Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

Absolut, jag håller helt med!

Det jag tror att jag vinner mycket på är att jag inte vill ha ett stort flådigt hus, utan ett litet där lägre standard inte skrämmer mig. Sen hoppas jag kunna anlägga bana så småningom och förbättra lite pö om pö.
Det som kan dra iväg rejält i pris är att jag vill ha mycket mark. Men å andra sidan får man inte allt man vill ha! Sen beror förstås område hur mycket som helst i vad gården kostar. Men jag låter drömmen fortsätta leva!
 
Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

Skaffa en friggebod så flyttar jag in så kan vi leva billigt och smidigt ihop - men ändå inte ;)

Egentligen vore det ju helt perfekt att hitta en gård med två boningshus och kunna hjälpa varandra både ekonomiskt och praktiskt. Jag vet bara inte alls hur man skulle lösa något sådant juridiskt. Om man inte helt enkelt hyr ut ett hus, men då måste man ju ändå själv klara alla lånen.

Får jag jobb i Hallsberg kan det diskuteras :up:
 
Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

Sen beror förstås område hur mycket som helst i vad gården kostar. Men jag låter drömmen fortsätta leva!

Det där är ju tämligen avgörande, här kostar ett ruckel med mark till en yttepytte rasthage 3 milj.
Då är det ju dessutom renoveringsbehov på 1 miljon eller 2 och ligger inte direkt centralt :mad: :meh:

Men vill man bo ännu mer ocentralt kan man få en bebolig gård för 200 000:- O_o

Ibland vill jag köpa en sån där billig söt liten gård, tills jag inser att det är typ 5 mil enkel väg till närmaste pyttelilla lanthandel...
Å ännu längre till ett eventuellt arbete..
 
Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

Nu blir jag förvirrad, trodde du bodde några mil ifrån mig, känner inte riktigt igen prisbilden :)

edit. men jag kan ju ha förväxlat dig med någon helt annan användare!
 
Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

Jag håller med DarkInNight att jag blir förvirrad på geografin... Men jag förstår precis vad du menar.

Jag ska ju bli lokförare och då har jag faktiskt möjlighet att bosätta mig där det är billigt att köpa gård. Hallsberg, Nässjö, Tierp, Ånge är exempel på orter med ganska goda möjligheter till jobb och en rimlig prisbild. Sen är kanske inte de orterna det roligaste som finns, men det finns större orter i närheten dit man kan åka när lusten faller på. Och ja, jag hemnetknarkar en hel del.... Det är dock ett år innan jag eventuellt kan köpa något.
 
Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

Nu blir jag förvirrad, trodde du bodde några mil ifrån mig, känner inte riktigt igen prisbilden :)

edit. men jag kan ju ha förväxlat dig med någon helt annan användare!

Jag bor i Falun, å du bor väl någonstans i dalarna?

I Falun så får man ju typ ingenting för pengarna, finns en "Hästgård" till salu någon km från där jag har hästen nu och den är utlagd för nästan 3milj och på bilderna ser det bra ut men tittar man på riktigt så inser man snart att allt är fusk och fasad så jag och min sambo hade fått riva allt och börja om från början om det ska vara rätt och riktigt gjort.
Sen är "marken" hela typ 3000 kvadrat så ja det är ju en yttepytte ruta till hage och ett yttepytte stall där det inte finns förvaring för hö eller så... :meh:
Men läget är bra, men omgivningarna är inte så vackra...

Men typ Lumsheden eller utanför Svärdsjö så får man ju en hel gård för några 100 tusen O_o
Men då bor man ju mitt ute i ingenstans också, med betoning på ingenstans.
 
Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

Det där känner jag igen. Allt där jag bor kostar massor med pengar. Och hur "renoverat och inflyttningsklart" det än är, så måste man i princip alltid ändå renovera hela skiten. I min fästmans hemstad kostar husen en bråkdel av vad de gör här.

Så jag fattar verkligen inte hur folk har råd med både det ena och det tredje.

Vi har lite lånelöften redan, och de flesta banker skryter på oss om våra inkomster. Ändå beräknas vi få ta endast 220 000 € lån. Det stör inte oss, för vi vill inte betala ihjäl oss, utan siktar på ett betydligt mindre lån. Jag bara förstår inte hur folk man känner tar lån på 350 000€ utan att blinka (+ billån, studielån, reselån o.s.v.) med sämre inkomster än vad vi har.

:cautious:

Vad är det jag har missat, liksom.
 
Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

Så jag fattar verkligen inte hur folk har råd med både det ena och det tredje.

Väldigt många har inte råd, de lever på lånade pengar och det går ett tag sen får dem en chock när det blir tillbaka-kaka.
Eller så är dem väl medvetna om vad dem sysslar med och har konstant oro och ont i magen för hur de ska lösa det varje månad när de inser att räkningarna trillar in allt eftersom.

Eller så gör dem som många av mina gamla vänner, de spenderar allt på yta och sen har de inte råd att göra någonting så sitter de med sitt fina hus, flashiga bil och flådigaste och hetaste kläderna ever men har inte råd med en pizza och ett glas vin ens utan det blir variation mellan makaroner och nudlar...
Ibland kan dem lyxa till det med havregrynsgröt.

Jag skulle ju inte göra så, jag vill må bra och ha roligt och för mig är det inte viktigast att vara flashigast även om jag också gillar fina grejor :)
Men alla är ju olika.
 
Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

Då var jag nästan rätt ute, trodde du bodde i Borlänge :)


Tänkte på att det för ett tag sedan var en ridanläggning till salu kring Borlänge någonstans för 3,5 mille (?).
Har sett några hästgårdar Säter/Hedemora för 1-1,5 milj

Men Falun har jag sämre koll på, det stämmer det du säger , Falun brukar väl vara lite dyrare.

3000 kvm för 3 miljoner känns som ett saftigt överpris, inget jag skulle betala
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

Då var jag nästan rätt ute, trodde du bodde i Borlänge :)


Tänkte på att det för ett tag sedan var en ridanläggning till salu kring Borlänge någonstans för 3,5 mille (?).
Har sett några hästgårdar Säter/Hedemora för 1-1,5 milj

Men Falun har jag sämre koll på, det stämmer det du säger , Falun brukar väl vara lite dyrare.

3000 kvm för 3 miljoner känns som ett saftigt överpris, inget jag skulle betala

Menar du Lerbäcken? Men där var det bara anläggningen till salu men inget hus att bo i :meh:

Har funnits en hästgård i Torsång för 3,5-4 milj men det var i stort renoveringsbehov och Milsbo som också varit till salu för typ 4 milj hade inte ens rasthagar så det räckte till alla boxplatser + att även det behövde en del renovering..

Säter/Hedemora har ju rätt priser men det ligger ju så off..

Näe jag håller med dig om att det är alldeles för dyrt i förhållande till vad man får. Finns inte ens ett garage så det passar inte sambon alls ändå.
 
Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

Ja, det måste ju vara så. Väldigt skrämmande.
 
Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

Menar du Lerbäcken? Men där var det bara anläggningen till salu men inget hus att bo i :meh:
Ja det var nog Lerbäcken jag tänkte på, så det var inget hus med, så dumt.

Har funnits en hästgård i Torsång för 3,5-4 milj men det var i stort renoveringsbehov och Milsbo som också varit till salu för typ 4 milj hade inte ens rasthagar så det räckte till alla boxplatser + att även det behövde en del renovering..

Just ja, Milsbo var ju också till salu.

Säter/Hedemora har ju rätt priser men det ligger ju så off..

Haha, ja kanske det

Näe jag håller med dig om att det är alldeles för dyrt i förhållande till vad man får. Finns inte ens ett garage så det passar inte sambon alls ändå.

Leta hus med mark och sen bygga stall och garage?

Så fort det står ett stall på gården (oavsett skick och storlek på hagmark) så höjs ju priset med 50% ...:crazy: , bättre köpa billigare hus med mark och bygga stall och garage själv
 
Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

Jag håller med DarkInNight att jag blir förvirrad på geografin... Men jag förstår precis vad du menar.

Jag ska ju bli lokförare och då har jag faktiskt möjlighet att bosätta mig där det är billigt att köpa gård. Hallsberg, Nässjö, Tierp, Ånge är exempel på orter med ganska goda möjligheter till jobb och en rimlig prisbild. Sen är kanske inte de orterna det roligaste som finns, men det finns större orter i närheten dit man kan åka när lusten faller på. Och ja, jag hemnetknarkar en hel del.... Det är dock ett år innan jag eventuellt kan köpa något.

Bytt jobb??
 
Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

Är på G att köpa egen hästgård framöver (en stor dröm!!!!) :D :D :D Min sambo och jag funderar över vad vi max accepterar för boendekostnad. Jag undrar - vad betalar ni för er gård varje månad? (Lån + driftskostnad)

Givetvis är det individuellt vad man accepterar som maxkostnad, beroende på inkomst och utgifter och prioriteringar :) Men det vore intressant att höra hur ni andra resonerar/resonerat!

Vad betalar ni? Vad är en för hög kostnad för er/vad är ert tak?

Hej!
Jag betalar mellan 3700-5300 kr pr månad för mitt ställe. Det ligger utanför Uppsala och är i totalt och skriande behov av renovering! Mitt lilla hus, som jag bor i nu, hade stått tomt i femtio år innan inflyttning.

Månatliga utgifter

  • Räntan (ej jämkad) och amorteringen kostar runt 1700 kr pr månad.
  • El 500-2500 kr pr månad (beroende på årstid och hur mycket jag eldar) Försäkring 500 kr pr månad


Årliga utgifter

  • Sotare: senast 2000 kr. Behövs minst en gång årligen eftersom jag eldar under aug-maj eldar dagligen i vedspisen.
  • Slamtömning: ca 1000 kr pr år
  • Sophämtning: ca 2800 kr pr år

Genomsnitt/månad: ca 500 kr.

Så, en kall vintermånad kostar det att bo 5300 kr att bo på min billigt inköpta gård.

Sedan tillkommer annat:
  • snöröjning
  • Vägunderhåll
  • Trädgårdsmaskiner/trädgårdsförbättringar
  • Ved/vedklyv
  • Fastighetsskatt

Jag har konstaterat att SEB:s krav av att man ska ha minst 8000 tkr kvar att leva för varje månad, när boendet är betalt (och om man är barnlös) är ganska vettigt, i allafall för mig.
Här i Uppsalaområdet är det svårt att hitta gårdar i fint skick för rimlig peng, så min lösning var att köpa ett renoveringsobjekt. Min gård är på 2,1 ha och har två bostadshus och sex ekonomibyggnader varav ett är stall. Det är inte billigt att bo i det heller. Har en lista som ständigt fylls på av nya utgifter och arbetsuppgifter så jag tror nästan att det aldrig kommer bli några hästar på min hästgård... :meh:

Hittills har jag renoverat skorstenen (25 tkr för nytt rör i två pipor), nytt avlopp (45 tkr), elsystem (ej klart ännu 20 tkr), hall inkl nytt golvbjälklag (18 tkr), badrum (55 tkr), sovrum (10 tkr), kök (halvfärdigt 11 tkr), två fönster (19 tkr).
Sedan alla arbetstimmar med skrapning, målning, rivning, tapetsering, kittning, snöskottning, vedklyvning, gräsklippning (tar sjuuuukt mycket tid! bra att du har en sambo som kan göra´t ;) ), panikartat och totalvirrigt trädgårdsarbete, sömnlösa nätter och timmar framför datorn i jakt på kunskap.
Nästa investering blir en ny borrad brunn 60 tkr.


...hmmm.... Blev nog lite "carried away" här... Det finns inget i din tråd som säger att ni ska köpa ett renoveringsobjekt bara för att jag var dum nog att göra det :)!
Men pekfingermoster (jag) fortsätter:
man ska inte glömma eller underskatta bilkostnaden! Jag har 7 mil t o r till mitt jobb. Då trodde jag (NAIV igen) att jag bara skulle typ köra 4*7=28 mil å så några nöjesmil, kanske tio mil, så totalt 38 mil pr vecka! Men icke. Alla inköpsturer (som oftast görs efter jobbet) och en extra stadstur pr vecka gör att jag kör runt 50 mil pr vecka.

Nu ska jag sluta tjata och lägga in några roliga smileysar istället:

O_o Underbegåvade brunnsrengöraren som sabbade min grävda brunn (typ. skyller på honom iaf)
:yuck: tömma råttfällor
:meh: grannar som tjuvkikar in i huset när de tror att jag inte är hemma
:arghh: när man vill skita i allt och bara måla naglarna istället, som en normal tjej.
 
Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

Halvt KL
Hur stora lån har folk med de lånekostnader som nämns?
 
Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

*KL*
Man behöver ju inte ha så bråttom utan ta det på lång sikt. Börja med lägenhet (BR) som man kan sälja efter några år. Köp radhus som i regel är billigare och sälj efter ytterligare år. Det gäller att det inte är orter som är på avveckling för då har du ingen värdestegring att tala om.
Efter 5-10 år har du ett kapital att stoppa in i en gård så du inte behöver ta så stora lån.

Vi har gått den vägen och har idag en U-gård i sydöstra Skåne från 1850-talet på c:a 200 m² och 12 ha. Våra lånekostnader och uppvärmning för gården är 4000 kr/månaden. Sedan tillkommer drift och underhåll av gården där vi investerar med eget kapital. Det går inte fort men vi har lån som motsvarar:a 30 % av taxeringsvärdet så vi klarar oss på knappt en lön om det skulle krisa. Får även intäkter från grovfoderförsäljning.
På de 24 år vi bott här har taxeringsvärdet ökat med över 300%.
Det är också vår pensionsförsäkring så det gäller att hålla lånen nere.:D

Så mitt råd är att skynda långsamt ;)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Ni som har hästgård - vad kostar den er per månad? (lån+drift)

Lån ca 4000 kr /månad.
El: Just nu ca 1000kr/månad på sommaren runt 600kr och i vinter lär det bli dyrare, 2500 kanske?
Sophämtning: 1800kr om året
Hem/Gårdsförsäkring: 600kr/månad

Vårt hus är på 150kvm. Vi har 1,5 hektar mark men får låna 3 hektar runt gården gratis av bonden till hagar samt 8 hektar till betesmark uppe hos grannen.
Vi tänker prata med bonden om att arrendera marken för att det ska kännas bättre för oss men han har hittills sagt att vi inte behöver det. Han brukar i ju för sig en del av vår mark så han tycker väl att vi byter jämt. :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
6 114
Senast: sona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp