Ni som har eller haft lastproblem?

F

Fladde

Hur löste eller hur tänker ni lösa det?

Min häst var lättlastad men efter ca 1år med skador och massor av klinikbesök så går det inte.(Jag förstår henne)

Hon går upp på rampen med bägge frambenen men såfort man ber henne gå framåt går hon först ner på vänstersidan eller om vi står mot en vägg så hon inte kan gå sidan om. Så om man då ber henne gå framåt genom att ta lite i henne så går hon rätt upp på bakbenen.(Har gått över 2ggr :crazy: )
Har man tryck bagifrån ex en kvast som bara ligger imot hennes "bak" så går hon rätt på.
När vi ska hem är det samma fast bakar vi in till akumottaget på Djursjukhuset så går hon rätt in efter att ha fått lugnade.

Vi ska upp till kliniken igen på måndag och innan dess kommer vi ta ut en kille(ridandepolis) som det sägs att han behöver 1-3 timmar med hästen sen kommer den gå rätt in hella livet.
Han kommer komma på Söndagkväll.
Någon som kanske vet vem jag menar?
Såfall kan ni väl skicka et PM?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ni som har eller haft lastproblem?

Min gillar heller inte att åka transport. Jag försöker göra det kul att gå in, dvs han får MAT där. Sen så hjälper det inte att hålla på och dra, skyva och käftas, vill man ha en häst som går att lasta i Längden, så måste den tycka att det är okej att vara i transporten. Och det kommer den inte göra om man försöker tvinga den.

Jag brukar ställa mig inne i transporten med en hink med foder, sen har jag hästen i en longerlina på utsidan. Så får han stå och fundera på om han vill gå in eller stå kvar där ute. Ensam och uten mat. Har inte lasttränat på länge nu (måste göra det!!) men det här sättet har funkat överlägset bäst.

Hästen är ju inte dum, han förstår ju att jag vill han ska gå in. OCH han förstår att jag inte kan tvinga honom. Så tvång och vald utgår liksom..

Ja du som du säger så tycker nog hon inte att det är så kul att åka transport. Eftersom det inte händer något kul.
Mitt sto var svår lastat. Hon gick in en bit och sen slängde hon sig ut igen. Så vi har bråkat och baxat mycket med henne. Och det är ju inte så bra för det blir oftas värre då, men men. Sist vi lastade henne så tog jag henne och hon gick raka vägen in och stod kvar.
Sen när vi skulle lasta ur henne så stof hon lungt kvar när dom öppnade luckan. Annars brukar hon slänga sig ut så fort hon kan. Men jag tror hon var lugn för att hon hade förtroende för mig.

Hoppas kille kan hjälpa dig med din tjej, men säg ifrån om du inte tycker om hans metod. Det ska kännas bra för dig och hästen.
/becca

Har haft liknande problem med min donna som tills för tre år sedan blev tokkär i en vallack på gården och sedan dess varit näst intill omöjlig att lasta....Hon var 12 år då....... :smirk:

Nu kör vi nästan alltid med nackrem, brutalt ja, men det fungerar. Lastar mitt på gårdsplanen. Protesterar men ger sig.....
Att backa upp transport mot vägg eller ingång har orsakat större skada på inredning och människor. Istället för att lirka och trixa ett flertalet timmar och tära på mattes och 3-4 medhjälpares tålamod och i vissa fall armar och ben har detta fungerat bäst.

Vill poängtera att hon inte är rädd utan hon är helt enkelt djävlig. :devil: Sabla märr!!

Jag har två stycken som blivit "svårlastade" om man jämför mot tidigare, den ena av dem vet jag inte hur hon är nu pga att hon inte åkt på ett år, men med henne fick man bara hålla på att "gå på" mot rampen och stannade hon eller gick åt sidan var det bara att börja om. Fick hon någon form av tryck på sig eller om jag försökte "tvinga" henne till nåt så tvärvägrade hon att flytta en fot. Varken framåt, bakåt eller åt sidan, hon är en viljestark dam med bra koll på sitt eget värde. :D
Med henne funkade det att bara gå, stannade hon var det bara att ta ny ansats och efter några ggr hängde hon bara med in.

Valacken köpte jag i vintras och fick efter att affären var uppgjord reda på att han ville ha rep runt rumpan när han åkte hemifrån. Han hade börjat med sina olater ca ett halvår innan köpet.
Med honom var det ungefär samma sak, bara att gå alltså, men han var tvungen att få stanna och kolla in rampen ett tag. Fick han det så var det helt ok för honom att gå in. Från början backade han bara man kom i närheten av transporten men han slutade rätt omgående med det.

Båda dessa hästar började krångla pga skador, de var inte rädda för att åka egentligen. Stoet blev faktiskt bättre att lasta trots att hon hela tiden på slutet fick åka till klinik vilket hon avskyr.

Men funkar rep tycker jag att det är helt ok att använda det ett tag även om det är så bökigt för att man aldrig kan lasta själv då utan en massa extra bök. Kvastar och andra "petmojänger" undviker jag i största möjliga mån då de flesta hästar jag haft bara blir förbannade då...

/// ghost

När vi provade rep så var det en av gångerna då hon gick över :crazy:

Använd kvasten om det fungerar. Problemet kommer att gå över när ni börjar åka till roliga ställen. Kanske kan ni redan nu börja åka till något kul ställe för att gå en promenad bara (Fredshög?). Min förra var likadan när vi alltid landade på klinik. Det gick bort när vi 1) köpte helbom bak och tog ut mellanväggen 2) började rida i skogen och transporten inte alltid innebar tråkiga sjukhusbesök.

Och ta inte ut LA förrän hästen är helt friskförklarad, det är TUFFA pass med honom!

Jag tror att jag vet vilken polis du menar, dock har jag ingen erfarenhet av honom alls.

Vi har två ponnyer som båda har varit lättlastade, men som börjat trilskas. Den ena efter otaliga klinikbesök, den andra ville väl prova om hon kunde bestämma själv då hon blivit "varm i kläderna" hos oss.

Numera är de lättlastade igen, dvs går rakt på tillsammans med någon som håller i grimskaftet. (Den ena tog tidigare flera timmar att få hem från kliniken) Vad vi har gjort? Vi gjorde så att vi använde longerlinor på båda sidor (kräver dock två personer) och tryckte upp dem några ggr. Vi tryckte bara då hästen backade....

När vi skulle hem från klinik med den mest svårlastade ponnyn sist så försökte han att triskas, då backar han bort från transporten. Då vänder jag honom och backar upp honom mot transporten igen och min man sätter på linan men gör ingenting - då går hästen rakt på.

Det här har funkat för oss. Vi har ju dessutom övat en hel del, inte bara en gång om man säger så. När vi har lasttränat så åker vi alltid en kort bit också, inte bara lastar på och av och är nöjda.

Kvastar och spön i rumpan på hästarna är inte min grej iaf.

Fladde skrev:
När vi provade rep så var det en av gångerna då hon gick över :crazy:

Lovisaleonora har helt rätt...

Då skulle jag också ha använt kvast, eller vad som helst som hon inte tappar humöret av...

Jag hade förmodligen inte anlitat någon lastningshjälp i det skede som du är just nu, utan bara åkt till lite roligare ställen i bland.

För mig är det ju lite annorlunda eftersom "roliga stället" och veterinären är på samma ställe.

Valacken har förresten en annan sak för sig, har han inte fått springa vill han inte åka hem... :rofl: :rofl: :rofl:

/// ghost

min var oxå svår lastad när vi fick honom men så fick han åka mycket last bill med en del andra hästar på gården som skulle ut och tävla på samma ställe och det gick super (vet att det inte är det billigaste altrenativet när man är en) sen så när vi köpte våran transport med fönster uppe och rund framtill så älskar han att åka nu går han på utan problem och står där snällt nästan hela resan, när vi hemta han i tranås så stog han och skarapa hela vägen fram till liseberg då tröttna han :crazy:

ett bra tips är som många har skrivit åk till trvliga ställen oxå och bara ta en prmenad och sen åk hem igen, de e ju inte många hästar som vill vara på klinik.

hoppas det löser sig

Vad har du för erfarenheter av LA?
Vad gör han?

Han kommer evtuellt på söndagkväll.
Men annars så får vi använda kvasten.
När vi ska åka hem är hon nästan värst då måste hon få lugnade=/

Jo, jag har sett LA in action flera gånger.

Han är verkligen helt makalös, det är SÄLLAN (om ens någonsin) man ser någon sitta till häst som den karln. Som limmad i en perfekt balans, har sett hästar som gjort nästintill ALLT för att få loss honom, han har inte ens ändrat läget på underskänkeln, inte ett smack ur balans. Hade jag haft den sadelfastheten (vilket jag för ett kort ögonblick kunde avnjuta på den tiden jag jobbade med hästar och red 2-7 hästar/dag) skulle jag omgående skaffat in en massa idiothästar och gjort mig en hög pengar :D

Nå, jag lämnar ämnet eftersom din häst inte ska ridas utan främst lasttränas vad jag förstår. Grejen är ju det att under den här sejouren kan man inte direkt avbryta för att hästen börja bli trött, det är ju då det hela börja. Och det finns alltid en risk att det drar ut på tiden, hästen protesterar vildsint etc, och det är ju absolut värsta tänkbara scenario med en häst som din som varit dålig i så många omgångar.

I ditt ställe hade jag fattat kvasten, åkt till roliga ställen när finns (läs: åkterapi) och avvaktat till hästen var fullt igång och utan fysiska problem innan jag blandade in lastträning. Risk finns att du gör ont värre annars. Och ärligt talat tror jag inte att du har några problem när hästen väl är frisk och igång, då är ni ju säkert ute och gör roligheter...

Jo jag har också sätt han rida.
Det är helt otroligt:p

Men har du sett honom när han lastränar?

För det är det att åker vi väg sen är hon oftast(Eller ifall när vi åkt till klinik) svårast att lasta borta.
Det har aldrig gått utan lugnade.

Du menar att ni vill lasta, köra en runda och sedan lasta ur och lasta igen under överinseende av någon kunnig? För om ni ska till klinik är det egentligen inget problem att hon behöver lugnande när ni ska tillbaka, det finns ju att tillgå.

Och jag tror INTE att bara en omgång lastträning, oavsett hur duktig tränaren är, löser alla problem magiskt. Det finns trots allt en risk att ni kommer att få lite kinkande när ni ska åka från Helsingborg.

Jo, jag har sett honom lastträna.

Som sagt; jag tycker att träningen kan vänta, samma som med annan träning. Det är väl olämpligt att pressa henne med lastträning om hon inte är helt frisk.

Hur gör han när han ska lasträna LA allså?

Jo vi kanske ska ta ditt han efter friskförklaringen istället.

Har haft flera svårlastade ponnyer. Tog hjälp av en tjej för några år sedan som visade vilken metod hon använder sig av. Ska försöka förklara!
Allt går ut på att hästen inte ska ha någon möjlig "flyktväg" förutom in i transporten. Jag går före hästen och har grimma och ett långt grimskaft. När hästen stannar, oftast strax innan luckan eller två steg upp på luckan vänder jag mig om mot hästen och låter den tänka en liten stund. Sedan tar jag ett par steg fram samtidigt ber jag hästen gå fram genom att dra i grimskaftet. Hästen tycker det är obehagligt och tar ett försiktigt steg fram genast släpper jag på grimskaftet och eftergiften blir belöning.
Går hästen bakåt eller åt sidan håller jag emot allt vad jag kan, grimskaftet blir spänt och hästen tycker det är obehagligt. Så fort den tar det minsta lilla steg fram, eftergift och belöning.
Några hästar kan ju bli alldeles "förstelnade" och fastfrusna i marken. Då har jag ett litet vanligt ridspö som jag petar på hästens framben.
Det är väldigt viktigt med eftergiften så fort hästen gör det minsta lilla steg framåt i rätt riktning in i transporten.
Metoden har funkat bra för mig, båda dotterns ponnyer går själva in nu.
Men det har krävt träning och tålamod men det är värt det. Det är väldigt skönt att ha lättlastade ponnyer...

Om du inte vet hur han (eller någonannan för den delen) tränar (oavsett om det är ridning eller annan träning) tycker jag du ska åka och titta på vederbörande INNAN du beställer träning. Det är så mycket som man som hästägare kanske inte alls tycker stämmer överens med det sättet man hanterar sin häst på. Alltså åk och se när han lasttränar ...

Lovisaleonora_ skrev:
Om du inte vet hur han (eller någonannan för den delen) tränar (oavsett om det är ridning eller annan träning) tycker jag du ska åka och titta på vederbörande INNAN du beställer träning. Det är så mycket som man som hästägare kanske inte alls tycker stämmer överens med det sättet man hanterar sin häst på. Alltså åk och se när han lasttränar ...

Jag har hört och känner många som använt honom och allt har bara varit posetivt.
Jag tränade för honom med min livrädda ponny för nått år sen.

Det finns massor av tränare som andra (som jag känner) tycker är suveräna som jag inte tycker passar ihop med den filosofi jag använder till vardags. Det är ju inte bara det att saker ska funka precis när tränare är där och kan ta tag i det, det ska gå ihop med den hanteringen jag har dagligdax.

Men det är en annan diskussion!

Jo det är helt rätt.

Just nu är det livsfarligt att lasta henne både för mig och henne själv.
Men men..

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 891
Senast: Mabuse
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 840
Senast: HannaZ
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka...
2
Svar
27
· Visningar
3 076
Senast: kryckan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar