Ni som har Globus Rockard till era shettisar...

I

izza

Vilken storlek har ni? Och vad är storleken på era små pållar? Jag ska köpa en till min shettis som är ca 95 cm hög, en ganska smäcker sak. (Har tex strl 85 i täcken) Ser verkligen fram emot svar eftersom jag vill ha hem vagnen så snart det bara går! Jag har tittat på en återförsäljare och där är skacklarna 135 resp 155 cm långa, vet inte vilken jag ska köpa:confused:
 
Sv: Ni som har Globus Rockard till era shettisar...

Jag har dom korta skacklarna på min vagn. Och den större ponnyn är väl kanske 90 hög ungefär och har 90 i täckesstorlek. Det funkar för oss, även om det kasnke är lite på gränsen.
 
Sv: Ni som har Globus Rockard till era shettisar...

Tack för svar till er båda! Men om du hade fått välja att se bara till den "stora" shettisen, hade du då valt den med längre skaklar? Hur mycket plats har du bakom hästen innan vagnen kommer?
 
Sv: Ni som har Globus Rockard till era shettisar...

Din häst är så pass liten, att den kan ha de korta skaklarna. När vi köpte vår rockard fanns tre storlekar att välja på. Shettis-liten, Russ-lite längre och Ponny-längst. Vi valde russkaklarna till vår Lillgris, (fast så liten är han inte). Shettisskaklarna hade blivit för korta. Han är 111 hög och i täcken drar han 105 eller 115, beroende på vilket märke det är.
 
Sv: Ni som har Globus Rockard till era shettisar...

Ja då hade jag valt dom längre skaklarna. Kan ju lägga in en bild så får du se själv hur det ser ut. :)

 
Sv: Ni som har Globus Rockard till era shettisar...

Jag satt här och tänkte lägga en förfrågan om just den där rockarden - och så finns en tråd som handlar om just den! Är också inne på att skaffa en men tycker den ser lite "vek" ut i jämförelse med andra. Erfarenheter? Är du nöjd? Vilken sele har du till - vart har du köpt den? Min shettis är stor och kraftig, så då lär det väl bli dom längre skacklarna för mig... - tack för tipset! (som jag snodde åt mig så här på ett bananskal!)
 
Sv: Ni som har Globus Rockard till era shettisar...

Vagnen är vek. Men jag är nöjd, har inte betalat en enda krona för vagnen så. :D Hjulen är dock ett problem, dom låter lite och känns inte alls så hållbara. Den känns även trång att sitta i, jag är 168 cm lång och jag får kramp i benen vid längre turer.

Selen är ifrån Equilex, den är jag jättenöjd med förutom att bakselen var förstor och är i klenaste laget.

En vagn jag kan rekommendera är en roslagsvagn, dom är verkligen suveräna. En sån ska jag köpa mig i stället.
 
Sv: Ni som har Globus Rockard till era shettisar...

Vi är nöjda med vagnen, men har då köpt den för/till följande..
Köpt den nya vagnen=nya hjul
Skakelängd den till B-ponnyn(vår ponny 1,02) efter att pratat med säljaren
Köpt därför att den är lätt smidig. Har tre barn 6,8 och 10år.
De kan "själva" hjälp atill då vagnen är lätt o smidig.
Används till körning i skog på väg(ej över stock och sten) utan till lugn promenadkörning.

Vagnen har ännu fungerat bra.

Att vi köpte den berodde på följande
1. Vi ville "prova" på att köra
2. Vi kan ej/vill ej betala runt 8000-10000 för utrustning vi ej vet om vi kommer att använda längre fram
3. Vi har provat annan modell mer med säten i trä, grövre rockard. Fungerade inte så bra då den var för tung och klumpig i hantering.

Globusvagnen har ett bra pris, blir vi nu mer intresserade så kanske att vi längre fram köper en dyrare vagn.
Men som det är nu är vi nöjda.
Tillägg säljaren upplyste oss väldigt mycket innan köp om vagnen och vad den bör användas till osv..
snuffsie
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som har Globus Rockard till era shettisar...

Tack för svar! Och den fina bilden:) Tack även er andra i tråden. Har nu efter att ha tittat på bilder, mätt min stackars pålle ett antal gånger och pratat med återförsäljaren, beslutat att ta vagnen med längre staklar. Har även beställt en sele (standard från equilex) så nu hoppas jag att det blir bra:bump:
Får återkomma med bilder och tips om hur det sitter, behöver säkert råd:crazy: Men det ska bli så kul! Är som sagt glad att pållen kan, är själv novis på området (även om jag tömkört en del)
 

Liknande trådar

Körning När skattepengarna kommer ska det införskaffas en ny rockard till min lilla shettisfröken. Frågan är vilken jag ska köpa? Tidigare...
Svar
4
· Visningar
2 410
Senast: Mli
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 901
Senast: kolblakkur
·
Körning Min halvblodsunghäst är inkörd och har skött sig som en riktig pärla - så han verkar tycka det är kul. Men vi har aldrig kört med vagn...
Svar
9
· Visningar
4 568
Senast: moiran
·
S
Körning Hejsan Jag äger en shettis sedan 5 år tillbaks. Jag är helt såld i körning och lärt min ponny allt själv då han inte var inkörd när jag...
Svar
2
· Visningar
2 078
Senast: Gatsby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp