Ni som har erfarenhet av äldre hästar.

S

Spider

Min valck på 21 år skadade sig förra vintern,en vrickning på hö bak.Han har aldrig blivit helt återställd efter det men fungerar att promenad ridas i skritt och sakta jogging med.
Nu till min fråga:när han ligger ner i boxen så reser han sig upp galant precis som ung hästarna men när han kommit upp så är han mycket stel i några minuter,nästan så att han har svårt att förflytta sig.Detta släpper efter en stund och han är då som vanligt.När man lader ut honom på morgonen så små springer han liksom.Är detta vanligt bland äldre hästar som inte rids så hårt eller är det början på slutet för min älskling?

Sv: Ni som har erfarenhet av äldre hästar.

För mig låter det normalt, tänk dig 21*4 = 84 år gammal, då är man lite knackig i början efter man legat ett tag.

Min gamlan är 28 och är stel på morgonen, men hon är klok och försiktig, hon taktar alltid ut till hagen i småtrav, men med åren har steget blivit kortare och kortare. Från det hon var dryga 20 år så ville jag inte titta när hon reste sig , för jag tyckte det var lite obehagligt, men nu har jag vant mig, och börjat acceptera att jag inte kommer ha henne i 20 år till.

Det är helt normalt att dom är stela på morgonen, det är min 24-åring också. Så länge dom äter och är glada är det ingen fara! :)

Men det kan vara bra att ha ett varmt täcke på, stelheten blir oftast värre av kyla/drag

Har du möjlighet att ha honom ute dygnet runt? De blir mer stela efter att ha stått stilla en hel natt som de gör i en box, än om de har möjlighet att röra sig som de vill.

gamla hästar behöver mkt kärlek och omvårdnad. Vara ute så mkt som möjligt, men med möjlighet att söka bra skydd ifall det blir för kallt/varmt/vått... Benlindor vid ridning, linementarig efteråt... Varsam igångsättning och lång avskrittning mm.
Vi har haft tre olika ponnyer som tävlade upp i msv klass vid 21,22 och 24 års ålder.... Endast ett fåtal tävlingar/år, noggrant utvalda såklart...

Har ingen möjlighet att ha honom ute på natten då han skulle bli ensam,alla andra går in på eftermiddagen.Han är ute mellan 7-18.Han har dock en stor rymmlig box på 14 kvm.
Ska väl även tillägga att han har spatt sen många år tillbaks.Jag har haft honom i 17 år och han har fortfarande samma livsgnista kvar,äter som ett matvrak och är pigg och glad.Han stormtrivs på våra små skrittrundor,ser alltid till att ha mycket tid att pyssla med honom.Jag är ca 4 timmar i stallet varje dag,varav jag rider ca 30 minuter resten ängnar jag mig åt att pyssla eller bara sitta med han i hagen.

Låter som om du gör det allra bästa för din pålle :bow:

Hoppas ni får många fina år till sammans ...

Har du möjlighet att ha honom ute dygnet runt? De blir mer stela efter att ha stått stilla en hel natt som de gör i en box, än om de har möjlighet att röra sig som de vill.

Lyckades få iväg samma inlägg två gånger och vet inte hur jag ska få bort det.

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Finns endel äldre hästar som blir bättre av glukosamin tillskott... Länger lite mer på stegen mm... Dyrt men helt klart värt det :love: . Hörde av nån att produktionen blir mindre och mindre med åren och stannar tillslut av. Det är till för att smörja leden, vad jag har hört iallefall

Knepigt att din häst inte blivit återställd efter en enkel vrickning. Undersöktes skadan ordentligt? Glukosamin är jättebra att ge för att hålla lederna i trim, det hjälper till i broskbildningen och minskar stelhet och smärta vid lindrig artros. Djävulsklorot är ett antiinflammatoriskt och smärtstillande örtpreparat som man kan komplettera med om hästen har mera besvär under vissa perioder, men jag tycker inte man ska ställa hästen permanent på ett smärtstillande preparat, smärtan är ju till för att skydda kroppen från att göra skadan värre.
mvh
Lejonelle

Jag har gett honom glukosamin i ca 1 år nu .Tycker att det fungerar jätte bra.

ja min häst är 24 år och har nyss börjat blivit stel på morgonen.. hon har lite svårt att komma upp när hon rullar. hon kommer upp på andra föröket .. lite läskigt att se men som många här inne säger.. man vänjer sig..De som är bra är massage för hästen akepunktur värme i massor.Släng på täcke när de inte är sommar och varmt de gör jag.
Rider alltid med skrittäcke förutom på sommaren när det är massa varmt redan

Har köpt en värmelaser maskin som jag använder vinterhalvåret föe och efter ridning=)

Som alla sagt så är det helt normalt att din kuse är lite stel på morgonen, åldern måste få ta ut sin rätt även på hästarna :rofl:
Kan tillägga ang. att vara ute på nätterna. Min kuse, 29 år, som varit utegångshäst större delen av sitt liv vill numera inte vara ute på nätterna. Det är som att han inte vila lika bra ute på betet rätt att jag ser att han ligger ner ofta o sover i hagen, men det blir nog inte riktigt samma sak. Han avskydde förut så fort han kom in i boxen, ville inte alls vara där! Var han själv framförallt så stod han o bankade o skrek hela tiden !!! Nu står han inne själv på nätterna o är SÅÅÅ nöjd :smirk:
Så det är inte alls säkert att din häst hade velat vara ute på nätterna ens så du behöver inte känna ångest för det i alla fall :D

Njut av tillvaron med din gamleman det gör jag med min !

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ska köpa häst och har fastnat för två helt olika individer:) Den ena är 21 år . Genomsnäll i all hantering ,gosig, mysig ,ranglåg...
Svar
11
· Visningar
1 292
Senast: Masse
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 292
Senast: Kiwifrukt
·
Ridning Det här är lite saker jag funderat på sista tiden angående min f.d medryttarponny. Hon blir 24 i vår och har levt ett långt aktivt liv...
Svar
12
· Visningar
1 267
Senast: Grazing
·
Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 660
Senast: Madde_padde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?