Ni som har eller haft ardenner..

mul

Trådstartare
Vad fodrade ni er med? mängd? sorter? tillskott?
Har nu en 1 1/2 åring som jag gärna vill ha fodertips av erfarna ardennerfodrare till. :bow:

Sv: Ni som har eller haft ardenner..

Vi har ett gäng ardenner. Så här fodrar vi dom. 1 1/2 så står dom på fri tillgång på hö. Det blir ca. 15-20kg. per dag. Sedan så är vi väldigt försiktiga med kraftfoder. Vi vill att dom skall växa av höt och inte av massa kraftfoder. Vid den åldern och om dom inte jobbar så får dom 1kg hippo basic och vitlöksmineraler. Är dom tunna i hull så får dom även 0.5kg korn.

Sv: Ni som har eller haft ardenner..

Tack, tack. Då är jag inte helt ute och vimsar. Har en dam på nästan 150 som jag har jättebekymmer att hålla hull på.. Hon får så mycket hö hon orkar äta, blir ca 14-15kg plus att hon äter upp all halm i spiltan. Hon får sen skvätt betfor(5dl), havre(1l), kornkross(1l) och mineraler. Hon håller på och körs in nu, men kommer att stå helt om några veckor, när hon blivit körd ett par gånger. Ska öka höet lite till och se om hon kan få i sig mera, och låta bli halmen..
Har du någon erfarenhet av bryggerijäst(den riktiga och inte foderjästen)?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
422
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 275
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur