Ni som har katter med epilepsi

P

PrincessAsk

Jag behöver er hjälp. Min lilla katt har fått tre epilepsianfall denna veckan, dock inget sen i fredags. Nu skulle jag vilja att ni som har katter med epilepsi delar med er lite av era erfarenheter till mig. Ger ni katterna någon medicin eller gör ni något annat för att få katten o må bättre? Kram Marre o Millan

Sv: Ni som har katter med epilepsi

Har du kontakt med någon veterinär?

Jag hade avlivat katten för att den skulle slippa lida

Ja, det har jag. Vetrinären tyckte jag skulle kolla upp när och hur katten får sina anfall för att eventuellt se ett mönster. Hon får korta anfall i typ 20 sekunder o sen är hon som vanligt. Det ska tydligen finnas medicin som kan dämpa anfallen, men eftersom jag inte haft någon katt med detta problem innan, tänkte jag kolla hur andra har gjort.

Ja, jag har en katt på 18 år som har fått epilepsi.Sedan maj i år har jag sett honom ha tre anfall med kramper som varar ca.30-40 sekunder.Han börjar att springa, rasar ihop och krampar, dreglar och när anfallet är över så jamar han mycket, är extremt kelig och är hungrig.
Men jag kan ju inte veta om han har anfall nattetid när vi sover.
Nu vid senaste anfallet ändrade ena ögat färg, från grönt till mera brunaktigt och med förändring av pupillen.Har pratat med min veterinär och han säger att det kan vara en hjärntumör som orsakar epilepsianfallen och jag tror så också.
Jag ska bara hålla koll på allmäntillståndet, just nu äter han och sover som vanligt, går på sin låda och kommer och ligger i knäet när jag tittar på teve.
Veterinären säger att han inte har ont, men skulle han sitta med huvudet vänt in i en vägg och se tjurig ut så har han med största sannolikhet ont i huvudet.
Just nu är det inte befogat att ta bort honom, men ser jag minsta tendens till att fler och större anfall kommer eller allmäntillståndet blir sämre, då är det dags.

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 339
Senast: monster1
·
Katthälsa I fredags kväll och natten mot lördag så fick min ena katt krampanfall, hon lades in på lördag morgon och då sattes epilepsi medicin in...
2
Svar
30
· Visningar
4 511
Senast: clusia
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 565
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
1 033
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30