Ni som han c-ponny

Sv: Ni som han c-ponny

Jag tycker du ser lång ut både på hoppbilden (som visserligen är liten) och dressyrbilden. Sen kan jag förstå om man inte vill sälja en häst man redan har för att man är lite lång men inte så tung, men jag förstår inte varför man ska köpa/börja rida en häst som är för liten redan när man börjar rida den (undantaget utbildningssyfte).

Jag är 164, väger 50 kg och känner mig lång på c-ponny och smäckra d-ponnyer.

Fast jag är ju ungefär 30 cm längre än min ponny och så farligt ser det faktist inte ut att vara.

Jag tycker att du ser opropotionelig ut på ponnyn, både vid hopp och dressyr. Även om inte skänklarna hänger under magen så blir ditt överliv långt - men igen detta är min åsikt, inte någon allmän sanning.

Jag tror däremot inte att ponnyn har några problem med att du rider den, så länge du är balanserad och inte för tung. Men det är en annan diskussion.

konstigt att folk som sagt att jag var för lång för min d ponny inte sagt ett ljud nu. Folk säger iallfall att jag ser längre ut på bild än i verkligheten.

Kanske var en dum bild för jag står ju upp på bilden.

Senast ändrad:

Du står inte upp på skrittbilden, dessutom blir inte din överkropp kortare för att du sitter ner ;)

Inte på skrittbilden nej men den är sne;)
Jo det är väl klart det blir skillnad av att sitta och stå.
Men hästen & jag trivs och ingen har klagat så jag får väl fortsätta rida min lilla islänning och skita i hysterin om att alla ska ha en för stor häst. Man kan inte få en korrekt inverkan på hästen då heller. ;)

Inte på skrittbilden nej men den är sne;)
Jo det är väl klart det blir skillnad av att sitta och stå.
Men hästen & jag trivs och ingen har klagat så jag får väl fortsätta rida min lilla islänning och skita i hysterin om att alla ska ha en för stor häst. Man kan inte få en korrekt inverkan på hästen då heller. ;)

vad är det för fel på lagom :cool:

Är jag oxå på tok för lång? :D

67540_10150288926440181_796275180_15232978_6356375_n.jpg

Ridskoleponny så var ju inte jag som valde att rida hon.. Jag är 168-169, väger 53-55 kg och ponnyn på bilden är en D-ponny..

Jag är ca. 1,67 o tävlade maxad C-ponny tidigare. Det var på gränsen, men såg ändå helt ok ut.

29095998.jpg

31080756.jpg

det beror på hur både du och hästen är byggda. En hög c-ponny som är lite grövre och musklad kan du mkt väl rida. hur hästen är byggd spelar större roll än några cm hit och dit. prova och se hur det känns. du kommer känna om du är för lång. man ska ta tillvara på ponnytiden för den kommer aldrig tillbaka. jag var 150 när jag slutade rida mitt russ som var 120 och jag va inte för stor då, det var 30 cm skillnad och vi såg mkt bättre ut än ryttarna på de maxade så kallade sportponnyerna som var tunna som streck.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi letar C-ponny till vår dotter och har hittat en intressant 4-åring som är 139 cm, men hur stor är risken att en 4-årig welsh (valack)...
Svar
8
· Visningar
1 360
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Häst_
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 219
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama