Ni som har hästar som lastar sig själva

Sv: Ni som har hästar som lastar sig själva

Hur har ni lärt dom det? skulle vilja lära min det och vill ha lite tips på hur ni gjort
Med hjälp av tryck o eftergift .Går ALDRIG in före hästen.Vid inlärning har jag visat vägen med handen och petat m en pinne bakifrån.Långt rep/grimskaft som ligger jag lägger ö hästens rygg när den går,om den backar ut tar vi det från början...MKT TÅLAMOD! När hästen står kvar lyfter jag lämmen ca 10cm och släpper. Gör detta tills hästen är helt bekväm med lämmen.Har lärt alla hästar att stanna på kommando.Sätter fast bommen när hästen är trygg i transporten.Stänger luckan dock sällan den övre.Går runt o sätter fast hästen. När den ska ut så knyter jag lös den, går runt tar ner luckan,ber hästen stanna, tar bort bommen,stanna tills jag drar i svansen,då får den gå ut.Denna metod funkar på alla våra hästar 5st varav 2 har varit svårlastade när de kom. Araben fick ridas hem när vi köpte henne...Lycka Till!

*Knapplån*

Om man är själv och ska lasta ur på tävlingsplats, hur gör ni med tränset då?
Idag när jag lastar ur så har hästen grimma (alltså, inte på tävlingsplats) och jag slänger upp grimskaftet på ryggen och hon backar ut lungt och stilla.

Men jag är så rädd att dom ska fastna med grimskaftet, speciellt om dom har träns på sig?

Kan man ha grimman under/över och fästa grimskaftet i grimman?

Hur gör ni?

Tävlar inte själv, och skulle jag få för mig att göra det så har jag nog sällskap, men vill ändå veta hur man gör säkrast möjligt ifall situationen skulle dyka upp.

*kl*

När min häst kom var han hyfsat lättlastad, kunde dock behöva lite påskjutning av lina. Men jag ledde oftast in honom iallafall.

I min vardagliga hantering så lärde jag in kommandot "Gå in" i alla situationer som är positiva för hästen. Jag började med att skicka in i boxen (där fanns alltid hö och lite skrammel i krubban), när det fungerade så började jag skicka in honom i hagen på morgonen (hö i hagen). Jag lärde honom också att gå in genom stalldörren och stanna precis när han kommit in, vilket var väldigt effektivt om det var riktigt kallt ute, slapp ha stalldörren öppen onödigt länge då.

Han visste att "Gå in" alltid betydde något postivt, så när jag en dag skulle lasta honom så ledde jag fram honom till lämmen, stannade, kastade grimskaftet över halsen och sa "Gå in", han gick upp, nosade och backade ett par steg, ledde fram honom till lämmen igen och sa igen "Gå in", så traskade han raka spåret in och när jag fått igen bom och lucka så gick jag runt och gav honom några morotar. Sen den dagen gick han på själv, dock fortfarande med de där kliven upp och backandet av, men de var aldrig i panik utan bara en grej han fått för sig.

Lycka till!

Mamma tränsar alltid hemma i har grimman över på väg till träningen. Så framme så knäpper hon loss grimman och sätter ett grimskaft i och går runt o öppnar. Hästen knallar ut o mamma norpar grimskaftet påväg ut. Har funkat för dem i typ 15 år :D

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
522
Senast: Emiro
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
849
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
427
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama