Ni som har fjordhäst - se hit!

Pathmaker

Trådstartare
Hejsan! Jag vet inte om jag lagt tråden rätt, annars får en av våra snälla moderatorer lägga den på rätt plats ;)

Nu är det så att vi går i hästköpartankar igen och vi har liksom hittat ganska många fjordingar som verkar lovande.
Jag har islandshäst själv och vill nu ha en pålle till som ska vara sällskap till min isis och en skön hobbyhäst att rida i skogen med och träna lite annat med.

Men ni som har fjordingar, vad bör man tänka på om man skaffar en?
Jag vet att dem är lättfödda, och att kraftfoder oftast är onödigt.
Men i övrigt? Hur är dem i temperament (klart att det är individuellt), rörelse, psyke, och hantering? I allmänt då tänker jag :) Självklart är alla hästar individer och kan agera olika, men det finns säkerligen en del saker som är återkommande.

Säkerligen finns det också saker man bör tänka på för just den här rasen, så allt vad ni kommer på; berätta det :)
 
Sv: Ni som har fjordhäst - se hit!

Envisa bockmaskiner ;) Antingen mycket egen motor eller ingen alls.
Fjordingar behöver precis som många andra kallblod verkligen få jobba ordentligt för annars hittar de gärna på egna hyss. De behöver en tydlig fast hand som visar vad de ska göra för har de inte det så följer de sin egen vilja.
En fjording är absolut ingen barnhäst. De kräver respekt för att ge respekt. Du kan inte slå en fjording till att göra vad du vill utan du måste leda den med varlig hand.
Har du en fjordings hjärta så har du en helt underbar bästa vän :love:
 
Sv: Ni som har fjordhäst - se hit!

Underbara fjordingar !!
Jag har en femåring , han reds in som treåring, han är supersnäll, har Aldrig bockat eller slängt av nån (det fattar han inte att man kan göra) människan bestämmer i hans värld.Och så ska det vara med alla hästar.Även en shettis kan bli odräglig.
han har ett bra temperament, hetsar inte upp sig för småsaker, är pigg ute i skogen , har svårt för galoppen , vilket många fjordingar har enligt min erfarenhet.är en underbar individ.
jag håller med om att fjordingar inte är några barnhästar , dom är för starka ,och har mycket egen vilja.
 
Sv: Ni som har fjordhäst - se hit!

Tur att vi är vuxna människor som ska ha dem då ;)

Hur är dem med maten? Är det enkelt att dem drabbas av fång? Behöver man ha betesreducerare på dem? :/
 
Sv: Ni som har fjordhäst - se hit!

Min erfarenhet är att fjordingar är viljestarka och psykiskt stabila hästar som är väldigt mångsidiga.
Trevliga, trygga. Blir sällan bekymrade för småsaker. Tåliga, samarbetsvilliga.

Vad gäller foder, så beror det säkert på individ och flock-konstellation.
Mina fjordingar är åt det smala hållet, men de härjar och springer och busar i hagen hela dagen tillsammans med sina kompisar av andra raser.
Jag har kunnat ha dem på ett lagom magert bete utan betesreducerare eller annat utan att då blivit tjocka.

En av mina fjordingar hade haft fång långt innan jag tog hand om henne. Henne hade jag aldrig på bete eftersom jag inte ville ta risken för fång.
 
Sv: Ni som har fjordhäst - se hit!

min erfarenhet är att fjordingar inte ska gå på odlad betesmark, det blir för kraftigt , vid torka när gräset kommer i gång efter regn är risken STOR för fång .Men en stor skogshage med gräs o örter passar fjordingen bra, kanske även isisen mår bra då.:)
Annars fodrar jag med hösilage och hö,plus morötter som saftigt godis.unghästen äter ca 10 kg om dagen men gamlingen får jag snåla lite till.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har fjordhäst - se hit!

En fullblodhäst: Åh Matte- allt du säger är bra och rätt. Jag gör gärna precis allt du vill och gärna lite extra
En fjording: Mhmm. Jag fattar vad du vill. Ska fundera på det en stund. Kommer jag fram till att det verkar bra gör vi som du vill, annars kan du ta dig i brasan

Åtminstone har mina fjordingar varit väldigt mycket smartare än mina andra hästar när det gäller att klura ut saker
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har fjordhäst - se hit!

Fjordhästar är kallblod, i ett nötskal. Starka till tusen - ofta både i psyket och kroppen, envisa och smarta med mycket vilja. Och helt underbara :love:

Jag har träffat på fjordhästar av "alla de slag", när det gäller psyket. Många trygga individer som inte låter sig bekymras av mycket, andra mer lättskrämda (eller bara lite fjantiga av sig :D). En del som gör vad ryttaren än ber om, och det omedelbart, och en del som sätter sin ryttare på prov först, och en del som bara tar alla chanser att slöa lite. De flesta har dock varit väldigt trevliga individer, med väldigt stora personligheter.

Min valack är en väldigt speciell häst, och kanske inte representativ för fjordhästen generellt.. Han är och förblir en ganska osäker individ, och när han var ung var han extremt flockbunden. Flockbundenheten har avtagit och tränats bort med åren, men dyker fortfarande upp ibland: vid miljöombyten och då han blir väldigt rädd/osäker. Däremot är han lite fjantig, och har en stark flyktinstinkt, vilket gör honom en aning oberäknelig i vissa situationer. Vi jobbar förstås aktivt med detta, och han har utvecklats mycket under de (snart) två åren jag haft honom. Men helt försvinner det aldrig, det är jag övertygad om - det är en del av hans personlighet. Han är dessutom kallblod ut i fingerspetsarna, testar gärna sin ryttare och visar ofta prov på hans enorma vilja - en gudagåva när vi samarbetar mot samma sak, ett helsike när vi inte lyckas med det :devil: . Han är lite lat - väl medveten om att man inte behöver göra mer än ryttaren begär av en - men också väldigt arbetsglad. Han kräver en viss variation i träningen för att inte bli uttråkad. Han klarar att vila utan att bli jobbig att hantera, men då ska det helst vara antingen en-två dagar eller mer än en vecka.

Min häst har gått på magert bete större delen av sitt liv. Han är dock lättfödd och har lätt att lägga på sig. Förra sommaren, vilket var min första betesperiod med honom, ådrog han sig en fettdepå längs mankammen - det gick fort och efter det fick han på sig betesreducerare. I sommar kommer han att få vara inne på nätterna, pga insekterna, och ha Green guard ute - åtminstone i början av betessäsongen. Vintertid klarar han sig utmärkt på enbart grovfoder, men behöver en ganska hög kvot för att hålla sig fin (helst 7-8). Därför får han vid behov lucern utöver hö/hösilage. Nu i vinter har han gått på fri tillgång på hösilage med en kvot runt 8, och hållit sig fin trots mindre träning än det var tänkt.
 
Sv: Ni som har fjordhäst - se hit!

En fullblodhäst: Åh Matte- allt du säger är bra och rätt. Jag gör gärna precis allt du vill och gärna lite extra
En fjording: Mhmm. Jag fattar vad du vill. Ska fundera på det en stund. Kommer jag fram till att det verkar bra gör vi som du vill, annars kan du ta dig i brasan

Åtminstone har mina fjordingar varit väldigt mycket smartare än mina andra hästar när det gäller att klura ut saker

exakt så är det, dom är så charmiga dom Gula...
 
Sv: Ni som har fjordhäst - se hit!

Jag skulle säga att det är väldigt individuellt från häst till häst. Det enda som jag tycker är rastypiskt är att de oftast är lättfödda och kräver att man är väldigt konsekvent. Man ger inte en fjording lillfingret. :p

Min valack brukar kallas för ett fullblod i kallblodskropp, han har själv inte fattat att hans kropp begränsar honom, han har en otrolig arbetsvilja och ställer alltid upp när man ber honom. Han är en sådan häst som man skulle kunna styra på ett 150 cm hinder och han skulle försöka hoppa det, för att han tror att han kan. :p

Då jag bara haft fjordhästar från att de varit små, och fått forma dem själva, så känner jag inte igen beskrivningar på hästar som är buffliga eller vägrar flytta på sig, mina hästar är lyhörda och känsliga, men så har de inte fått lära sig något annat heller. :cool:

Du är så välkommen att hälsa på och rida om du vill känna efter om fjordhäst är någonting för dig. :laugh:
 
Sv: Ni som har fjordhäst - se hit!

Jag fick hem min fjording för lite mer än en vecka sedan och tror att det kommer bli en riktigt trevlig häst med lite arbete. Hon är lite bortskämd och envis men tar åt sig bra när man säger åt henne. Trygg och stabil skulle jag även klassa henne som. Visst testar hon lite men det är mer som en principsak innan hon gör som jag säger. Tror det kommer försvinna bara hon blir kontinuerligt riden (inte riden på 6 månader). Med tanke på alla förändringar i hennes liv på kort tid så tycker jag att hon sköter sig bra.

484214_495016067227918_521780292_n.jpg
 
Sv: Ni som har fjordhäst - se hit!

Har en ung fjording som jag egentligen inte skulle ha. Jag ville ha en stor dressyrhäst. Gillade egentligen inte fjordningar speciellt mycket, då jag bara hört en massa sk*t om dem, att det är lata, envisa hästar som hör hemma på ridskolorna.
Nu vet jag såklart en hel del mer. Temperamentet varierar säkert från häst till häst, men min fjording är i varje fall en "pigg primadonna", inte det minsta lat!
Min fjording är:
* Känslig, vid ridning, för skänkeln, men inte så känslig i munnen, men det jobbar vi på (hon är ju unghäst).
* Kan var envis (inte ofta dock), så kräver att man är konsekvent, bestämd, men mild. De flesta som träffat henne tycker att hon är en väldigt smart häst. (hovslagare, tränare)
* Charmtroll.
 
Sv: Ni som har fjordhäst - se hit!

Har en ung fjording som jag egentligen inte skulle ha. Jag ville ha en stor dressyrhäst. Gillade egentligen inte fjordningar speciellt mycket, då jag bara hört en massa sk*t om dem, att det är lata, envisa hästar som hör hemma på ridskolorna.
Nu vet jag såklart en hel del mer. Temperamentet varierar säkert från häst till häst, men min fjording är i varje fall en "pigg primadonna", inte det minsta lat!
Fjordhästen kräver en tydlig ledare, man måste vara bestämd, men mild. Min häst är känslig att rida, fungerar med egen motor, men bromsen kan det ibland vara lite värre med. :p (men hon är ju ung och håller på att skolas in)
Älskar att de är så pass mångsidiga, men det är nog ingen "höjdhoppare". Enligt mig passar de bättre till markarbete. :angel:
De blir ganska snabbt runda, så maten får man vara lite sparsam med. Tror det också är en häst som (som de flesta kallblod och ponnyer) "lever väldigt mycket" de blir rundare om sommaren och smalare till vintern.
SVÅR att hitta passande sadel till, då de flesta har väldigt breda, platta, raka ryggar och i princip ingen manke alls. (för mig fungerar det att ha en gelpadd underst, då hålls sadeln på plats...)
Fjordingen är enligt mig heller ingen barnhäst eller nybörjarhäst då den trots allt är ganska krävande... Får den göra som den vill, så gör den precis vad den vill. ;)

Har för mig att fjordhästen är en ganska hållbar häst.
Ren ras, då den inte blivit inblandad med andra raser, det är ju en av de äldsta nulevande raserna.

Vinner du en fjordhästs förtroende, har du en vän för livet, som ställer upp i vått och torrt! :laugh:
 
Sv: Ni som har fjordhäst - se hit!

Jag skulle säga att det är väldigt individuellt från häst till häst. Det enda som jag tycker är rastypiskt är att de oftast är lättfödda och kräver att man är väldigt konsekvent. Man ger inte en fjording lillfingret. :p

Min valack brukar kallas för ett fullblod i kallblodskropp, han har själv inte fattat att hans kropp begränsar honom, han har en otrolig arbetsvilja och ställer alltid upp när man ber honom. Han är en sådan häst som man skulle kunna styra på ett 150 cm hinder och han skulle försöka hoppa det, för att han tror att han kan. :p

Då jag bara haft fjordhästar från att de varit små, och fått forma dem själva, så känner jag inte igen beskrivningar på hästar som är buffliga eller vägrar flytta på sig, mina hästar är lyhörda och känsliga, men så har de inte fått lära sig något annat heller. :cool:

Du är så välkommen att hälsa på och rida om du vill känna efter om fjordhäst är någonting för dig. :laugh:

Tack så mycket för erbjudandet :D

Har ridit fjording en gång, i början av min seriösa "ridkarriär" eller vad man ska kalla det. Tyckte att det var en häftig upplevelse. Lite skumpigt för det var ett ungt sto, men det var mäktigt ändå :)

Nu ska vi iväg nästa vecka och kolla på en 17 årig dam ;) Ett jättefint fjordsto som fångade mitt hjärta redan på bild :love:
Hoppas hon är lite som isisarna jag är van vid, personlig utav bara f*n, envis, busig men snällheten själv :)
 
Sv: Ni som har fjordhäst - se hit!

Har för mig att fjordhästen är en ganska hållbar häst.
Ren ras, då den inte blivit inblandad med andra raser, det är ju en av de äldsta nulevande raserna.

Ja, fjordhäst är ju en av de raser som har lägst premiekostnad hos försäkringsbolagen, även om det bara är ett mått på att de sällan träffar veterinären. ;)

Däremot har de definitivt haft inblandning av andra raser, främst dölehäst på slutet av 1800-talet. Den ökända Rimfaxestriden (1900-1910) var det som till sist gjorde att norrmännen bestämde sig för att avla fjordhästen ren. Det var också då man beslöt sig för att black skulle vara den typiska färgen för fjordhäst, i norska stamboken från 1910 finns bland annat bruna hästar.
 
Sv: Ni som har fjordhäst - se hit!

Jag har haft egna hästar sen 1988. Fem fjordingar, tre SWB, två korsningsponnyer, en shettis har passerat under dessa år. Och de absolut enklaste och okomplicerade hästarna jag haft är Fjordingarna.

Jag har uppfostarat och utbildat mina Fjordingar och halvblod på samma vis och allt med Fjordingarna har gått så abnormt mkt snabbare och enklare. Det ifrågasätts inte, det stressas inte runt och de har mer eller mindre slagit knut på sig själva för att vara mig till lags.

Inte vet jag om jag har haft unika Fjordingar men för mig är det en underbar ras. Billiga i inköp, billiga i drift, superbilliga att försäkra, lättsamma att hantera och ljuvliga hästar i arbete. Mkt motor men ändå trygga i sig själva.
 
Sv: Ni som har fjordhäst - se hit!

Kl.

Tänkte bara säga att vi ska plocka hem fjorddamen på prov nu ;) Hon var en pärla! Men gud så stark! Dessutom är hon en arbetshäst, älskar att bli körd och dra timmer, så henne kan vi nog ha mycket kul med! Dessutom blir hon nog en bra läromästare för min unge pöjk som behöver lära sig lite hur man ska bete sig som häst ;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 309
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp