Ni som har hästar med MUGG.!

Cinderella90

Trådstartare
Har läst att det är många som undrar hur dom ska få bort muggen från deras hästar.
Jag har ett SUPER TIPS till er alla som inte har ngt "botemedel".
Ni ska använda Grönsåpa som ni spätt ut, givetvis o sen bara "smörja" "tvätta" på det där ni ser att det behövs.
Jag lovar att det funkar, jag själv har haft mkt problem tidigare med mugg på hästar men fick tips av vår hovslagare om detta, o det funkade faktiskt!!!:)

Sv: Ni som har hästar med MUGG.!

Det kan jag berätta att det funkade inte alls på min häst. Jag fick ha henne ståendes på klinik i en vecka innan det började ordna upp sig och då var det torskleverolja som gällde, inget annat.

Dessutom i kombination med lite salvor och antibiotika.

//E

När jag jobbade på ridskola var det en del lektionshästar som hade mugg och där behandlade vi med Fucidin (örondroppar för hund) en orange flaska. Först tvättade vi med Vips Citron (handdiskmedel) och det funkade bra!! Jag har själv använt Fucidin till min unghäst och det funkade då med. Jag vet att det är fler som använder det just till mugg. Tror det finns receptfritt på Apoteket. :idea:

man kan lägga ett våtvamt omslag på också med saltlösning, låta det sitta på ngn timme och sedan försvinner i princip muggen direkt, allt det torra försvinner och då är det bara att smörja. fick tipset av en veterinär ja hade praktik hos. :)

Det funkar säkert på en del hästar, som med alla huskurer, på min gjorde det inte!

Dessa olika huskurer fungerar säkert bra i många fall men tyvärr när man har en envis mugg så hjälper de inte. Jag har provat igenom det mesta (dock inte grönsåpa) och muggen spreds bara mer och mer.

Jag kan säga så här, grönsåpa är bra när hästen inte har utvecklat massor av mugg. Vi tvättar bort smutsen med såpa och sedan när hästen är ren så på med lite mer som inte skjöljs bort, då blir det dom en liten "hinna" som skyddar hästen. Det är nog inte något att använda om hästen redan har mycket mugg, då krävs det andra grejor.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 799
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
3
· Visningar
720
Senast: ylvali2
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka