Ni som har kalvskinnssadlar...

fejko

Trådstartare
Rider ni i dessa när det regnar? De blir ju väldigt fort fula när de blir blöta. Hur gör ni, sköter ni dem på något speciellt sätt? Är olika färger (tex ljusbrun) känsligare? Är buffelskinn tåligare?

Tant hade en ljus kalvskinnssadel. Red i den när det regnade (hade liksom inget val... hon var lite för livlig för att rida barbacka bara för att det regnade), den höll sig snygg i många år. var dock noga med att fetta in den varje gång den blivit blöt.

Jag har haft svarta och bruna kalsvkinnssadlar från Amerigo och Equipe. De blir inte fula av regn.
Smörjer med Amerigos fett regelbundet. Så rinner vattnet mest bara av.

Jag har kalvskinnsadel från Passier. Rider i regn, men är noga med att dra av den med sadelsåpa efteråt. Inga fula fläckar då.

/Lizzie

Jag hade brun kalvskinn av billigare märke, santa cruz. Och även om jag inte var överdrivet duktig på att smörja eller torka av höll den sig fin utan fläckar :)

Jag har en svart av bra engelsk kvalite. När jag red upp för fälttävlansmärket vräkte det verkligen ner medan vi red fram o red vår runda. Trodde sadeln skulle vara helt förstörd. Dagen efter hade den torkat i vår svala sadelkammare o det syntes INGENTING. Jag rider aldrig i regn hemma annars om ajg inte måste för jag tycker det är sådant onödigt slitage på lädret. Men detta var min första riktiga kalvskinnssadel. Men som sagt, det är riktigt hög kvalite på lädret.

Svarta sadlar tål vad som helst, bruna (särskilt ljusbruna) blir fläckiga. Billiga sadlar får inte fläckar men de dyraste får. För att det inte ska bli fläckar måste lädret ytbehandlas och då förlorar man lite av känslan. Exempel på sadlar med ytbehandlat läder är Prestige. De tål regn bra. Extra fint läder=extra känsligt läder. Mina Childeric sadlar (som är insidan av buffel, inte kalv) gillar absolut inte regn. Har en gammal och ful som jag brukar ha vid regnväder, men händer ju att man blir överraskad och den nyare har då fått lite fläckar. Inte så extremt som jag sett att andra fått men visst syns det om man kollar nära. Bruna sadlar ändrar även färg av solljus och slitage efter sittben och skänklar.

Har en svart Childeric, har den varit i regn oljar oljar jag hela och har den inne i huset under natten så den får torka där. Oljar eventuellt igen dagen efter och sen en gång per dag tills den ser fin ut igen.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 486
Senast: Emma-pemma
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
938
Senast: Sonic76
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Nota
·
Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
780
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur