Ni som har erfarenhet av EHRLICHIA...

milly

Trådstartare
Min häst kanske har det nu. (eller borrelia?) Veterinären har varit ute och tagit prover idag, får veta senast på fredag.
Men vad tror ni?! Är det fästingssjukdom?? (jag tror det! det känns som just sådana symotm när jag läst om det)

Hon har varit hängig från och till en period, tappat gnistan lite, jag har sett att ögonen inte är så "pigga" som de brukar... men samtidigt tänkt att jag bara inbillar mig.

Sen blev hon halt höger fram för en vecka sen. Syntes bara i traven och ingen värme eller svullnad... Blev lite bättre dag efter dag och i fredags syntes det bara på runt spår.

Men idag var hon plötsligt jättehängig och nu haltar hon i vänster BAK istället - rejält. Jag tyckte dessutom att hon rörde sig lite stelt... särskilt i bak.
Och hon är svullen i lederna på alla fyra :crazy: .
Vänsterbak var svullen även i hasleden. Hon fick därför Finadyne tills vi får veta svaren på proverna.

Hon hade ingen feber dock.

En annan konstig grej är att hon luktade så illa i andedräkten/munnen... :crazy: . Det har hon gjort förut också, emellanåt... Men inte riktig såhär starkt som idag.

Suck. :(
Hur lång tid har det tagit för era hästar att bli friska efter fästinssjukdom?! Vad har behandling bestått av? Är det dyrt?
Vill veta allt...

Senast ändrad:
Sv: Ni som har erfarenhet av EHRLICHIA...

Hur skyddar vi våra hundar & hästar mot dessa små odjur?

Fästingen i sig är ett mindre problem för djuret, det är de infektioner som fästingen kan vara bärare av som ställer till besvär för både djur och människa. Tyvärr är fästingen här i Skåne, Halland, Blekinge ett stort problem nästintill året om för oss djurägare. Varma och fuktiga vintrar gör att de små krypen överlever det mesta. De trivs i fuktig mark där vegetationen är tät. Tyvärr hittar man dom även på nyklippta gräsmattor...

Många djurägare oroar sig mer för de sjukdomar som fästingarna kan överföra än för själva fästingbettet. Och det är förstås helt naturligt eftersom fästingar är så kallande vektorer för blodburna sjukdomar. En vektor är ett djur som kan överföra en sjukdom från ett djur till ett annat – utan att själv bli sjuk. Över hela världen överför fästingar en rad mycket allvarliga sjukdomar i form av olika virus, bakterier och parasiter. Borrelios uppkommer på grund av en bakterie som heter Borrelia burgdorferi. Borrelia kan drabba både djur och människor, men har ännu ej setts hos katter. Undersökningar visar att var tredje skogsfästing är bärare av borreliabakterien och att en av fem hundar har antikroppar mot borrelia. En del hundar har alltså varit drabbade av borrelia någon gång under sitt liv.

Endast en liten del av de djur som får borrelia utvecklar sjukdomen borrelios. Borrelios visar sig på flera sätt.
Det finns två huvudvarianter: vanlig borrelios och neuroborrelios.

Vanlig borrelios ger symptom som:

• Feber
• Aptitlöshet
• Slöhet
• Svullna lymfkörtlar
• Ledinflammation

Sjukdomsförloppet kan vara antingen akut, kroniskt eller intermitterande
(det innebär att djuret ibland uppvisar symptom, ibland inte). Neuroborrelios drabbar däremot nervsystemet och kan ge förlamning av en eller flera nerver i hjärnan samt smärtor. Diagnosen borrelios kan vara svår att ställa eftersom symptomen ofta är generella och ospecifika.
Blodanalyser kan avslöja om din hund har varit utsatt för borrelia, men kan inte visa om det handlar om en akut infektion. Om veterinären misstänker en borreliainfektion föreslår han eller hon oftast en behandling med bredspektrumantibiotika under en längre tid.

Symtom, som kan ses hos djuret är hälta och ledvärk, neurologiska symtom, hjärtfel, njurfel, feber, upphörd aptit, slöhet, svullna lymfkörtlar.
Ett mycket vanligt symtom hos djur är ett angrepp på njurarna och detta är mycket allvarligt, t.o.m. dödligt. Ansiktsförlamning och strokesymtom kan också uppstå. Det är alltså fråga om en bakteriell sjukdom, som orsakas av bakterien Borrelia burgdorferi och överföringen sker via fästingar. Genom s.k. ELISA-test kan man få reda på om en individ har varit exponerad för smittan.

Behandling mot en borreliainfektion är genom antibiotika och då med penicillin. Borrelia infektionssymtom kan dröja mycket länge efter ett giftigt fästingbett upp till ett par månader, varför många djurägare och även människor inte sätter detta i samband med fästingangreppet. Eftersom människor också kan drabbas av fästingbett och efterföljande sjukdomar är det viktigt att du också skyddar dig själv när du är ute och rastar din hund. För att hindra att fästingarna sätter sig på din hud är det klokt att ha långbyxor på när ni är ute och går. Se till att antingen stoppa ner byxorna i ett par stövlar eller att du har ett par strumpor som du drar över byxkanten. Då kan fästingarna inte ta sig in till huden. Det är alltid bra om undersöker dig själv och dina kläder när ni kommer tillbaka från en promenad. Skulle du ändå få ett fästingbett bör du kontakta läkare – särskilt om huden runt bettet svullnar eller blir irriterad.

Borreliabakterierna finns i fästingens magtarmkanal och de överförs via fästingens saliv, detta sker 1-2 dygn efter att fästingen satt sig fast. Alla fästingar har inte borreliabakterier i sin magtarmkanal, andelen infekterade fästingar varierar beroende på områden i landet. Symtombilden varierar, allt från akut hälta till njurskador och hjärtpåverkan förekommer. Det vanligaste symtomet är dock hälta. Diagnos ställs med hjälp av symtom och blodprov där man letar efter antikroppar.

Ehrlichaorganismen sprids även den via fästingbett,
och här räknar man också med att det tar minst ett dygn från att fästingen satt sig till smitta överförs. Symtom vid infektion kan vara feber, slöhet, dålig aptit och koordinations svårigheter. Diagnosen ställs med hjälp av symtom och blodprov. I ett skede av sjukdomen kan organismen ses i blodet med mikroskop, men även här kan man leta efter antikroppar.

Ett djur som smittats med borrelia och/eller ehrlichia behandlas med antibiotika och blir oftast återställd. En del djur verkar dock inte bli helt friska och måste ibland avlivas.

Min hund fick avlivas då det blev meningit av borrelian.

Önskar dig all lycka till med din häst.

Till dom som vill veta...

Hon stod inne i natt (går annars på dygnet-runt bete) och släpptes ut imorse. Då var hon väl som vanligt, stallägaren såg inget konstigt med henne. Hon tittade inte så noga men såg ingen hälta heller.
Hästarna gick ner på betet och det såg okej ut... (ca kl 7 imorse)

När jag kom vid 11-tiden så stod hon dock ensam i en skugga bland träden och hängde. (kompisen syntes inte till och var förmodligen på ängen och betade) Hon såg hängig ut.
Jag tog in henne och hon var väldigt trött. Ville inte äta sin medicin när jag blandade det i betforen... MEN enbart betfor gick bra! :d

jag gick ut och gick med henne och hältan verkade betydligt bättre. Syntes inget i skritten och bara LITE i traven.
Svullnaden hade gått ner på benen - när jag åkte därifrån idag såg benen bra ut. Ingen svullnad eller värme.

Hon åt GRÄS som bara den när vi var ute och gick på en äng... och drack gjorde hon också (i stallet när vi kom tillbaka).

Men hon är definitvt INTE frisk. NÅT är det! Detta är inte hennes normala beteende... Hon är väldigt vaken och pigg annars. Och skulle INTE bara stå o hänga i hagen när det finns en massa GRÄS att äta på!
Ögonen är väldigt trötta och matta. Och rinner/har flytningar.

Jag kan inte komma på NÅT ANNAT vad detta konstiga beteende och symtomen skulle kunna bero på! ÅHH, orka inte vänta tills jag får VETA... :(

milly skrev:
Okej, tack! :bow:

Är din häst frisk nu?!

Ja men orkar inte så mycket längre då hon blir trött.
Hon har fortfarande ont i ett par muskler som behandlas.
Man kan se att hon varit med om en pärs i vintras.

Hoppas att din häst blir bra....

Sådär betedde sig min häst i lördags, sedan på söndagen låg hon i hagen och kom inte upp; akut fång konstaterades av veterinären...

Okej men fång är det INTE på min häst... Då borde hon ha varma hovar och puls. VET. trodde inte på fång heller...

Idag var hon dessutom mycket piggare. :smirk:
Har gått ute inatt och när jag kom idag stod hon som vanligt med sin kompis och betade för fullt.. Och så kom hon glatt när jag ropade på henne!

Hon är bättre i benen, en aaaning "bulliga" längs skenbenet. Knappt så det märks!
Hon haltade inget i skritt eller på skritt på runt spår (på grus) MEN haltade i TRAV på asfalt fortfarande. Vänster bak är det fortfarande som verkar göra lite ont.

Nu är det bara två dagar kvar tills jag får SVAR! Kan inget annat göra tills dess...

Liknande trådar

Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 867
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Min åring har blivit vinglig när hon rör sig. Veterinär har varit ute och tagit prov för borrelia och får nog svar nästa vecka. Hon går...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: pews1972
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 570
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar