ni som har Frieser!

M

MariaAhmira

vad ger ni era friesers för foder...?:)

vad jag har förstått så ska man vara försiktig med sött...tex betfor och liknande...?
de har ju risken att få exem och så där, har det mycket med foder att göra?:confused:

tacksam för svar:bump:

Sv: ni som har Frieser!

Har ingen frieser men islandshäst med eksem.
Och vad jag har fått lära mig så handlar ju de flesta eksemen om obalanser i kroppen - oftast magen och tarmen.
Och som på männsikan så har man kommit på att socker (kolhydrater) inte är så bra i för stora mängder.
Så jag undviker faktiskt sådant foder som betfor, melass etc.
Enligt vissa så ska man även vara försiktig på våren när gräset börjar komma, för då finns det extra mycket kolhydrater i det.
En man förklarade för mig att först efter midsommar är det lagom att släppa på bete.

Ja då har det ju med sockret att göra som jag har trodde då...men tydligen ska Friesr vara mer känslig...

Vi släpper aldrig våra hästa på något större bete förrän efter midsommar, ment åres sommmarens bete var väldigt rikt på kolhydraterna, så vi var extra försiktiga

Frieserhästen har precis som islandshästen en benägenhet att få sommareksem lite oftare än många andra raser. Eksemet är en allergi i regel mot knott och mygg. Det gäller framför allt att skydda hästen mot insekterna. Det finns mga tricks för- det sök i forumet.

Det har inget över huvud taget med socker eller sol att göra.

Om din hästs släktingar inte har eksem är risken för att din häst ska få det inte särskilt stor. HH

tackar då ska jag söka vidare..:D

hej HelenaHandberg. Jag läste just att du konstaterade att Frieser har lättare än andra raser att utveckla sk. sommareksem. Det vore intressant att höra vad du grundar det påståendet på.

Där håller jag inte med riktigt!

ATT hästen är känslig mot knott beror helt enkelt på att immunförsvaret mot detta är nedsatt.
Och mycket av immunförsvarets uppbyggnad kommer ju just från mage och tarm.

Själv märker jag tydligt på min häst när kolhydrat halten i betet går upp lite genom att min häst genast får mer sår i sina öron.

art skrev:
hej HelenaHandberg. Jag läste just att du konstaterade att Frieser har lättare än andra raser att utveckla sk. sommareksem. Det vore intressant att höra vad du grundar det påståendet på.

Inte mer än alla andra raser utan mer än många andra raser! Enl en studie vid Wageningen universitetet i Holland drabbas ca 18 % av Frisiska hästar av sommareksem. HH

crixi skrev:
Där håller jag inte med riktigt!

ATT hästen är känslig mot knott beror helt enkelt på att immunförsvaret mot detta är nedsatt.
Och mycket av immunförsvarets uppbyggnad kommer ju just från mage och tarm.

Själv märker jag tydligt på min häst när kolhydrat halten i betet går upp lite genom att min häst genast får mer sår i sina öron.

Sommareksem är samma typ av sjukdom som när t ex nötallergiska människor får utslag eller svårt att andas om de äter nötter. Den mot insekter allergiska hästen får eksem om den stöter på knott eller mygg.

Det har inget med sockerhalt att göra. Däremot varierar mängden knott med grästillväxten på så sätt att om det regnat mkt växer både gräs och knottmängden till så man kan tycka att det har samband med gräset.

Det islänska gräset innehåller i genomsnitt mer socker (och protein) än det svenska. På Island är sommareksem extremt ovanligt. Där finns inga sådana knott vi har i Sverige. På islandshästar i Sverige är eksem inte ovanligt. HH

Det är märkligt med statistik, det är noga med att veta förutsättningarna innan man läser av resultatet...18 % av vad?
Man skapar så lätt "fakta" om man lägger fram statistik på fel sätt.
Du menar alltså att man kommit fram till att 18% av alla Frieser lider av sommareksem?

art skrev:
Det är märkligt med statistik, det är noga med att veta förutsättningarna innan man läser av resultatet...18 % av vad?
Man skapar så lätt "fakta" om man lägger fram statistik på fel sätt.
Du menar alltså att man kommit fram till att 18% av alla Frieser lider av sommareksem?

De undersökte 2824 friesiska fölmärrar vid mönstringar 2004 i Holland. De fann tecken till sommareksem hos 18 % av stona.

Såvitt jag förstått föds i storleksordningen 6000 frieser föl i Holland varje år. Urvalet är alltså ca hälften av alla.

Man kan spekulera så här: Om 100 % av de ston som inte deltog i de mönstringarna saknade tecken till sommareksem (vilket iofs är osannolikt) skulle förekomsten bli hälften så stor. Med hög säkerhet kan man säga att 9-18 % av frieserhästar har sommareksem. HH

art skrev:

Här finns en studie som du kan söka, man har gjort olika sådana inom flera raser. Islandshäst, shettisar och frieser och det kan säkert finnas någon mer också.

Anouk de Ruyter :Inheritance of insect bite hypersensitivity in Friesian horses, Thesis, Wageningen 2005

Liknande trådar

Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
574
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama