Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)
Är på G att köpa egen hästgård framöver (en stor dröm!!!!)
Min sambo och jag funderar över vad vi max accepterar för boendekostnad.
Jag undrar - vad betalar ni för er gård varje månad? (Lån + driftskostnad)
Givetvis är det individuellt vad man accepterar som maxkostnad, beroende på inkomst och utgifter och prioriteringar
Men det vore intressant att höra hur ni andra resonerar/resonerat!
Vad betalar ni? Vad är en för hög kostnad för er/vad är ert tak?
Hej!
Jag betalar mellan 3700-5300 kr pr månad för mitt ställe. Det ligger utanför Uppsala och är i totalt och skriande behov av renovering! Mitt lilla hus, som jag bor i nu, hade stått tomt i femtio år innan inflyttning.
Månatliga utgifter
- Räntan (ej jämkad) och amorteringen kostar runt 1700 kr pr månad.
- El 500-2500 kr pr månad (beroende på årstid och hur mycket jag eldar) Försäkring 500 kr pr månad
Årliga utgifter
- Sotare: senast 2000 kr. Behövs minst en gång årligen eftersom jag eldar under aug-maj eldar dagligen i vedspisen.
- Slamtömning: ca 1000 kr pr år
- Sophämtning: ca 2800 kr pr år
Genomsnitt/månad: ca 500 kr.
Så, en kall vintermånad kostar det att bo 5300 kr att bo på min billigt inköpta gård.
Sedan tillkommer annat:
- snöröjning
- Vägunderhåll
- Trädgårdsmaskiner/trädgårdsförbättringar
- Ved/vedklyv
- Fastighetsskatt
Jag har konstaterat att SEB:s krav av att man ska ha minst 8000 tkr kvar att leva för varje månad, när boendet är betalt (och om man är barnlös) är ganska vettigt, i allafall för mig.
Här i Uppsalaområdet är det svårt att hitta gårdar i fint skick för rimlig peng, så min lösning var att köpa ett renoveringsobjekt. Min gård är på 2,1 ha och har två bostadshus och sex ekonomibyggnader varav ett är stall. Det är inte billigt att bo i det heller. Har en lista som ständigt fylls på av nya utgifter och arbetsuppgifter så jag tror nästan att det aldrig kommer bli några hästar på min hästgård...
Hittills har jag renoverat skorstenen (25 tkr för nytt rör i två pipor), nytt avlopp (45 tkr), elsystem (ej klart ännu 20 tkr), hall inkl nytt golvbjälklag (18 tkr), badrum (55 tkr), sovrum (10 tkr), kök (halvfärdigt 11 tkr), två fönster (19 tkr).
Sedan alla arbetstimmar med skrapning, målning, rivning, tapetsering, kittning, snöskottning, vedklyvning, gräsklippning (tar sjuuuukt mycket tid! bra att du har en sambo som kan göra´t
), panikartat och totalvirrigt trädgårdsarbete, sömnlösa nätter och timmar framför datorn i jakt på kunskap.
Nästa investering blir en ny borrad brunn 60 tkr.
...hmmm.... Blev nog lite "carried away" här... Det finns inget i din tråd som säger att ni ska köpa ett renoveringsobjekt bara för att jag var dum nog att göra det
!
Men pekfingermoster (jag) fortsätter:
man ska inte glömma eller underskatta bilkostnaden! Jag har 7 mil t o r till mitt jobb. Då trodde jag (NAIV igen) att jag bara skulle typ köra 4*7=28 mil å så några nöjesmil, kanske tio mil, så totalt 38 mil pr vecka! Men icke. Alla inköpsturer (som oftast görs efter jobbet) och en extra stadstur pr vecka gör att jag kör runt 50 mil pr vecka.
Nu ska jag sluta tjata och lägga in några roliga smileysar istället:
Underbegåvade brunnsrengöraren som sabbade min grävda brunn (typ. skyller på honom iaf)
tömma råttfällor
grannar som tjuvkikar in i huset när de tror att jag inte är hemma
när man vill skita i allt och bara måla naglarna istället, som en normal tjej.