite snopen när hon första gången stoppade ner mulen i krubban, jag blötte mitt nämligen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka