Sv: Ni som har döttrar
Utan att ha läst alla andras trådar...
Jag tror det handlar mycket om hur man som mamma uppträder också. Att stå och predika om hur man måste äta och själv slarva och aldrig äta frukost till exempel. Eller likadant förklara hur man ska bemöta män när modern själv inte kan ta en konflikt med en man...
Lär din dotter att tänka, lär henne att kunskap är vägen ut i världen (om sedan världen är granngården så må så vara). Var en stark mamma. Slåss för henne, men lär henne att stå på egna ben.
Ge henne något att ägna sig åt, kvittar vad. Prata med henne. Stötta henne i allt, på ett eller annat sätt.
Lär henne att det är ALDRIG okej att ta skit från någon, varesig killar, män, tjejer eller kvinnor. Skulle något sådant hända så hjälp henne och slåss för henne. Ingen annan kommer att göra det...
Få en bar relation till hennes vänner. Bara en sån sak som att de ska våga ringa hem till dig den gången hon ligger askalas i parken och behöver skjuts hem. De ska veta att du bryr dig och är tacksam. Min mamma hämtade mig på studenten (det gick maginfluensa
) utan ett förbannande ord, hon tyckte nästan synd om mig, tackade min kompis så mycket. Hon har aldrig sagt ett elakt ord om det. Jag vet ju att hon också har varit ung :smirk:
Egentligen handlar det om att vara en bar förebild, min mamma är stark, klarar allt i världen och jag har blivit likadan, jag vet att hon stöttar mig i allt och gör allt för sina döttrar.
//E