Ni som har hästar som lastar sig själva

Sv: Ni som har hästar som lastar sig själva

Jag har gjort så att när hästen går rakt in efter mig när jag leder den. SÅ bara går jag jämte lämmen istället o smackar på, oftast tvekar den dom typ 3 första gångerna, sen går de av bara farten.

Har lärt 2 hästar på det sättet. Min förra ponny ville dock absolut inte ha det på de viset. Skulle han lasta sig själv blev de alltid massa tjaffs, om jag däremot ledde in honom och sen gick ut genom skötardörren o bak o satte för bommen va de nemas problemas. Han ville helt enkelt bli ledd in :p

Jag har i princip gjort såhär:

Steg 1: Hästen lastat helt som vanligt (dvs jag går med den in). När jag vet att det inte är några som helst problem, och att hästen inte kastar sig ut när den kommit in så går jag vidare till....

Steg 2: Går med hästen in, kliver ut genom framdörren (har långt grimskaft) och utom synhåll för hästen (nåja... sålänge hästen har huvudet inne i trailern ser den mig inte, men oftast sticker de ut huvudet genom skötardörren för att se var jag tar vägen) och låter medhjälpare stänga bakom hästen. När det funkar (hittills har det alltid fungerat bra redan första gången) fortsätter jag till...

Steg 3: Leder hästen in i transporten, går ut genom skötardörren och bak för att stänga bommarna. Håller hela tiden i hästen (använder longerlina isf grimskaft vid detta steg) så jag kan ge iaf liiite mothåll OM hästen vill gå bakåt (vilket de hittills inte gjort någon av dem). Sedan är det bara finalen kvar...

Steg 4: Går fram mot transporten men går bredvid lämmen och har grimskaftet lagt över halsen på hästen. När hästen kommit upp med frambenen på lämmen så säger jag bara "nu går vi" och så brukar de fortsätta knata på rakt in, eftersom de vet vad det handlar om. Släpper när hästen är inne med hela halsen och bogarna i trailern ungefär.

Att jag tar det i flera steg beror på att jag vill att hästen ska vara van vid att stå SJÄLV inne i trailern samtidigt som det stängs om den bakifrån, men jag brukar kunna gå väldigt fort fram mellan de olika stegen (ungefär ett steg/gång efter att jag vet att hästen är helt trygg i steg 1). Alla mina hästar har lastat sig själva utan några som helst problem.

Min häst har klaustrofobi och gillar inte när det blir trångt.
därför har det varit naturligt redan från första början att jag skickar in honom i trailern, då han tycker det blir trångt och tänker bakåt, om jag går före in.

jag har fortfarande en medhjälpare som står längst fram med klappar och beröm när han går in. men han går in utan mig. jag står jämsides på sidan av rampen och smackar på honom och då går han in. som sagt - han har tydligt talat om från början att det passar honom bäst.

hur har jag lärt honom att bli inskickad? Man börjar nere på rampen med att kunna kontrollera stegen hästen tar. dvs framåt och bakåt. sen går det lätt och av sig själv. tycker man har mera kontroll på hästen när man står på sidan än när man går före faktiskt.

Min häst har gjort hela resan, från svårlastad* till att gå på själv och jag gjorde så här:

1. Jag gick in först och lastade hästen med tryck och eftergift. Tog några gånger innan pålle var med på noterna.

2. Nu följde pålle med i stort sett direkt och i stället för att gå in först tog jag linan kring frambommen och igen metod tryck och eftergift. Absolut ingen vinschning! Första gången tyckte han det var lite konstigt att gå in i transporten själv, men vande sig snabbt!

3. Började skicka in! Nu var han lättlastad med lina så inskickningen behövde vi aldrig öva. Jag följer med en bit upp på lämmen på hans högra sida så att jag kan sätta för bommen utan att gå bakom honom. Stänger läm och går fram och sätter fast honom. Eftersom min häst var skeptiskt till transporten har han alltid lite gott som väntar i transportkrubban. Lastar ur genom att knäppa loss fram och sedan öppna bak, på kommando backar han ut.

Ja, jag är mycket över stolt över hur duktig pålle har blivit!:love:

Lycka till med lastträningen!

* Tog cirka 30 minuter att lasta, så kanske inte extremt svårlastad, men det gick absolut inte att lasta själv.

Tack för svar alla! nu känner jag mig inspirerad att börja träna lite! alla verkar ju kunna ha gjort det utan några större dramatiska händelser, låter ju bra. Lite mat inne i transporten kan nog va bra, iallafall för att inte tänka bakåt med en gång. Det är ju väldigt praktiskt att kunna lasta och åka själv.

Kom gärna med fler tips om nån har!

Min häst har på ett halvår gått från att man måste vara 3 man vid lastning till att gå in själv i släpet... Det var som om poletten trillade ner - hos mig ;)

Jag har tränat på att gå in med hästen både framför och bredvid. Sedan på att gå in med hästen men jag går på andra sidan mellanväggen. Vi tränar på att backa på rampen 1-2 steg och sen gå in och ut så det ska kännas okej.

Vi har kommit så långt nu att hästen går in själv när jag står bakom den andra spiltan/mellanväggen. Så jag står fortfarande uppe på släpet med honom. Just nu övar vi på att han ska stå i släpet och äta hö och jag går omkring på andra sidan mellanväggen och gör konstiga ljud och så hoppar jag jämfota på stället som får släpet att rucka och skramla lite. Han blir lite osäker då så det är det vi övar på. Jag stänger inte bommen bakom honom vid lastträning för jag vill att han ska känna att han kan komma ut.

Men hela min tanke bakom är att utsätta honom för något som är värre än faktiskt åka transport. När han vänjer sig vid det kommer inte åkningen kännas farlig. Fast han har alltid åkt bra men det kan alltid bli bättre :)

Övar bara korta stunder och slutar alltid när det går som bäst. En dagen är det 2 minuter, andra dagen en timme (fast det var längesen vi behövde öva så länge.. max runt 10-15 min nu nån gång i veckan)

när jag köpte min häst så testade hon mig lite + att hon var van vid stooor lastbil.
Så då var det alltid att någon fick så bakom och visa spöet eller ryta till lite, aldrig våld, men bara bestämd, hon fick INTE börja strula för det var då det tog tid. Skulle ändå klassa henne som vääääldigt lättlastad redan då.

Sen en dag så skulle jag få hjälp, men stallägare hade varit tvungen att åka iväg, så där stod jag själv med ångest... Så jag testade att leda in henne, men hon följde med ut, sen ledde jag in henne igen, å då stod hon kvar :D

Efter den gången har jag alltid lastat själv, det svåra var att lasta ur själv, för hon ville uuuuut och väntade inte på att bommen skulle av. Hon kan vara lite "drama-queen" så när hon började backa och kände bommen och "kastade" sig fram och undrade vad som hände, då blev matte lite skakis :angel: Men det tog 1-2 gånger, så förstod hon att "varsågod" = nu får du gå ut.
Nu får jag oftast gå in å hämta henne, har övat på att hon ska kunna stå i transporten och vänta, att saker och ting kan ta tid.

Är verkligen superstolt och nöjd med min häst idag, hon är verkligen guld att åka med + lasta, helt själv! :bow: :love:

Tror inte att man ska göra en så stor sak av det, bara testa så funkar det säkert :D Bara hästen litar på en så!

just ja, grimskaftet håller jag i å lägger över ryggen på henne alt. kastar framför henne vid bommen, när hoska ut så knäpper jag loss henne och sätter på grimskaftet, sen går jag på andra sidan mellanväggen å håller i henne, tar bort bommen, viker undan mellanväggen. Brukar gå in på hennes sida då och vika huvudet mot transportväggen så hon backar rakt eller lite mer mot mitten.

Senast ändrad:

Iom att jag såg mkt lastningselände som ung på ridskola, men även med privatägda hästar, så bestämde jag mig för att göra så bra som möjligt. En ridskolehäst som jag skötte- reds in.

Jag börjar med att leda in den. Den får gärna undersöka lämmen osv.
Den ska innan det ha lärt sig att alltid följa med mig o har sagt- Gå in- varje gång den ska in i boxen. Stanna ska den oxå veta vad det betyder.

Om jag har haft möjlighet så har den unga hästen fått se när andra lättlastade hästar går in.
Lastar en hungrig häst o ger den sin måltid där ett par ggr.
Är mkt försiktig med att stänga luckan o än mer den övre.
Har alltid öppet framtill!!!

När det funkar försöker jag med att den ska gå in själv. Går det inte på ett par försök, så leder jag in den o tar det en annan dag.

Har gjort så även med åringar- funkar fint.

Sen är det jätteviktigt att man inte håller emot om den backar, utan bara gör om. Inte skapar ngt obehag!
Urlastningen är minst lika viktigt. Man styr bakdelen med att rikta huvudet åt motsatt håll som man vill att baken ska gå till- att den inte trampar snett utanför luckan.
hästen skall aldrig sitta fast när luckan är nere!!!!!

SEN vill det till att man kör aktsamt. En ovan häst måste lära sig hur man balanserar i svängar.

Senast ändrad:

Menar du på att du öppnar luckan med lös häst och ingen bom när du ska lasta av?

Bommen är kvar!
Luckan är inte nere om hästen inte ska tas ut.

Säger sen - backa.
Har sett till att grimskaftet inte kan fastna i ngt.
att lägga det över ryggen är en säkerhetsrisk- svårt att få tag i- om hästen blir rädd för ngt när den kommer.

Senast ändrad:

Då är jag med :)

Livsfarligt annars,men man har sett en del tyvärr...

Me too:eek:

Förstår mig inte på folk som t o m åker o tävlar o inte vet om de får hem hästen.

Hästar som kastar sig osv är såna som har fått ngn form av obehag vid lastning/ urlastning eller under själva körningen.

En del hästar "stänger av" helt eller t o m lägger sig ner o folk tror att de är bara dumma:mad:

Om man är väldigt osäker så känner hästen det. Det är då bättre att man överlåter det åt ngn som är cool o kunnig. Många gör affär av det o t o m stoppar hästen- fast den faktiskt är på väg in:crazy: Säger till hästen att det är ngt väldigt läskigt.

Det allra bästa är om man kan träna ensam- i lugn miljö- gärna på inhägnat område- utifall.

Senast ändrad:

I mitt släp kan man lätt fälla frambommen.
Så jag har stängt dörren, den lilla fram, fällt frambom och ställt en hink med eftermiddagsfodret fram i transporten och lett fram en hungrig häst.

Han har fått gå in och käka, inga bommar varken fram eller bak har satts fast. När han bara har promerat in, så har jag satt frambomen som vanligt och bett en mäniska stå framtill och skaka hinken med foder.

Första gången var han lite tveksam, hästar gillar ju att äta i från golvnivå, men han lärde sig snabbt. Sist så tog jag även bort mäniskan.
Men jag bjuder alltid på något när han går på.

Förstår mig inte på folk som t o m åker o tävlar o inte vet om de får hem hästen.

Hästar som kastar sig osv är såna som har fått ngn form av obehag vid lastning/ urlastning eller under själva körningen.

En del hästar "stänger av" helt eller t o m lägger sig ner o folk tror att de är bara dumma:mad:

Om man är väldigt osäker så känner hästen det. Det är då bättre att man överlåter det åt ngn som är cool o kunnig. Många gör affär av det o t o m stoppar hästen- fast den faktiskt är på väg in:crazy: Säger till hästen att det är ngt väldigt läskigt.

Det allra bästa är om man kan träna ensam- i lugn miljö- gärna på inhägnat område- utifall.

:bow::bow:

Har inte orkat läsa hela tråden men va o tittade på en transport i somras som hade en ny funkig funktion. När du lastat häst så kan du dra i ett handtag och bommen går då igen bakom hästen medans du hela tiden kan stå framme hos hästen. Jag va helt impad! Tänk unghästar som gärna slänger sig ut där alla som är inblandade riskerar livet för att hinna få upp bom och läm. Men d är ett dyrt o kanske inte d lämpligast för dig.

Jag slänger bara grimsakftet över halsen o smackar på så går alla mina in (dock inte 2-åriga hingsten :0)

D va när jag få¨tt körkort o började köra mycket själv som jag tänkte: Ja de går ju alltid in med mig så varför skjulle de iknte göra d utan? I början ledde jag fram dem så huvudet o lite till redan va i transport sen ställde jag mig lite bakom o smackade skulle de mot all förmodan bestämma sig för att backa ut igen gäller det att få tag på tyglar/grimskaft snabbt. Samma sak när du ska lasta ut. Jag öppnar bak drar lite i svansen och säger: kom så går de ut.

Men pass upp ibland blir d för smarta och backar ut jättefint för att på slutet vända huvet ifrån en så man inte få tag på tyglarna och springer iväg....min ponny gjorde gärna så ett tag....men en morot eller två så insåg han att de va bättre med matte :0)

jag har ett 4-5 meter långt grimskaft eller longerlina som jag lägger över frambommen vid urlastning. Så när hästen backar ur (min häst kastar sig ur men stannar så fort han har alla fyra på marken) är det lätt att hinna hugga linan. Som en säkerhetsgrej.

Jag lastar aldrig ur i träns, det är för farligt anser jag. Det är ett stort skämt att man måste ha det vid urlastning på vissa tävlingar. Kan man inte ens hålla sin häst på tävlingsplats är man nog inte redo för tävling alls anser jag... Men det är en helt annan diskussion.... :)

Ledde in min som vanligt först och mamma fällde upp luckan. Sen kom jag på en dag att jag ville skicka in honom så jag stannade helt enkelt vis sidan av luckan och smackade.

Första gångerna behövde han styras lite med en hand på grimman men tack vare att han var/är relativt lydig för röstkommandon så var det bara att säga åt honom att stanna inne när han först ville backa ut så fort han kommit in (han tappade ju matte utanför :p).

Nu går han lös med grimskaftet över halsen och behöver i enstaka fall en smackning o en pekning på släpet så går han in o stå kvar.

Ut lastar jag som vanligt med mig vid huvudet eftersom jag ändå tar loss honom. Kör mamma honom själv lossar honom honom och öppnar sedan och ber honom backar ut/säger åt honom att stå kvar om han vill gå ut för tidigt.

när jag lastat själv och det är iofs även så jag gör med den svårlastade hästen:

Longerlina på hästen.
Leder in den som vanligt, går ut genom skötardörren med linan i handen och stänger transporten då.
Går tillbaka och sätter fast hästen i transporten.

Ut brukar jag ha hjälp, men jag har aldrig haft hästar som kastat sig ut, utan alla väntar tills man säger att det är okej att gå ut, så då tar man ner lämmen släpper bommen och petar på hästen att den får gå ut, vissa har man fått gå fram till för att de ska gå ut till och med.

KL
Jag lastar oftast 2 samtidigt. Har en brevid mig och en bakom mig. NÄr den första börjat gå in så går även den andra in direkt och jag står kvar och lägger på bommarna. Grimskaften ligger runt halsen på dem. Hissar upp lämmen och stänger över luckan innan jag går in och sätter fast dem.

Jag som oftast kör 2 i släpet framför allt till tävling undrar hur ni som aldrig hissar ner luckan med fastsatt häst i, gör om det endast är en av dem som ska ut :confused: Själv fronturlastar jag oftast.

Skulle aldrig få för mig att lasta ur i grimma på en tävlingsplats, ingen plats heller där jag sedan måste klä om hästen till träns. Varför, jo det är så lätt att de kommer lös när man sen ska ta av grimman och på med tränsen. Om ni nu är så rädda för att lasta av i träns, ha grimman ovanpå istället. Jag har varit på körtävlingar där hästar i full körmundering har kommit lös då någon mindre smart person haft dem uppbundna i grimma utanför transporten för att sedan byta till träns.:mad:

Hos oss är det bara någon enstaka unghäst som bråkar vid lastning, då åker en lastningssele på direkt. Dessa ungdjur är inte rädda för transporten, de är mer som Ior, sätter sig och blir en åsna. Då hjälper inte att låta dem lukta på lämmen. Gör ni även så när de ska in i stallet och in i sin egen box. Mina djur lär sig tidigt att gå ut o in genom alla stallets dörrar o vrår, de lär sig även tidigt att en transport är inget mer ovanligt än sin egen box. De åker oftast transport redan som föl med mamma brevid sig.

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
522
Senast: Emiro
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
849
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
427
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama