Ni som har hästar som inte 'tål' havre, hur reagerar de?

Alexandra_W

Trådstartare
Ja som rubriken lyder, ni som har hästar som inte 'tål' havre, utan blir 'knäppa' av havre, hur reagerar de? Hur snart märks det om ni ger havre, och märks det även om havren är via ett färdigfoder?

Lite nyfiken, slog mig nämligen nyss som en blixt från klar himmel att det KAN vara så att valackens allmänna flipperfrispel under första halvan av träningen igår, som är väldigt olikt honom (spelade rädd för både det ena och det andra, livade upp tillställningen genom att inbilla sig att det fanns spöken i varje hörn som man måste kasta sig hysteriskt för, for som en projektil vid möten med andra hästar, och utsåg en liten gul ponny till djävulen själv.. Bland annat..)till viss del beror på att jag börjat ge honom Krafft Sport.

Enligt förre ägaren så har ägaren innan denne sagt att han INTE tål havre utan blir komplett knäpp/galen då. Förre ägaren har inte provat ge havre. Jag har inte heller gjort det, förrän nu då när jag börjat ge Krafft Sport (i ca 5 dagar). Jag är INTE alls övertygad om att KS kan ha med saken att göra, men det slog mig som sagt att det kanske påverkade. Eller inte.

Men därför jag ville höra andras erfarenheter. Har haft en 'havretossig' förr, hon var helt seriöst övertygad om att hon kunde flyga om hon åt mer än ½ kg havre i ren form. Däremot gick exvis groov utmärkt att ge.

Sv: Ni som har hästar som inte 'tål' havre, hur reagerar de?

Hade en nordsvensk bruksdam som blev fullständigt överhet på havre. Hon blev i stort sett oregerlig, välte vagnar och timmerkälkar, slet sig för kusken (hade en specialinhyrd kunnig körkarl för hennes körträning) och älgade runt på en täkt med utrustningen slängande bakom sig. Steppade hysteriskt, svår att få kontakt med. Stod still på kommando men hon hoppade på stället...mycket uppe på bakbenen o.s.v...det kom plötsligt efter att den här karln kört henne u.a. under ett par månader men då han utökat körtiden och vikten på lasten ville jag ge henne lite mer och hade börjat lägga in 0,2 kg havre för att sen öka på vartefter hon lastades och kördes mer och mer...men körkarln bad mig vänligt att sluta med havren...:o...hon blev fin att jobba med efter att havren togs bort...

Hon var en energisk häst även utan havre men med full kontroll i alla lägen.

Lånade ut henne till en ridskola och förmanade vikten av att hon inte skulle äta ens den minsta havrebit...fick ett samtal efter någon månad där hästen beskrevs som fullständigt vansinnig, sprang runt runt i boxen så spånet packades utmed väggarna, hon släpade sina skötare, mejade ner folk och var allmänt galen...och då fick jag reda på att hon givits 0,5 kg havre:eek:...dagligen:crazy:... Havren togs bort och hästen blev lugn och hanterbar igen men dom vågade inte ha henne kvar för folk hade blivit rädda, med all rätt.

Väl hemma igen tog min då 11-åriga dotter och hennes kompis över skötseln och ridningen av samma häst. Hon fick kornkross och mineraler och var hur lugn och fin som helst...

Jag har också en nordsvensk som absolut inte får någon havre.
Det räcker med en liten näve, skrammel i krubban i en dag eller två för att han ska reagera som om han gick på amfetamin eller något.
Rädd för sin egen skugga (definitivt andras skuggor). Okontaktbar, lyssnar inte alls, nära på farlig att hantera.
Tycker inte alls det låter konstigt att den reaktionen du fått skulle bero på kraftfodret.

Min står havrefri sen väldigt tidigt inpå då han hamnade hos mig, då han köptes för 4 år sen.
Han reagerar så att han blir VÄLDIGT tittig, VÄLDIGT i gasen, och VÄLDIGT "dum-het" av havre. Dvs energin är inte ngn positiv energi utan används till negativa saker och dumheter helt enkelt. När dumheten tar sig som värst uttryck blir han rent ut sagt istadig i sin het-het om man säger så. (Till detta skall noteras att jag i princip ALDRIG bedömer att hästar är dumma i ordets sanna bemärkelse. Men i detta fallet sker det faktiskt. så detta illustrerar verkligen graden av det hela i fråga om hur han blir).

ALLT sånt försvinner utan havre (ja det är sant - utan överdrift). Han är den mest o-tittiga häst som finns, samt väldigt positiv till arbete och rättar sig inför det mesta.

jag har i ngra korta perioder fodrat tex en musli som innehållit havre. det var under en period han tränades och var igång väldigt hårt, som jag lade till detta som extra komplement i foderstaten. då märktes ingen reaktion trots att det ingick lite havre i det färdigfodret. dock var det som sagt i små mängder och en kort period. har sedan använt havrefri musli då jag använt det som komplement. Utöver det står han på korn istället för havre, som basen i kraftfodret.

Låter ju troligt att det är fodret som är en komponent i det hela om det kommit så drastiskt samt du fått uttalandet om ev. havre-konflikt från förra ägaren.... varför Krafft Sport? det är ju tänkt för hästar som är oerhört igång och högpresterande? du borde kunna hitta ett låg-bränsle foder som funkar bättre.

Senast ändrad:

Förr-förra ägaren hade en hel del andra påståenden helt utan grund, därav att jag inte rakt av tror på att hästen blir 'skogstokig av havre'. Han har dessutom ätit både groov 125 och grund innan utan att bli 'skogstokig'. I rätt hög mängd jmf med den mängd Sport han får nu (dock tror jag havreinnehållet är högre än i sporten). Han har gått på 2½ kg grund resp groov tidigare utan problem (plus annat) och får nu 0.7 kg sport (+ annat, havrefritt)

Att jag valde att prova Krafft Sport är för att det var det jag hittade med mest energi men ändå låg volym. Han behöver mer energi (MJ alltså) i foderstaten, samtidigt som jag vill hålla ner volymen (annars kunde jag ju ge exvis Hestekraft, men det blir så stor volym). Det finns tyvärr inget högenergikraftfoder som är havrefritt men har låg volym =/

Ni som har hästar som blir 'tossiga' av havre, tex din mackan som blir ubertittig och 'dum', är det så att säga opåverkbart, eller går det att jobba igenom? Där är nämligen en av sakerna som gör att jag inte direkt är beredd att tycka direkt att 'det måste vara sporten', han var TVÄRFIN andra halvan av passet när vi hade 'bråkat färdigt' och han hade dämpat sig. Och nu vet ju inte jag hur denna ev 'havretokighet' skulle ha yttrat sig för just den här herrn, utan kan bara jmf med den enda som inte tålt havre jag haft, och hon var inte påverkbar i de lägena, det gick aldrig att 'jobba igenom' utan hon var lika tossig och övertygad om att hon kunde flyga oavsett om det var i början av passet eller slutet. Hon blev bänglig att hantera med, den här killen är lika trevlig att hantera som vanligt.

Han är i högre kondition nu än han någonsin varit sen han kom från galoppen, och det krävs dessutom mer jobb av honom. Den högre konditionen har visat sig i betydligt mer 'krut' än tidigare, och det finns alltså en radda andra anledningar som kan spela in än havren. Samtidigt så kan just 'tål inte havre' vara en av de (få) saker som förr-förre ägaren sa som inte var ren rappakalja utan verkligen stämmer.

Men han får fortsätta äta sin Sport ett tag till, och så får vi se vartåt det bär, en gång är ingen gång, men blir det flera gånger så är det ju bara ta bort den igen och se.

Stod ett fullblod på ridskolan för några år sedan. Det gick inte att ge honom havre. Höll på att riva boxen och när tränaren skulle rida honom var han i stort sett inte kontaktbar. Höll på att hoppa rätt in i ridhusväggen..... När han inte fick havre var han en mycket trevlig häst både att rida och hantera.

Satt upp på min madam för några år sen och märkte rätt snart att något var galet. Jag hade då haft henne i fyra år och visst en pigg, tittig och framåt häst har hon alltid varit men jag har aldrig kännt mig rädd. Men den gången, ja då blev jag rädd för att sitta kvar för hon var som en atombomb på väg att explodera och okontaktbar eller snarare om jag hade försökt mer än jag gjorde då hade bomben exploderat. Det var oerhört läskigt. :crazy: Jag red inte mer, vågade helt enkelt inte, så om det skulle försvunnit efter lite jobb kan jag inte svara på.

Då fattade jag ju inte varför men så slog det mig att jag tyckt att kornkrossen sett lite annorlunda ut så jag bad en annan titta på den och första orden var att "det är krossad havre i det där också".

Slängde påsen och har sen dess inte gett havre och hennes beteende har aldrig visat sig igen. Dock ska sägas att hon senaste året fått Krafft pluss grön som innehåller en liten del havre och det verkar fungera även om hon inte är i närheten av den kondis hon var då, om det nu skulle påverkat.

Min foderhäst funkar inte heller helt tillfredställande på havre. Ägaren sa att hon blev helt galen av havre men då jag vet att hon kan överdriva lite testade jag eftersom havren ingår i stallhyran.

Och galen kanske hon inte blev, men oerhört istadig och tittig! Kände lite som mackan beskriver, att hon använde all energi till att "dumma" sig.

Däremot funkar hon bra på grunden, då blir hon mer pigg framåt så att säga. :D

när jag köpte min kuse fick jag det rådet att inte ge henne havre. var vid jul å ville vänta med foderköp så hon fick samma mat som våra övriga hästar...havre å kraft groov...gick inte så bra...jag fick longera 20 min innan jag red så hon fick rasa av sig. homn blir super pigg å bockar å far...hästen kan inte skritta...
Nu får hon havrefrittt färdigfoder, både pellets å müsli. hon får även kornkross (fettet i korn ska tydligen göra dom lite lugnare i skallen...har blivit bättre!)...plus dt vanliga;fri tillgång till hö å så mineraler.

Ni som har hästar som blir 'tossiga' av havre, tex din mackan som blir ubertittig och 'dum', är det så att säga opåverkbart, eller går det att jobba igenom?

Svar ang. mitt enskilda fall: Jag tyckte att personlighets illustrationerna var tillräckligt frekvent återkommande för att inte anse det särskilt produktivt att "jobba igenom" då det ständigt var tvunget att upprepas och var en konstant färskvara, och därmed inte ledde till ngt vidare produktivt.
Nu är det ju som sagt flera år sen och han har som sagt gått på havre i mindre mängd i period sen dess, som del av färdigfoder. Det är mycket möjligt att det skulle gå att introducera ren havre igen och prova, men jag har inte funnit ngn anledning då han står väldigt bra på andra typer av kraftfoder. Så jag fortsätter på den havre fria dieten då det verkar fungera ypperligt för hästen.

min förra häst "tålde" inte havre tyvärr tog det ett halvår innan jag förstog varför hon var så jävla het.. kunde stå på stället och galoppa, kunde inte stå stilla utan for ner i diken upp på vägen osv..

när jag sedan bytte ut havren till korn blev det stor skillnad.. och då fatta jag:idea::crazy:

Min blir knäpp på havre,all energi sätter sig i huvet och allt är livsfarligt..

Min D-ponny spårar ur alldeles om han får mer än 0,5 liter havre. Små givor går bra men över det är det inte samma häst man har längre...
Det är inte det att han blir "pigg" på något vis, utan havren gör honom tokig! Han är livrädd för precis allt, oavsett om vi rider i samma ridhus vi alltid tränat i, skrittar samma stig vi alltid skrittat eller leds i samma stallgång han alltid gått i.

Minsta lilla och han flyger iväg, framförallt blir han mycket stirrig och hetsig. Orolig, kan inte koppla av alls och rycker till för småsaker.
Blir istadig att rida ut på.

Nu äter han istället Groov 125, som faktiskt innehåller havre men det märks inte av alls. Han har dunderframåtbjudning utan att vara tittig.

Ni andra får gärna svara på om tittighet/istadighet/tokenergi/etc så att säga är konstant, eller om det dämpar sig med jobb/går att jobba igenom?

I nordsvenskens fall gick det att "styra" en del men hennes tossighet var ihärdig. Det gick alltså att få henne att lyssna till stopp, men att lasta en timmerkälke när hästen hoppar på stället och reser sig m.m. (dock utan att rubba kälken) är inte så kul. När sen körkarln skulle köra hann han med nöd och näppe sätta sig tillrätta innan hon först reste sig och sen laddade i full fart i ca 100 meter innan hon kom ner i en taktfast, energisk och mäktig skritt/trav. Hon kördes i flera timmar och det la sig inte under det att hon fick denna lilla mängd havre. Det var just under en start efter lastning som, när hon reste sig och laddade iväg som körkarln rasade av och tappade henne...

Hon var även mycket energisk med bara korn/mineralgiva men inte så explosiv som när hon gick på havre.

Jag red henne också de dagar hon inte kördes och jag upplevde det som att det, till slut, gick att få igenom lydnaden och hörsamheten men med bibehållen explosivitet och det resulterade i att hon inte gick att rida avslappnat på något sätt utan att rida på en "krutdurk" fick ett ansikte här.

Jag hade aldrig satt upp min 11-åriga dotter på henne då...men när all havre var borttagen kunde jag låta vem som helst rida henne...

Okej, jättetack för svaret.

Herrn här, som jag ju dock inte har met utsago om hur han 'ska bli' på havre än att han 'blir skogstokig/helt knäpp' var nämligen inga problem att efter sisådär en halvtimmes tokerier och explosibitet få att tagga ner, och den andra halvtimmen av passet var han kolugn och tvärfin. I min värld med dess ytterst begränsade erfarenhet av de som inte tål havre talar det emot att det var havren som gjorde det, speciellt som han är lika lugn och stillsam som vanligt att hantera, och inte blev 'tossig' alls i skritt, däremot trav och galopp som sagt betedde han sig helt 'ur det blå' för att vara honom.

Ja...utifrån min erfarenhet så torde din häst, om det nu är havren som spökar, fortsätta vara överladdad även efter en stunds arbete. Nordisen var ju högexplosiv hela tiden...även efter 3 timmars skogskörning. Hon var ju även överladdad i boxen...

Jo precis, det är ju min enda erfarenhet med. Men samtidigt så mitt kblsto är den enda jag har personlig erfarenhet av ang hästar som blir tossiga på havre.

Men, vi får väl se, herrn får käka vidare sin sport, och så får jag utvärdera efter ett tag. En gång är ju ingen gång liksom, och först hade jag inte ens en tanke på havren, det slog mig sen.

Min häst liknar nog Pirayas när det gäller att inte tåla havre, bortsett från att min inte kan stå stilla alls; varken i boxen, i hagen eller på kommando. Han slänger sig åt alla håll och kanter, vet inte var han befinner sig eller vart han går, är antingen full fart framåt, bakåt, åt sidan eller upp i luften.

Min klarar av att äta Krafft Grund även om han blir bättre på annat foder; Groov klarar han av att äta (vet inte varför) men Krafft Sport går inte alls.

Min häst blir inte bättre av motion, det går att låta honom arbeta hårt hela dagen och han är ändå inte kontaktbar. Ju längre tiden går som han får havre, så blir han bara värre.

Min lilla quarter, blir som galen på havre.
Han är bara 3,5 och jag har ridit in honom själv.

lämnade sedan i väg honom till tränare i höstas och där fick han havre.
Hon märkte inget kontigt :smirk:
Men när jag fick tillbaka honom och red ca varannan dag istället för varje, så började det hända saker ;)
Han flummade runt i ridhuset, tjafsade mot tygeltagen hoppade i stort sätt jämfota :eek: han som alltid varit en liten ängel!
Trodde han var i trotsålder, men kom ändå att tänka på havren.
Bytte ut det mot annat foder, och ca 1 vecka senade var han sitt vanliga lugna jag :banana:

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 928
Foder & Strö Har 2 varmblod. Den ena blir väldigt het om den får mkt havre har jag fått veta av förra fodervärden. Den andra som jag har vet vi inte...
Svar
2
· Visningar
1 449
Senast: Worlds
·
Foder & Strö Har lite frågor angående havre. Jag är inte jättekunnig om hästfoder men har haft egen häst och gjort foderstat mm. Nu tar jag hand...
Svar
17
· Visningar
1 895
Senast: Fragile
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 697
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka