Ni som har eller har haft shettis på fri tillgång...

Sirpafinnen

Trådstartare
Hur går det eller hur gick det?? Hullmässigt alltså. Hur lånt tid tog det innan ni märkte att hullet stabiliserade sig? Ni som gav upp, hur länge försökte ni?
Har nu min stora och lilla på försök på fri tillgång sedan två månader. Önskar ju kunna ha det så och hoppas på att shettisens envisa övervikt ska "gå till sig" som jag förstått att en del har gjort. Från att ha vräkt i sig så står de och plockar lite mer harmoniskt och det går inte åt fullt så mycket som i början.
Shettisen gick den första månaden upp ett par cm men stod sedan stilla och jag var överlycklig. MEN nu senaste veckorna har han börjat svälla upp i stadig takt :crazy:
Ett bidragande problem är att han inte kan motioneras ordentligt heller än pga stukning utan skrittas än så länge...

Så vad har ni för erfarenheter där ute? :)

Sv: Ni som har eller har haft shettis på fri tillgång...

Jag har fri tillgång till hö i hagen till mitt kallblod & shettis. Det tog ca 1 mån innan de upptäckte att det inte skulle ta slut och då slog de av på "ät-takten" rejält. Nu kan man se att de går till och från höhäcken flera gånger om dagen. Men det var viktigt att det aldrig tar slut i höhäcken för det är då de kastar i sig maten. Å så är det bra med höhäck för det håller sig torrt och fräscht i alla väder :D

Däremot har jag medvetet valt ett hö med låga värden och sedan reglerar jag det med kraftfoder. Kallblodet behöver lite mer energi o protein än shettisen.

Det är såååå skönt att slippa "dutta" med luncher eller att vara orolig för att de inte har något att äta när det är kallt och blött ute. Eller att de står och är hungriga om jag kommer sent till stallet.

Kort o gott - det bästa jag någonsin provat! :banana:

Jag skulle aldrig ens komma på tanken att ställa en shettis på fri tillgång (undantag förstås för dräktiga/digivande/ettåringar), om jag inte var 100% säker på att jag hade tillgång till ett grovfoder med tillräckligt låga värden.

Vi hade nyss ämnet uppe i en annan tråd, och det fanns INGEN som hade sett en shettis på fri tillgång som man kunde känna revbenen på. Det där att de alltid kan reglera grovfoderintaget själva är alltså rent nys.

Om hästen går upp i vikt tycker jag att du ska avsluta experimentet, eller byta grovfoder.

vi har 3 shettisar, 1 D-ponny och 2 halvblod på lösdrift ihop med fri tillgång på ett hösilage som täcker halvblodens behov. dom är jättefina i hull. visserligen har dom en stor (drygt 5 ha) kuperad hage och dom rör sig och springer mycket. det tog ca. en mån. innan ätandet lugnade ner sig.

Vi hade nyss ämnet uppe i en annan tråd, och det fanns INGEN som hade sett en shettis på fri tillgång som man kunde känna revbenen på. QUOTE]

Vad heter tråden? Lyckas inte hitta den, vill ju läsa jag med :)

Jag skulle aldrig ens komma på tanken att ställa en shettis på fri tillgång (undantag förstås för dräktiga/digivande/ettåringar), om jag inte var 100% säker på att jag hade tillgång till ett grovfoder med tillräckligt låga värden.

Vi hade nyss ämnet uppe i en annan tråd, och det fanns INGEN som hade sett en shettis på fri tillgång som man kunde känna revbenen på. Det där att de alltid kan reglera grovfoderintaget själva är alltså rent nys.

Om hästen går upp i vikt tycker jag att du ska avsluta experimentet, eller byta grovfoder.

vet flera shettisar som går på fri tillgång till hø. o det har aldrig varit några problem.
Sen om man kollar på utstællningar på shetlandsponnyer så ær det inte många som du kan kænna revbenen på.
Dom som blir BIS o BIM ær ofta inte slimmade på det sættet som en shettis som går på travet.

Men om man ger fri tillgång får man ha ett ''ponny'' hø såklart.

Nu vet jag ju inte hur du har det, men på den lösdriften där jag hade min häst förut fanns en shettis bl.a. Där hade vi så, att höhäcken var rätt hög, så shettisen i princip inte nådde upp, så den fick klara sig på det trillade ner på marken, vilket ju var en del iochförsig, men det funkade bra tycker jag.

Ja, nåt sånt har vi också fundrat på.. Provade tidigare att hänga upp ett hönät hööögt så att bara storpållen nådde men han blev så öm i ländryggen att jag avbröt. Träningsvärk antagligen men så måste det ju till mer kraft att dra ut hö ur nät så nej, det kändes inte alls bra.
Plus abret att få upp nätbollen i trädet :crazy:

Hur såg konstruktionen på den där häcken ut?

Ja det vore härligt för både mig o pållarna om det gick att få att funka :)
Bönderna härikring är inte mycket för analyser så det är lite lotteri.. Igår hämtade vi dock ensilage som är skördat sent så att det är groooovt. Skall skicka analys på måndag och hoppas nu på att det kunde vara nåt att ösa in till dem *ler*. Får ju kompensera storpållen förstås.

Hur mycket käkar de nuförtiden ungefär? Minns du hur mycket de proppade i sig i början? *nyfiiiken*
Här gick det åt ca 25 kg vanligt torrt hö per dygn första veckorna....

*kl*

Hoppas det är OK att jag hoppar in i tråden lite med en fråga... Min shetlandsponny går på fri tillgång dagtid i hagen, alltså ca 12-14 h / dygn. Har varken märkt viktökning eller minskning sen sommarbetet, är fortfarande lite för rund så att säga. Min stora häst har fri tillgång även inne i stallet, medans shettisen får en ganska begränsad giva. Dock står hästarna på halm, vilket jag anser kompenserar det faktum att shettisen får ganska lite hö inomhus. Hon tuggar i sig en del av bädden, men äter inte med samma goda aptit som hon gör med höet. Stör det hennes matsmältning att hon får fri tillgång dagtid, men mindre giva nattetid? Även om hon har tillgång till halm som stråfoder?
Kan tillägga att halmen är av god kvalitet, och min stora kräsna häst tuggar glatt i sig av halmen, vilket hon inte gjorde i förra stallet...

*kl*

Stör det hennes matsmältning att hon får fri tillgång dagtid, men mindre giva nattetid? Även om hon har tillgång till halm som stråfoder?
Kan tillägga att halmen är av god kvalitet, och min stora kräsna häst tuggar glatt i sig av halmen, vilket hon inte gjorde i förra stallet...

Det stör inte matsmältningen på något sätt att du väljer att begränsa höet på natten. Eftersom hästen har halm att tugga på så är det helt OK.

Jag tycker att detta är ett föredömligt sätt att se till så att hästen hela tiden har något att tugga på.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Häromdagen var det dags för yogapass. Jag hade jobbat på dagen – visserligen kontorsarbete men ändå förhållandevis rörligt då jag går...
Svar
5
· Visningar
1 205
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 805
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka