Ni som har kanin inne...

gadriel

Trådstartare
...hur mycket gnager era kaniner på inredningen? Alltså på mattor, möbler osv. (jag förutsätter att sladdar är väl gömda ;) ) och hoppar de upp i sängar, soffor och så.

Det var så länge sen jag hade kanin nu så jag minns inte så mycket, han gnagde på min lakan och åt upp ett par knappar på fjärrkontrollen :D . Min kanin var en hermelin fuchs och väldigt duktig på att hoppa och kunde lätt hoppa upp i soffor och sängar, sen var han väldigt nervös av sig.

Jag fundera på att skaffa fransk vädur eller belgisk jätte, men hur smidiga är dom? Kan de hoppa upp i en soffa? De verkar ganska lugna eller är det bara skenet som bedrar kanske?

Sv: Ni som har kanin inne...

efter att i min enfald ansett min coola hanne inte sysslade med sladdgnagning eller annat så har jag nu en sk rasthage i format relativt rymlig där honan och hanen får gå skiftgång :D . Honan får även vara ute i köket emellanåt eftersom hon inte pinkar ned mattan under köksbordet som hannen gör. Dessutom får hannen kåtslag på min hund när han är lösspringande, så för allas trevnad får han bara vara i rasthagen. En annan anledning till rasthagen var att det var så krävande att gömma alla sladdar eller annat gnagbart var gång dom skulle ut och skutta, så jag föredrar hagen. Hoppa upp i soffan är nema problema för dom, och honan hoppar extremt bra tycker jag :smirk: Har ingen erfarenhet av Belgare, men med tanke på storlek och kroppshydda torde dom nog vara aningen klumpiga....men säkert kan dom hoppa dom med. Hermeliner överlag har väl ett nervösare sätt...dom kan ju inte jämföras direkt med en sävlig vädur tror jag.

Sladdar har jag inga problem att gömma, i köket är inga sladdar alls och i de andra rummen går nog att göra sladdsäkert. Jag är mer orolig att kaninen ska gnaga på möbler och mattor eller den nya soffan som vi ska införskaffa i sommar. Fast man behöver ju inte ha den i alla rum utan tillsyn. Tänkte jag skulle skaffa en hona.

Jo jag har förstått i efterhand att de är nervösa, han blev aldrig riktigt tam, visst kom han fram till en men när man skulel ta upp honom eller så så blev han jättenervös.

Mina har faktiskt aldrig gnagt på möbler...det enda dom gör är att markera på dom...du vet, stryka hakan mot allt ;-)...Jag trodde från början dom skulle gnaga på köksstolarna eftersom de inte är behandlade...bara vanligt furu (luktar gott juh), men det har dom inte gjort. Ang mattor...ingen har gnagt på mattor heller, fast hannen pinkar ju förståss på dom och kraffsar, men gnagt..nä, aldrig. Honan har aldrig gjort något sådant. Men hannar är ju bara ett stort knippe hormoner, så det är väl förståligt ;-)

Jo min sista var ju en hanne och ja, hormoner hade han. Han bodde ihop med några marsvinsflickor så ja, han fick åka till veternären och bli av med manligheten ;). Min första var också en hane och jag minns att han brukade pinka också ibland för att märka revir.

Ja det låter ju lugnt :) Man får ju också se till att den har grenar och annat att gnaga på istället förstås.
Bara den blir rumsren så, men av de kaniner jag haft så har de alltid kissat i buren iaf, även om det väl hamnat lite pluttar här å va men så försökte jag inte heller att göra dem rumsrena så men ltie träning brode det inte vara bågra problem att träna bort det heller.

Det bästa är ju kastrater av båda kön då även honor kan glömma sig vid brunst :devil: Jag har 2 honor inne och det är värre med toalettträningen när de är 2 st. men de pluttar bara och då mest i sonens rum för det rummet har den ena bott i i somras :smirk: De bor i badrummet eftersom vi kan stänga dörren till toan. Men de är bara instängda på natten. De biter inte på ngt :banana: mina är harar. den ena 1,5 kg där mamman är Stor Belgsik hare och pappan liten dvärghare, den andra honan är dvärghare på 0,8 kg. De hoppar extremt bra men ingen är upp i sofforna för då riskerar de att min son tar dem :devil:

Lilla haren är smart nog gömma sig men den andra är som en hund och vill ha gos och morrar när min son terroriserar henne :devil:
Hon anser oxå mina 3 marsvinsbebisar på 4 veckor är hennes bebisar :love:

Kan ju lugnt säga mina harar är överlyckliga nu och det har visat sig på hoppbanan de gör ännu mer glädjeskutt över hindren nu :bump:

Bilder:

Stora haren:
{15B31E50-9437-4E9C-8671-4DEADCD19BF5}.jpg

lilla haren:

{A7B5C075-709D-48A8-8192-AA5606B08345}.jpg

Kan man kastrera honor? Det känns mer komplicerat än att kastrera hanar...

Vilka sötnosar du har!! Jättefina! Men jag vill ha en stor luns ;)

Jo det är samma rutiningrepp som på katthonor med dyrt såklart, ca 900 kr och kräver sövning.

Lunsarna kan minsann hoppa de oxå :banana:

Jag har 7 st till, ute på balkongen men vädurar då som den här tex:

{E985E480-8160-4ADD-9133-7CE817E0D72C}.jpg

Senast ändrad:

Okidoki, kan det nog vara värt de pengarna, man har dem ju i så många år sen.

Fin kanin! Vädurar är jättesöta, har haft tre dvärgvädurar. Men nu är jag sugen på en störra ras.

Vi har köpt världens coolaste kanin :love: HAn är rumsren, skuttar till sin kattlåda o sätter sig. De enda sladdar han har bitit på är sambons mobilladdare och sonens radiostyrda bil, såg inte att det låg på golvet.
På kvällarna när barnen har gått o lagt sig o det är lugnt o skönt hoppar han upp i söffan o umgås :love:
Han trakasserar hunden när han har tråkigt och får sina ryck, då rejsar han runt i huset som en galning.
här är han:
257456133BWoBkn_ph.jpg

Låter ju helhärlig. Va söt han är! Får väl komma föbir ngn gång å kika på honom ;)

marieka skrev:
ja, gör det!! HAn är så söt, ena örat står o andra ligger ner. hahah

Va gulligt. Det gjorde det på min första kanin till han blev lite äldre, då blev båda hängande.

Japp, så får du komam till mej å se min nyinköpta kanin (pojkvännen verkar ge med sig) och min lilla häst :) Ja å cinas hästar också för hon står väl kvar i det stallet ganska länge till för vi har inget stall hemam än och ingen kompis till henne. Det blir ju två små nordisföl i maj också om allt går som det ska :)

Nej, mina kaniner äter inte på nånting. Förutom Puffa som hade en passion för mattfransar när hon var bäbis, men det är över nu :D

011.jpg

(Hej Maria! :D )

Sladdar gnager han på om han kommer åt, vilket vi löst med brickor framför sladdarna (har dock köpt "sladdgömmor" så han inte ska komma åt dem).
Möblerna har fått vara ifred, men mattan har blivit smakad på när han varit sur :p .
Han hoppar inte upp i sängar eller så själv, men vill gärna bli upplyft för att gosa!

hemlig skrev:
Sladdar gnager han på om han kommer åt, vilket vi löst med brickor framför sladdarna (har dock köpt "sladdgömmor" så han inte ska komma åt dem).
Möblerna har fått vara ifred, men mattan har blivit smakad på när han varit sur :p .
Han hoppar inte upp i sängar eller så själv, men vill gärna bli upplyft för att gosa!

Låter ju bra. Tror jag lyckats övertala pojkvännen också. Sladdar är inga problem, jag får spel om det ligegr sladdar på golven så när jag flyttat lär jag grundligt "gömma" alla sladdar, dessutom lättare att dammsuga också ;)
Jo mattor kan jag tänka mej kan råka illa ut ;) Men jag tror inte den får vara i sovrum och tv-rum ensam, för i sovrummet har vi heltäckningsmatta och den är nog god att smaka på ( jag hopaps dock att mattan itne blir kvar så länge..hua.. :crazy: ). I de andra rummen rä det mest trasmattor så det är väl inget man är superrädd om så.

Är de som katter att de är tillräckligt smarta att inte gå nära varma saker? Vi har ju en köksspis som vi eldar ganska mycket i, den blir väl inte supervarm nere vid men det kan nog ändå kännas om han trycker upp nosen mot, varmast blir det ju vid själva luckan och den suitter ju en bra bit upp men nog borde de iaf avra så integlligenta att de hålelr sig undan?!

Luckan är iaf alltid stängd så det är ingen risk att det kan hoppa ut gnistor på ninisen.

Jag vet faktiskt inte hur intelligenta de är i fråga om värme/hetta.
Tycker min kanin verkar ganska smart i vanliga fall, men på sommarstället har vi spis och eldar i. Den blir väldigt het och en gång var kaninen där och skulle "titta vad det var" - vågade dock inte låta honom fortsätta undersöka med risk för att han skulle bränna sig.
Men vem vet, kanske skulle han insett "faran" själv...

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • WE-tråden
  • Senskada pga spark

Omröstningar